بختیار رحمانی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان صادرات کالا نسبت به مدت مشابه در سال 96 به لحاظ ارزی 52 و از نظر وزنی 86 درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته در همین مدت 201 هزار تُن کالا به ارزش 130 میلیون دلار از گمرک های کردستان صادر شده بود، افزود: پیش بینی می شود ارزش صادرات کالا از مرزهای استان تا پایان امسال به رقمی حدود یک میلیارد دلار برسد.
رحمانی پور ضمن تاکید بر اینکه صادرات بیش از 85 درصد کالا از مرز باشماق مریوان انجام می شود، یادآور شد: طی 2 ماه گذشته، این گمرک به لحاظ وزنی رتبه 11 و از نظر ارزش کالاهای صادراتی رتبه 15 را در بین 105 گمرک کشور کسب کرد.
وی بیشترین صادرات انجام شده از گمرکات استان را در 2 ماه اخیر مربوط به محصولات کشاورزی دانست و تاکید کرد: در این مدت، این محصولات 70 درصد وزن و 55 درصد ارزش کل صادرات را تشکیل داده است.
مدیرکل گمرکات کردستان گفت: مهمترین اقلام صادراتی از مرزهای استان در این مدت، سبزی و نباتات، میوه، دام زنده(گوساله نر پرواری)، مصنوعات پلاستیک و مصالح ساختمانی بود.

** امسال واردات روند کاهشی داشت
رحمانی پور از روند کاهش واردات از گمرکات استان در 2 ماه گذشته از سال 97 خبر داد و افزود: در این مدت، سه تُن کالا به ارزش هفت میلیون ریال از طریق مرز باشماق وارد کشور شد.
وی با بیان اینکه سال گذشته در همین موقع 10 تن کالا به ارزش 12 میلیون دلار از طریق مرز باشماق وارد کشور شده بود، اضافه کرد: این آمار نشان می دهد واردات در 2 ماه اول سال 97 نسبت به مدت مشابه در سال 96، از نظر وزن و ارزش دلاری به ترتیب 75 و 40 درصد کاهش یافته است.
مدیرکل گمرکات کردستان مهمترین اقلام وارداتی به استان را در این مدت ماشین آلات مکانیکی، ضایعات پلاستیک و محصولات شیمیایی اعلام کرد.
رحمانی پور یادآور شد: مهمترین کشورهای هدف صادرات به لحاظ ارزش دلاری به ترتیب عراق، افغانستان، پاکستان، رومانی و ارمنستان و مهمترین کشورهای هدف واردات نیز سوئیس، ایتالیا، عراق و آلمان بودند.
وی با اشاره به اینکه در 2 ماه ابتدایی امسال، 308 هزار تن کالا به ارزش بیش از 715 میلیون دلار از مرز باشماق ترانزیت شده است، اظهار داشت: این رقم نسبت به سال 96 در همین موقع از نظر وزنی 35 درصد و به لحاظ دلاری پنج درصد رشد داشته است.
مدیرکل گمرکات کردستان به آمار تردد مسافران از تنها مرز مسافری استان (باشماق مریوان) در 2 ماه اول امسال نیز اشاره و گفت: در این مدت، 48 هزار و 227 مسافر ورودی و 49 هزار و 97 مسافر خروجی تردد کرده اند.
رحمانی پور تاکید کرد: همچنین طی این مدت تشریفات گمرکی 230 بسته هدیه و سوغات خروجی از گمرک امانات پستی استان به وزن یک هزار و 429 کیلوگرم انجام شد که شامل مواد غذایی از جمله تنقلات، خشکبار و سبزی خشک بود.
به گزارش ایرنا، مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید که در سال های اخیر رتبه های خوبی در حوزه صادرات کالا داشته است.
گمرکات استان کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه و شهر بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.
گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است؛ به طوریکه روزانه 12 میلیون دلار کالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت می شود.
مرز سیرانبند بانه نیز دومین و نزدیک ترین مرز مشترک استان کردستان با منطقه شمال عراق است که از حیث حجم صادرات کالا و شمار فعالان و شاغلان اقتصادی رتبه دوم بازارچه های این استان را به خود اختصاص داده است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.