صباح قریشی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح غربالگری شنوایی از جمله طرح هایی است که چند سالی است در کشور اجرا می شود و کردستان در این زمینه در زمره سه استان برتر است.
وی افزود: اختلالات شنوایی یکی از شایع ترین معلولیت های مادر زادی به شمار می رود و ماه های نخست تولد نوزاد(یک تا سه ماهگی) بهترین دوران برای غربالگری شنوایی است که اجرای این طرح با جدیت در استان انجام می شود.
مدیرکل بهزیستی کردستان تاکید کرد: با انجام طرح غربالگری شنوایی در میان نوزادان، نوزادی که مشکوک باشد برای پیگیری و انجام آزمایشات بیشتر به مراحل بالاتر ارجاع داده می شود و این روند تا سن سه تا چهار سالگی ادامه دارد.
قریشی یادآور شد: در این مرحله کودکی که پزشک متخصص تایید کند مشکل جدی شنوایی دارد از سوی بهزیستی، برای کاشت حلزون با هزینه حدود 360 میلیون ریال معرفی و این کار برای او انجام خواهد شد.
به گفته وی، کودکان و نوزدانی که دچار مشکلات شنوایی کمتری بوده و نیاز به کاشت حلزون نداشته باشند به مراکز تخصصی ارجاع داده می شوند و هزینه های درمانی آنان از جمله تهیه سمعک نیز توسط بهزیستی پرداخت می شود.
قریشی اضافه کرد: هدف اصلی از اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان، پیشگیری از معلولیت شنوایی است که با همکاری بخش خصوصی در بیمارستان های استان در حال اجرا است.
به گزارش ایرنا، تست غربالگری، تست ساده‌ای است که توسط ادیولوژیست (شنوایی سنج) انجام می شود و فقط چند دقیقه طول می کشد و هدف آن تشخیص افت شنوایی کودکان است.
در حال حاضر 110 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 603 هزار نفری استان کردستان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که معادل هفت درصد جمعیت استان است.
خبرنگار: افسانه گلباغی**انتشار: سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.