محمدصالح احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برداشت محصول گندم از اول تیر تا اواخر شهریور ادامه دارد، اظهار داشت: اکنون برداشت محصول از شهرستان کامیاران آغاز و تا 10 روز آینده در دیگر شهرستان ها نیز شروع می شود.
وی افزود: در سال زراعی جاری 558 هزار هکتار از اراضی استان شامل 225 هزار هکتار دیم و 33 هزار هکتار اراضی آبی به کشت گندم اختصاص یافته و پیش بینی ها حاکی از تولید حدود 940 هزار تنی این محصول است.
احمدی با اشاره به اینکه پیش بینی های امسال نسبت به سال گذشته از افزایش قابل توجهی برخوردار است، اضافه کرد: به علت بارش های مناسب در فصل بهار رشد محصولات زراعی مناسببود و در نهایت منجر به افزایش 25 درصد عملکرد شده است.
وی یادآور شد: تعداد بهره برداران محصول گندم استان کردستان در سال زراعی جاری حدود 82 هزار نفر و عملکرد برداشت گندم به صورت متوسط در هر هکتار شامل یک هزار و 400 کیلوگرم در مزارع دیم و پنج هزار کیلوگرم در مزارع آبی است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: خرید تضمینی این محصول از برنامه های مهم سازمان جهاد کشاورزی است که پیش بینی می شود در سال جاری حدود 820 هزار تن خریداری شود.
احمدی قیمت خرید تضمینی گندم را 13 هزار ریال در ازای هر کیلوگرم اعلام کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد در سال جاری به منظور جلوگیری از سوء استفاده دلالان از وضعیت بازار و تحقق حقوق بهره برداران، 50 درصد بهای گندم خرید شده در هفته اول به حساب آنان واریز کند.
وی تاکید کرد: 98 درصد محصول گندم استان با استفاده از یک هزار 550 دستگاه کمباین به صورت مکانیزه برداشت می شود و سازمان جهاد کشاورزی در این راستا برای حمایت از حقوق کشاورزان و کمباین داران و همچنین جلوگیری از ریزش اقدام به نظارت بر فعالیت این وسایل مکانیزه می کند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: گروه های نظارت بر روند برداشت شامل 15 اکیپ بخش خصوصی و 12 اکیب بخش دولتی است و به صورت دوره ایی به تمام شهرستان ها سرکشی می کنند.
احمدی همچنین از تامین سوخت مورد نیاز کمباین ها هنگام فصل برداشت خبر داد و افزود: سه هزار لیتر سوخت مورد نیاز آنها در هر ماه در دو مرحله تحویل می شود.
استان کردستان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.
کشاورزان کردستانی هم اکنون علاوه بر گندم، محصولاتی مانند جو و کلزا را از مزارع خود برداشت می کنند.
تولید سالانه محصولات کشاورزی کردستان نزدیک به دو میلیون تن است که بیش از یک میلیون و 600 هزار تن آن شامل انواع محصولات زراعی و بقیه باغی است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.