به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، بختیار رحمانی پور در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های جمعی استان کردستان در سنندج، اظهار کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران طی چند سال اخیر تغییرات و توسعه زیادی به ویژه با راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی پیدا کرده است و در چند ماه اخیر هم ارتقاء سامانه جامع گمرک در دستور کار گمرک قرار گرفته است.
وی گفت: شعار امسال این روز « محیط کسب و کار امن لازمه توسعه اقتصادی است »، تعیین شده است.
مدیرکل گمرکات استان کردستان با اشاره به اینکه سامانه جامع امور گمرکی در گمرک های شهرستان های سنندج، بانه و مریوان راه اندازی شده است، افزود: با راه اندازی این سامانه تمامی تشریفات گمرکی طی ۲۴ ساعت شبانه روز از طریق بستر الکترونیکی انجام می شود و یکی از دستاورد های ارزشمند این سامانه حذف فیزیکی اسناد گمرکی است.
رحمانی پور بیان کرد: از سال گذشته به دلایلی ورود خودرو های مسافران از مرز های استان به داخل کشور متوقف شده بود که از بهمن ماه امسال بار دیگر امکان ورود این خودرو ها با پلاک موقت فراهم شده است.
وی با بیان طرح تجمیع بازارچه های موقت استان، اظهار داشت: براساس دستور هیئت وزیران قرار شده طرح تجمیع بازارچه های مرزی و ساماندهی آنها اجرایی شود.
مدیرکل گمرکات استان کردستان در ادامه گفت: در حال حاضر ۵ بازارچه موقت مرزی در کردستان وجود دارد که با اجرای طرح مذکور به سه بازارچه کاهش پیدا می کند و این اقدام هم در راستای حفظ و افزایش کرامت کولبران انجام می شود و به هیچ وجه هدف آن افزایش درآمد دولت نیست.
رحمانی پور افزود: گمرک در بازارچه های موقت مرزی مستقر نبوده و هیچ نظارتی برتشریفات گمرکی نداشت و همین مسئله امکان ورود کالاهایی که شرایط ورود به کشور را نداشتند را مهیا می کرد.
وی عنوان کرد: با اجرای طرح ذکر شده و در صورت مهیا شدن زیر ساخت های لازم گمرک آمادگی استقرار در این بازارچه ها را دارد.
مدیرکل گمرکات استان کردستان افزود: طی 10 ماهه امسال 832 میلیون دلار صادرات کالا از طریق گمرکات استان داشته ‌ایم که 23 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است
رحمانی پور تصریح کرد: وزن کالاهای صادراتی 10 ماهه امسال بالغ بر یک میلیون تُن است که از لحاظ وزنی 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
وی با اشاره به میزان واردات از طریق مرزهای استان، گفت: 52 هزار تُن به ارزش 58 میلیون دلار میزان واردات از طریق مرزهای استان است که 113 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
مدیرکل گمرکات کردستان اظهار داشت: مرز باشماق تنها مرز رسمی استان است که ترانزیت مبدا و مقصد در آن صورت می گیرد و امسال 4 میلیون دلار ترانزیت در این مرز داشته ایم که 3.5 میلیون دلار آن ترانزیت مقصد بوده است.
رحمانی پور در ادامه افزود: مرز سیرانبند بانه هم از سال 90 از طرف کشور ایران به عنوان یک مرز رسمی شناخته شده و پتانسیل‌های لازم را دارد اما متاسفانه دولت مرزی عراق این مرز را هنوز به رسمیت نشناخته است.
وی با بیان اینکه میزان تردد مسافران طی 10 ماهه امسال از طریق مرز های استان بالغ بر 500 هزار نفر بوده است، عنوان کرد: در بخش مسافر ورودی 10 درصد و در بخش مسافر خروجی 12 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: در 10 ماهه امسال 80 فقره پرونده قاچاق در گمرکات استان تشکیل شده که ارزش آنها بالغ بر 45 میلیارد ریال بوده است.
رحمانی پور در ادامه خاطر نشان کرد: میزان درآمد گمرکات استان در سال جاری 270 میلیارد ریال است که 150 درصد افزاش داشته است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 861041
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.