به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین فیروزی عصر یکشنبه در جلسه تنظیم بازار اظهار داشت: با توجه به ممنوعیت صادرات دام زنده به خارج از کشور، مبارزه با قاچاق دام زنده در مرزهای استان تشدید خواهد شد.
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی و مرزبانی با تمام توان از قاچاق دام زنده به خارج از کشور جلوگیری و با این پدیده مقابله کنند، افزود: با توجه به نیاز داخل برای تامین گوشت لازم است مبادی غیر رسمی نیز برای ممانعت از قاچاق دام کنترل شود.
معاون استاندار کردستان تاکید کرد: اختفای کالاهای اساسی در فرهنگ مردم این استان جایگاهی ندارد و اگر برخی افراد سودجو به این کار مبادرت کنند توسط نهادهای ذیربط تحت پیگیرد قرار گرفته و عاملان برابر قانون مجازات می شوند.
وی با اشاره به خرید 900 هزار تُن گندم مازاد بر نیاز در این استان یادآور شد: از کشاورزان و مجموعه کسانی که در مراحل کاشت، داشت و برداشت و خرید این محصول تلاش دارند، قدردانی می کنیم.
معاون سلامت دامپزشکی کردستان نیز با اشاره به ممنوعیت صادرات دام زنده از 27 خرداد امسال گفت: از ابتدای امسال تاکنون 470 راس دام سبک در قالب پنج مجوز و سه هزار و 955 راس دام سنگین در قالب 271 فقره مجوز وارد استان شده است.
ناصر مخدوم اضافه کرد: در هیمن مدت 31 هزار و 495 راس دام سبک در قالب 563 فقره مجوز و 849 راس دام سنگین در قالب 49 فقره مجوز نیز از استان خارج شده است.
وی اظهار داشت: قبل از ممنوعیت خروج دام سنگین 42 فقره مجوز صادرات شامل 2 هزار و 880 راس گوساله پرواری از استان کردستان به خارج صادر شده بود.

** قاچاق دام در کردستان 14 درصد کاهش یافته است
معاون اداره مبارزه با قاچاق فرماندهی انتظامی کردستان نیز گفت: امسال سه هزار و 380 راس دام قاچاق در استان توقیف شد حال آنکه در مدت مشابه سال قبل چهار هزار و 930 راس دام قاچاق و فاقد مجوز در مرزهای استان کشف شده بود.
سرهنگ علیرضا مرادی افزود: در برخی از مناطق مرزی شهرستان بانه گزارش های در مورد خروج دام سبک توسط دامدارن داریم که بررسی این موارد در دستور کار پلیس است.

**ستاد مبارزه با احتکار و اختفا در کردستان تشکیل شد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم گفت: ستاد مبارزه با احتکار و اختفای کالاهای اساسی در استان و با حضور دستگاه های مختلف از جمله تعزیرات حکومتی، بازرسی استانداری، اماکن و اتاق اصناف و اتاق بازرگانی تشکیل شده است.
محمد دره وزمی افزود: اولین جلسه این ستاد به همراه بازدید میدانی از بازار تشکیل شد و در این بازدید 2 انبار اختفای کالاهای اساسی از جمله روغن سویا، برنج، چای کیسه ای و آرد یارانه ای کشف شد.
وی اضافه کرد: لیست تمام انبارهای ذخیره کالا در استان که دارای کد هستند تهیه شده و هر گونه کالایی که به صورت غیرقانونی در این اماکن ذخیره شود، توسط این ستاد ضبط و توقیف می شود.
دره وزمی اظهار داشت: سامانه ای برای این منظور راه اندازی شده و فروشندگان باید ورود و خروج کالاها را در سامانه «جامع انبار و مراکز نگهداری کالا» اعلام کنند و اگر این ستاد به انباری مراجعه کند که ورود کالاها را در سامانه ثبت نشده باشد، اقلام کالای انبار شده را به جرم احتکار توقیف می کنند.
به گزارش ایرنا، تاکنون سه هزار و 500 انبار ذخیره کالا در استان کردستان شناسایی و برای آنها کد شناسه تعریف شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت افزود: این کالاها شامل غلات (گندم و جو)، روغن نباتی، مواد پروتئنی (گوشت قرمز و مرغ، شیر خشک صنعتی و تخم مرغ)، نهادها (پودر ذرت و تخم مرغ نطفه دار)، حبوبات، لوازم خانگی، لوازم یدکی و لاستیک، پودرهای شوینده و مصالح ساختمانی (آهن و سیمان) است.
وی در خصوص قیمت شیر و اینکه تابع تصمیم های کشوری است، یادآور شد: هم اکنون برای هر لیتر شیر قیمت 15 هزار و 700 ریال تعیین شده است.
جمال صالحی مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان نیز با اشاره به فعالیت مراکز خرید گندم گفت: تاکنون 905 هزار تُن گندم از کشاورزان استان خریداری شده و پنج هزار و 120 میلیارد ریال نیز به کشاورزان پرداخت شده است.
استان کردستان دارای 270 کیلومتر مرز با کشور عراق است و سالیانه صدها تُن کالا به صورت رسمی و غیررسمی از این استان خارج و به اقلیم کردستان عراق فرستاده می شود.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.