به گزارش خبرنگار ایرنا، فرانک قدسی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی کردستان اظهار داشت: یکی از مشکلات امروز جامعه ورود مواد غذایی و بهداشتی غیرمجاز و قاچاق است.
وی افزود: اگر با جدیت و قاطعانه با این پدیده و معضل اجتماعی برخورد و مقابله نشود، تهدیدی جدی برای سلامت و امنیت جسمی و روانی جامعه خواهد بود.
قدسی اضافه کرد: مبازره با قاچاق می تواند در راستای ایجاد اشتغال و حمایت از تولید داخلی موثر باشد بنابراین وظیفه داریم ضمن مقابله با ورود این نوع کالاها، مردم را به عدم خرید و استفاده از آنها تشویق و ترغیب کنیم.
وی با انتقاد از عملکرد برخی ارگان ها در انتقال مشکلات به مرکز (تهران) برای یافتن راه حل یادآور شد: این نهادها باید به جای بازتاب مشکلات، راه حل های اصولی و منطقی برای آن پیدا کنند.
وی در خصوص آلوده شدن بستر رودخانه ها در محور مریوان - سنندج بر اثر واژگونی تانکرهای حامل سوخت گفت: در این خصوص باید مقررات به صورت کامل اجرا شود و از تردد تانکرهایی که مشکل فنی دارند، جلوگیری شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: منابع آب زیرزمینی کردستان با توجه به داشتن معادن مختلف در برخی مناطق دارای ناخالصی از جمله ارسنیک است.
آرتیکاس اقبال افزود: منابع آبی 50 روستای استان با توجه به این موضوع، مشکل دارند که با آبرسانی سیار و تصفیه مجدد آب این مشکل رفع شده است.
وی یادآور شد: با توجه به مصوبات استانی از سال 1381 تردد خودروهای حامل مواد خطرناک از حاشیه سد قشلاق ممنوع شده و تردد این خودروها در مسیر جایگزین انجام می شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم گفت: برای نخستین بار نمونه برداری از محصولات کشاورزی در مزرعه انجام می شود که سال 95 در 150 نقطه این نمونه برداری ها صورت گرفت.
کامبیز حسن زاده اظهار داشت: سال گذشته نیز 207 مورد نمونه برداری از محصولات کشاورزی از جمله گندم، توت فرنگی، پیاز و سیب زمینی توسط این معاونت انجام شده است.
وی اضافه کرد: طبق این نمونه گیری ها گندم 25 درصد، در خیار 22.7 درصد، در سیب زمینی 11 درصد و در سبزیجات 7.7 درصد با استانداردها منطبق بوده است.
حسن زاده افزود: امسال با هماهنگی جهاد کشاورزی برنامه ریزی برای نمونه برداری از 300 نقطه استان صورت گرفته است و متخلفان نیز به دستگاه های قضایی معرفی می شود.
در ادامه این کارگروه مسایل مختلفی از جمله خود مراقبتی در ادارات و ارگان ها، تامین آب سالم و بهداشتی شهری و روستایی و دفع اصولی فاضلاب شهری و روستایی مورد بررسی قرار گرفت.
استان کردستان به سبب داشتن بیش از 284 کیلومتر مرز با کشور عراق یکی از مبادی ورود و خروج کالا و ارز به شمار می رود و سالانه به ارزش ده ها میلیارد ریال کالای قاچاق در استان کشف و ضبط می شود.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.