سلیمان حریری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 210 میلیارد ریال از این میزان بابت خسارت وارد شده حوادث طبیعی به محصولات زراعی (گندم دیم و آبی) و 110 میلیارد ریال نیز به محصولات باغی بیمه شدگان تعلق می گیرد.
وی افزود: در سال زراعی گذشته 330 هزار هکتار گندم دیم و آبی (انفرادی و عمومی) و حدود هشت هزار هکتار از باغات استان تحت پوشش بیمه رفته بود که نفوذ 30 درصدی در این 2 بخش داشته است.
به گفته وی، میزان خسارت های ناشی از حوادث طبیعی از جمله سرما زدگی و خشکسالی به باغات و مزارع استان به صورت کارشناسی بررسی در سامانه ثبت شده است و پس از پرداخت اعتبار لازم از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور به حساب صندوق بیمه به حساب کشاورزان واریز می شود.
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی کردستان همچنین از احتمال عدم تمدید زمان بیمه محصولات زارعی در سال جاری خبر داد و یادآور شد: کشاورزان تنها تا 30 دی سال جاری فرصت دارند نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.
حریری تاکید کرد: در سال زراعی 97 – 96 حدود 207 هزار هکتار از مزارع گندم کردستان تحت پوشش بیمه رفته که این میزان شامل 200 هزار هکتار گندم دیم (بیمه پایه، بیمه عمومی و انفرادی) و هفت هزار و 326 هکتار گندم آبی ست.
وی با بیان اینکه اجرای طرح بیمه پایه محصولات کشاورزی به عنوان طرحی جدید در این استان آغاز شده است، گفت: 78 هزار و 500 هکتار از 207 هزار هکتار گندم بیمه شده در قالب بیمه پایه نیز توامان تحت پوشش رفته است.
به گفته وی، تعهدات دولت در پرداخت غرامت ها در بیمه پایه 90 درصد میزان خسارت است و علاوه بر آن حق بیمه پایین از دیگر مزایای این طرح است.
مدیر گروه صندوق بیمه محصولات کشاورزی کردستان اضافه کرد: در سال زراعی جاری هشت میلیون و 729 هزار قطعه طیور، 44 هزار راس دام سبک و سنگین در استان نیز تحت پوشش بیمه رفته است.
به گزارش ایرنا، در سال زراعی جاری 577 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت پاییزه رفت که محصول گندم با 547 هزار هکتار بیشترین سهم را به خود اختصاص داد، جو با 26 هزار و 500 هکتار، کلزا با 2 هزار و 61 هکتار و نخود پاییزه با 250 هکتار در رتبه های بعدی قرار دارند.
در سال زراعی جاری گندم دیم 515 هزار و 100 هکتار، آبی 33 هزار و 81 هکتار، جوی دیم 23 هزار هکتار، جوی آبی سه هزار و 500 هکتار در کشت پاییزه استان سهم دارد.
استان کردستان دارای هم اکنون دارای 43 هزار هکتار باغ است که سالانه 330 هزار تُن محصول در آن تولید می شود.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است به طوری که سالانه حدود 2 میلیون 400 هزار تن انوع محصولات در آن تولید می شود.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.