به گزارش خبرنگار ایرنا، این روستا با 400 نفر جمعیت در فاصله 17 کیلومتری شمال سقز و در بخش سرا این شهرستان قرار دارد و چند سالی است اهالی با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنند.
آب شرب این روستا در گذشته از محل چند چشمه داخلی تامین می شد البته احمدآباد دارای منبع آب و شبکه لوله کشی است اما با خشک شدن چشمه ها، منبع آب روستا با تانکر پُر و سپس از طریق لوله به خانه ها منتقل می شود.
مشکل کم آبی و تامین آب با تانکر سیار به یکی از دغدغه های اصلی اهالی این روستا تبدیل شده و ایشان خواستار توجه بیشتر مسئولان شهرستان سقز وآبفای روستایی استان کردستان به این موضوع و تامین آب شرب روستا از یک منبع مطمئن و دائمی هستند.
دهیار روستای احمدآباد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این روستا با کمبود شدید آب روبرو است و آبرسانی به صورت سیار و با تانکر انجام می شود و برای این منظور هر روز هفت نوبت و در مجموع 14 هزار لیتر آب به منبع تزریق می شود.
رحمان خلیلی گفت: تامین آب با تانکر همیشه باعث نگرانی اهالی روستا بوده و به دلیل وضعیت توپوگرافی روستا آبرسانی به تمام محلات به صورت کامل انجام نمی شود.
وی افزود: در فصل تابستان برخی از اهالی روستا برای تامین آب مورد نیاز به مزارع اطراف روستا می روند و برخی از نیازهای آبی خود را از این طریق تامین می کنند.
خلیلی با اشاره به وجود امکانات مناسب در روستای احمدآباد تاکید کرد: با همت دولت امکانات مناسبی از جمله گازرسانی، تلفن ثابت، برق، خانه بهداشت، مدرسه، زمین فوتبال و والیبال، پارک کودک، جایگاه زباله در روستا داریم.
مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان سقز در خصوص وضعیت آبرسانی به این روستا می گوید: لوله کشی آب شرب این روستا در دهه 60 انجام شده اما به دلیل اینکه چشمه موجود در روستا نمی تواند آب مورد نیاز را تامین کند، منبع آب روستا با آب سالم و به صورت سیار با تانکر پُر می شود.
صدیق محمدزاده افزود: برای تامین آب مورد نیاز چند حلقه چاه نیز حفر شد اما با توجه به وضعیت توپوگرافی این منطقه و سطحی بودن آب، امکان بهره برداری از این چاه ها نیست.
وی اضافه کرد: آبرسانی به صورت سیار یکی از راهکارهای موقتی برای تامین آب شرب است البته برای تامین آب شرب این روستا و 12 روستای دیگر منطقه، ساخت مجتمع آبرسانی باغلوجه در دست انجام است.
محمدزاده یادآور شد: احداث این مجتمع نیازمند 100 میلیارد ریال است و اکنون تملک زمین و احداث چاه انجام شده و در صورت تامین اعتبار، عملیات اجرایی نیز شروع می شود.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر روستای احمدآباد آب مورد نیاز روستای کوپه قران نیز با تانکر تامین می شود، اضافه کرد: آبرسانی به این روستا نیز در قالب مجتمع آبرسانی کوچه طلا از سد شهید کاظمی سقز در دست انجام است که فاز نخست آن 12 کیلومتر خط انتقال دارد.
وی گفت: اعتبار مورد نیاز مجتمع های آبرسانی این شهرستان از طریق اسناد خزانه تامین می شود و با توجه به اینکه پرداخت آنها 2 تا سه سال طول می کشد، پیمانکاران رغبت چندانی برای مشارکت در اجرای این طرح ها ندارند.
محمدزاده اظهار داشت: در شهرستان سقز 273 روستای دارای سکنه وجود دارد که 164 روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی، 80 روستا دارای لوله کشی آب و خارج از پوشش و 29 روستا نیز فاقد لوله کشی هستند.
مشکل کمبود آب شرب روستایی در کردستان و آبرسانی با تانکر تنها به شهرستان سقز ختم نمی شود و طبق اعلام مسئولان شرکت آبفار استان هم اکنون آب آشامیدنی 54 روستا با تانکر تامین می شود.
مدیرعامل شرکت آبفار (آب و فاضلاب روستایی) کردستان می گوید: آب آشامیدنی 54 روستای استان به صورت سیار و با تانکر تامین می شود که این تعداد سال قبل 58 روستا بود.
صالح مفاخری اظهار داشت: تا پایان سال 96 با فعالیت های شرکت آبفار حدود 77 درصد از روستاهای استان کردستان از آب آشامیدنی سالم و لوله کشی بهره مند شدند.
وی افزود: تعداد مشترکین شرکت آب و فاضلاب روستایی در کردستان سال گذشته 124 هزار و 747 مشترک بود که نسبت به سال قبل از آن، 3.36 درصد افزایش داشته است.
مفاخری تاکید کرد: تا پایان سال گذشته 77.12 درصد از روستاهای استان کردستان زیر پوشش خدمات این شرکت قرار دارند و از آب آشامیدنی سالم بهره مند هستند.
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آبفار کردستان یادآور شد: در سال جاری در مجموع 322 پروژه آبرسانی در روستاهای تمام شهرستان های استان در دست انجام است.
استان کردستان 1697 روستای دارای سکنه و 187 روستای فاقد سکنه دارد که در مجموع یک هزار روستا زیر پوشش خدمات آبفار استان قرار دارند.
بحث تامین آب شرب سالم و بهداشتی یکی از مقوله های مهم و اساسی جوامع بوده و بویژه در فصل تابستان که نیاز به آب بیشتر و احتمال شیوع بیماری های ناشی از آن بیشتر می شود از اهمیت دو چندانی برخوردار است.
در استان کردستان که دارای منابع آبی خوب (12 سد در حال بهره برداری، 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب) است در مقایسه با استان های خشک و کم آب کشور، تامین آب شرب شهری و روستایی آسان تر است و فقط باید مسئولان تلاش بیشتری در این خصوص داشته باشند.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.