محمدصالح احمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پیش بینی می شود چهار هزار و 722 تن از این محصول در استان کردستان برداشت شود اظهار داشت: تمامی محصول تولیدی بهره برداران به صورت تضمینی خریداری می شود.
وی با اشاره به اینکه 85 درصد برداشت به صورت مکانیزه انجام می شود گفت: برداشت این محصول از یکم تیر شروع و تا 15 مرداد ادامه دارد و کامیاران به علت گرمسیری نخستین شهرستانی است که برداشت محصول در آن آغاز می شود.
وی میانگین برداشت کلزا در هر هکتار از مزارع کلزای استان را 2 هزار و 600 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: این میزان نزدیک به 35 درصد از میانگین یک هزار و 188 کیلوگرم کشور برتری دارد.
به گفته وی، کشت دانه های روغنی از جمله کلزا از برنامه های وزارت جهادکشاورزی برای خودکفایی در تولید روغن خوراکی در برنامه ششم توسعه قرار دارد تا با تلاش کشاورزان و حمایت دستگاه های اجرایی بتوان از چالش های جدی تولید دانه های روغنی و روغن خوراکی خارج شد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: در این راستا علاوه بر حمایت وزارت جهاد کشاورزی از بهره برداران کشت کلزا، تمامی محصول نیز در به صورت تضمینی به قیمت 28 هزار ریال خریداری می شود که در استان کردستان هفت مرکز برای این کار شامل سنندج، کامیان، مریوان، بیجار، قروه، دهگلان و سقز راه اندازی شده است.
احمدی گفت: مرکز خرید سقز، محصولات کشاورزان سقز، بانه و دیوانداره، مرکز مریوان محصولات کشاورزان سروآباد و مریوان را نیز خریداری می کنند.
وی با اشاره به فعالیت 600 بهره بردار در بخش کلزا کردستان یادآور شد: کامیاران با 520 هکتار سطح زیر کشت بیشترین میزان کشت را به خود اختصاص داده است و قروه و دهگلان هرکدام با 500 هکتار و مریوان و سقز هر کدام با 150 هکتار در رتبه های بعدی قرار دارند و همچنین سروآباد نیز با 13 هکتار کمترین میزان را دارد.
به گزارش ایرنا، در سال زراعی جاری با تلاش های انجام یافته حدود محصول کلزا در 2 هزار و 188 هکتار از اراضی استان کشت شد اما تنها در یک هزار و 810 هکتار از این میزان محصول کشت شده قابل برداشت است که عمده علت های این کاهش خسارت های سرما زدگی، تنش های خشکی و کشت دیرهنگام به علت عدم تامین بذر به موقع است.
علاوه بر خودکفایی در تولید دانه های روغنی، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، کنترل آفات، درآمد 2 برابری از هر هکتار نسبت به کشت گندم و رعایت تنوع کشت در مزارع از دیگر مزایای کشت کلزا است.
استان کردستان دارای یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.
در کردستان حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.
عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود 800 هزار تُن در سال است.
3034/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.