دنیای کودکان امروز دیگر با دوران گذشته متفاوت است و زندگی آپارتمان نشینی و فنآوری جدید، دنیای آنها را متحول ساخته و دیگر کودکان به جای بازی 'قایم باشک' و 'گرگم به هوا' در بازی های رایانه ای غرق شده اند.
تبلت های کودکان و گوشی های هوشمند والدین آنها نیز از بازی های مختلف و مهیج انباشته شده و کودکان از هر فرصتی برای وارد شدن به این فضای مجازی استفاده می کنند.
نکته جالب اینکه کودکان در بازی های الکترونیکی گوی سبقت را از والدین خود ربوده اند و می توانند بسیاری از بازی ها را تا مراحل نهایی طی کنند.
شگردهای شرکت های سازنده بازی های رایانه ای تمامی ندارد و با به روز کردن و ورود نسخه های جدیدتر، این بازار را هر روز داغ تر می کنند.
دیگر کودکان مان در مهمانی ها که همه دور هم جمع هستند، تلاشی برای انجام بازی های قدیمی و تحرک ندارند و در گوشه ای نشسته و گوشی یا تبلتی در دست دارند.
محیط بیرون از خانه نیز برای روی آوردن کودکان به بازی های رایانه ای مهیا شده و در شهربازی ها نیز بازی های رایانه ای طرفداران بسیاری دارند.
رشد قارچ گونه این شهربازی ها که برخی خصوصی و برخی دیگر با کمک نهادهای عمومی از جمله شهرداری ها و بصورت مشارکتی ایجاد شده اند، نشان از سودآوری و تمایل بیشتر سرمایه گذاران برای دایر کردن این اماکن دارد.
محتوای بسیاری از بازی های رایانه ای، خشونت به انسان های دیگر، حیوانات و رقابت های نابرابر با دیگران است و شرکت های سازنده با ترفندهای مختلف کاربر را برای کُشتن و از کار انداختن رقیب ترغیب می کند و در صورت برنده شدن و کسب بیشترین امتیاز یک دور دیگر می تواند همین بازی را ادامه دهد.
نکته جالب اینکه در بسیاری از شهربازی ها برای سنین مختلف هیچ محدودیتی در نظر گرفته نشده است و افراد از هر سنی که توانایی کشیدن ماشه تپانچه ای را داشته باشد، می تواند در این فضای مهیج وارد شود و رقیب های فرضی را از پای درآورد.
والدین نیز به خاطر اینکه در شهربازی ها آزادی را به کودکان خود هدیه دهند، محدودیت خاصی برای آنها قایل نمی شوند.
جالب تر اینکه برخی از والدین موفقیت های کودکان خود را در این فضای پر از خشونت را تحسین کرده و گاهی با آنها هم بازی شده و بارها کارت بازی را شارژ می کنند.
نکته قابل توجه سازمان های ذیربط که علاوه بر توجه رعایت استاندارد سازی، لازم است نظارت ها بر شهربازی ها بیشتر شود و در این اماکن با توجه به سن کودکان گزینش بازی ها انجام شود و هر رده سنی با توجه همان سن مجوز بازی داده شود و والدین هم نظارت کامل بر بازی ها داشته باشند و اجازه ورود کودکان خود به هر گونه بازی را ندهند.
*خبرنگار مرکز سنندج
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.