به گزارش خبرنگار ایرنا، در حال حاضر بزرگترین مشکل در جوامع توسعه یافته شهری ایجاد مناطق مسکونی جدید با وسعت زیاد و بی رویه در حاشیه شهرهای بزرگ است که خارج از حوزه مدیریت شهری رشد پیدا کرده و چهره ای نازیبا به جوامع شهری داده است.
وجود سکونتگاه های غیررسمی و نواحی منفصل شهری فقط مختص به ایران نیست و اکثر کشورهای جهان با این معضل روبرو هستند اما این مساله در کشورهای توسعه یافته به نسبت کشورهای درحال توسعه کمتر رشد داشته است.
این مناطق بدلیل اینکه بافت ناکارآمد و توسعه بی رویه، از امکانات رفاهی شهری کمتری برخوردارند و در زمینه های مختلف با مشکلات و معضلات جدی روبرو هستند.
استان کردستان و شهر سنندج نیز از این معضل بی نصیب نمانده و آمارها نشان می دهد51 درصد جمعیت شهری استان کردستان در بافت ناکارآمد شهری از جمله بافت فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی و بافت های تاریخی زندگی می‌کنند.
امروز این پدیده در شهرهای مختلف استان رواج یافته و آمار زیادی از مردم این استان باوجود مشکلات و معضلات موجود در مناطق حاشیه و نواحی منفصل شهری سکونت دارند و روز بروز بر آمار این افراد نیز افزوده می شود.
هم اکنون جمعیت زیادی از شهروندان سنندجی در نواحی منفصل نایسر، ننله،حسن آباد، آساوله و مناطق حاشیه ساکن هستند و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.
اخیرا یکی از ساکنان ناحیه منفصل شهری نایسر از طریق خبرگزاری جمهوری اسلامی خواستار اطلاع رسانی به مسئولان برای پیگیری و رسیدگی به مشکلات این ناحیه از جمله وجود دست اندازهای فراوان در خیابان ها و محلات، وجود زباله و سگ های ولگرد شد.
این شهروند اظهار کرده است: پس از هر بارندگی گل و لای خیابان ها و محلات نایسر را فرا می گیرد و مردم باید با چکمه رد شوند و تابستان ها نیز با مشکلات دیگری درگیر می شوند و به جای گل و لای، ساکنان این محلات از گرد و خاک رنج می برند.
برای روشن تر شدن موضوع و پیگری آن به سراغ عبدالله صالحی مدیر شهرداری ناحیه منفصل شهری نایسر رفتیم.

**مشارکت مردم مهمترین راهکار برای رفع مشکلات ناحیه منفصل شهری نایسر
مدیرشهرداری ناحیه منفصل شهری نایسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این موضوع که ساکنان نایسر با مشکلات زیادی مواجه هستند، واقعیت دارد، اما مساله دیگری که وجود دارد این است که مردم نیز هیچ همکاری با شهرداری ندارند.
عبدالله صالحی افزود: مردم نایسر در زمینه های مختلف از جمله پرداخت عوارض سالیانه هیچگونه مشارکتی با شهرداری ندارند و فقط انتظار دارند که دولت همه مشکلات آنان را رفع کند در حالیکه شهرداری یک نهاد مردمی است و با کمک مردم اداره می شود.
وی با بیان اینکه از مجموع جمعیت نایسر تنها یک درصد برای پرداخت عوارض سالیانه مراجعه کرده اند، گفت: اگر مردم تعامل و همکاری بیشتر داشته و شهرداری را یاری دهند مشکلات این نواحی سریعتر رفع خواهد شد.
مدیر شهرداری ناحیه منفصل شهری نایسر در ادامه با بیان اینکه اقدامات مناسبی در زمینه رفع مشکلات موجود در این ناحیه برنامه ریزی شده است، افزود: بخشی از این اقدامات انجام شده و بخشی نیز بدلیل کمبود اعتبار و همچنین نامساعد بودن شرایط آب و هوایی انجام نشده است.
به گفته وی ماهیانه 500 میلیون ریال برای جمع آوری زباله در نایسر از سوی شهرداری هزینه می شود.
وی اجرای رفیوژ پنج هزار و 330 متر بصورت فضای سبز، احداث 2 لاین خیابان 12 متری نایسر به طول 800 متر و اجرای 2 هزار متر جدول گذاری بصورت نهر را از جمله اقدامات پیش بینی شده برای ساماندهی نایسر اعلام کرد.
صالحی با بیان اینکه از این اقدامات تاکنون یک هزار و 500 متر از جدول گذاری ها انجام شده است، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده سال آینده با استفاده از اعتبارات شهرداری سایر اقدامات نیز انجام خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد، مردم با مشارکت و همراهی خود و پرداخت عوارض سالیانه شهرداری را در زمینه رفع موانع و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می کنند داشته باشند.
ساکنین ناحیه منفصل شهری نایسر ظاهرا باید یا عوارض را پرداخت کنند یا دست به دعا شوند که باران این نعمت الهی نبارد تا بتوانند از معابر و کوچه های این منطقه عبور رفت و آمد کنند.
شهر سنندج مرکز استان کردستان با حدود 500 هزار نفر جمعیت با سه ناحیه شهرداری اداره می شود.
7348/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.