در این مطلب آمده است: سفر و گردش از دیرباز به عنوان یکی از نیازهای زندگانی بشر شناخته می‌شود، اگر چه با گذشت دوران و متمدن‌ تر شدن انسان، لزوم برآورده شدن این ‌گونه نیازها در زندگانی آدم‎ها برجسته‌ تر شده است.
استان کردستان نیز هر ساله بویژه در ایام تعطیلات تابستان، شاهد حضور طیف گسترده‌‌ای از میهمانان و گردشگران است که برای نخستین و یا چندمین بار این استان و منطقه را به عنوان مقصد سفر خود برمی ‌گزینند.
جاذبه‌‌های طبیعی، آثار باستانی، آب و هوای مناسب و مردمانی خونگرم و میهمان ‎نواز از مهمترین مؤلفه‌‌هایی هستند که گردشگران را برای حضور در این کردستان ترغیب می‌‌ کنند.
هر چند کمبود برخی زیرساخت‌ها و امکانات به مانند بسیاری دیگر از نقاط کشور، در پاره‌‌ای اوقات گلایه مسافران و گردشگران را به دنبال دارد، اما در مجموع می ‌‌توان گفت این استان به علت‌هایی که اشاره شد همواره میزبان خوبی برای گردشگران به شمار می‌‌آید.
**آب و هوای پاکیزه
شاهو قوامی از بازاریان شهر سنندج معتقد است طی چند سال اخیر طبیعت زیبا و هوای مناسب در استان کردستان جدا از نادیده گرفتن ریزگردهای هر ساله بهاری در افزایش مسافران ورودی به کردستان اثرگذار است.
وی می‌ گوید: اگر از هر مسافری که سؤال می ‌شد به چه علت استان کردستان را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده است، نخستین پاسخی که ارائه می ‌داد، آب و هوای پاک و معتدل این استان بود.
این شهروند می ‌افزاید: طبیعت زیبا و چشم ‎نواز و گاه خیره ‌کننده در برخی نقاط استان مانند مسیر اورامانت و بانه باعث گردیده گردشگران از حضور در این منطقه رضایت کامل داشته باشند.
این بازاری در عین حال در کنار مناظر زیبا، وجود آثار قدیمی و باستانی را از جمله ویژگی‌ها و امتیازات استان ذکر می ‌‌کند و آنها را در جذب گردشگران، وسوسه‌ انگیز عنوان می‌‌ کند.
**جاده‌‌های غیراستاندارد
مریم پیرویسیان دانشجو جامعه ‌شناسی می‌گوید: مشکلاتی چون وضعیت نامناسب جاده‌ها، آلودگی هوا در فصل بهار و تابستان در تمامی اوقات استمرار ندارد و اگر بخواهیم یک جمع‎ بندی منطقی داشته باشیم، اکثر گردشگران ورودی به استان از حضور در این خطه رضایت دارند.
این شهروند بیان می ‌کند: مهمترین دغدغه یک گردشگر اختصاص امکانات مناسب از سوی دولت برای سفری راحت‌ تر است و باید مطالعه و بررسی شود که در این حوزه تا چه اندازه موفق بوده‌ایم.
پیرویسیان اظهار می‌ ‌کند: بسیاری از مشکلات مربوط به صنعت گردشگری به سادگی قابل حل است، به‌ عنوان نمونه فکر نمی‌ ‌کنم احداث سرویس‌ های بهداشتی مناسب در مسیرهای بین شهری و یا درون شهرها، چندان کار پرهزینه و دشواری باشد، اما همواره یکی از گلایه‌‌های مشترک گردشگران، به‌ ویژه گردشگران خارجی، فقدان همین امکانات اولیه است.
وی با بیان اینکه امروز صنعت گردشگری در دنیا حرف‌ ‎های زیادی برای گفتن دارد، می‌ گوید: برخی از کشورها، اصل و اساس اقتصاد خود را بر همین صنعت استوار کرده‎اند و از این طریق سالانه درآمد ناخالص زیادی به خزانه این جوامع سرازیر می ‌‌شود.
این دانشجو با اشاره به اثرات مناسب توجه به حوزه گردشگری در رشد اقتصادی کشور و استان می ‌‌گوید: امروزه در دنیا از جزیی ‌ترین مسایلی که می‎ ‌‌تواند در راه توسعه و رشد و پیشرفت نقش داشته باشد، برای این منظور استفاده می‌ ‌شود.
پیرویسیان با بیان اینکه راه از ارکان و عوامل اصلی توسعه است، تصریح می‎ کند: متأسفانه وضعیت راه‌‌های استان در بسیاری موارد قابل قبول نیست و این عمل موجب کم رغبتی تعداد زیادی از افراد به سفر به کردستان می‌‌شود که محصول نهایی این وضعیت، تأثیر منفی بر اقتصاد و توسعه منطقه است.
**کردستانی‌‌ها هم از جاذبه‌‌های گردشگری استان بی اطلاعند
کارمند یکی از آژانس‌های مسافرتی در شهر سنندج نیز معتقد است باید مشوق‌‌های لازم برای جذب و جلب گردشگران و حضور آنها در استان بیش از گذشته فراهم شود.
ندا خسروی می ‌گوید: اگرچه در جامعه ما برخی محدودیت‌‌ها برای گردشگران وجود دارد، اما می‌ توان با تدابیری مناسب و تفریحات و امکاناتی درخور، آنها را جایگزین کرد.
وی می‌ افزاید: استان ما ظرفیت‌‌های زیادی دارد، اما بسیاری از آنها هنوز برای خود کردستانی‌ها هم ناشناخته است و همین موجب می‌شود تا شاهد حضور مردم در آژانس‌ها و تقاضا برای سفر به سایر نقاط ایران و به ‌ویژه کشورهای خارجی و همسایه باشیم.
به گفته این فرد فعال در حوزه گردشگری، باید تلاش‌ها برای شناساندن هر چه بیشتر قابلیت‌های گردشگری به استان، ابتدا از خود اهالی محلی شروع شود و پس از آن معرفی به مردم سایر نقاط مد نظر قرار بگیرد.
این کارمند می ‌گوید: مسئولان باید با اتخاذ سیاست‌های صحیح و اصولی، مردم استان را ترغیب به گردش داخل کردستان و بهره از آثار و جاذبه‌های فراوان آن کنند تا روند تقاضای سفر به خارج از استان معکوس شود.
وی تصریح می‌ کند: در گام بعدی باید ظرفیت‌های مغفول مانده استان برای مردم سایر نقاط روشن و شفاف شود و در آن صورت حضور گسترده هموطنان از سایر نقاط کشور در کردستان را مخصوصا در 2 ایام تابستان و آخر سال شاهد خواهیم بود.
این کارمند اظهار می‌ کند: زمانی می‌ ‌توانیم در صنعت گردشگری موفق باشیم که از الگوی کشورهای پیشرو در این زمینه تبعیت کنیم و در غیر این صورت، باید شاهد از بین رفتن و افت تدریجی این صنعت پولساز و سودمند در استان باشیم.
منبع: هفته نامه بیانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.