به گزارش ایرنا، کالاهای قاچاق با قیمت ارزان و کیفیت نامطلوب وارد می شود و بدست مصرف کنندگان می رسد که علاوه بر اثرهای مخرب، موجب رکود مراکز تولیدی، بیکاری جوانان و آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، خودکشی، از هم پاشیدگی خانواده ها می شود بنابراین باید با فرهنگ سازی در راستای حمایت از تولید داخلی در مسیر شکوفایی اقتصاد کشور حرکت کنیم.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان در نشست کمیسون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان قروه گفت: کالای قاچاق باعث کم رونق شدن تولید داخلی شده و 70 درصد مراکز تولیدی شهرک های صنعتی تنها با 50 درصد از ظرفیت خود کار می کنند.
رضا میرزایی اظهار کرد: کالای قاچاق غیر قابل اعتماد است و باعث تجمل گرایی در بین مردم می شود ضمن اینکه فعالان در این عرصه فقط به فکر سود و منافع خود هستند.
وی با اشاره به 2 رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مقابله با قاچاق افزوززد: 30 درصد برنامه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات سخت افزاری است که مسئولیت مقابله و برخورد آن با نیروی انتظامی، سپاه و مرزبانی و تشکیلات گمرک است و 70 درصد نیز برنامه ها در حوزه پیشگیری است.
میرزایی تاکید کرد: در سال جاری رویکرد ستاد در بخش نرم افزاری کار فرهنگی برای تلاش برای مبارزه با کالای قاچاق است چرا که در نگاه اول بیماری قاچاق علاوه بر متزلزل شدن پایه های اقتصادی کشور در حوزه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی نیز مشکلاتی ایجاد می کند.
به گفته وی، در کردستان با پنج بازارچه موقت مرزی، 75 قلم کالا از طریق مبادی مجاز به کشور وارد می شود و همین امر حساسیت بیشتری را جهت کنترل و بازرسی ها می طلبد.
وی با اشاره به اجرایی شدن طرح تجمیع بازارچه های مرزی کردستان در آینده نزدیک گفت: با اجرای این طرح، فعالیت های کولبری به پیله وری تبدیل می شود تا هم کرامت آنها حفظ شود و هم در مبارزه با قاچاق کالا بهتر عمل شود.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان از کاهش 17 درصدی پرونده های قاچاق کالا و ارز در این استان در 9 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز خبر داد و افزود: در این مدت چهار هزار و 365 فقره پرونده قاچاق کالا وارز در استان تشکیل شد و 2 هزار و 396 نفر نیز در این ارتباط دستگیر شدند که 29 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است.
میرزایی از کشف و ضبط 50 هزار و 986 دستگاه گیرنده و تجهیزات ماهواره در این مدت خبر داد و افزود: 66 میلیون و 91 هزار و 920 نخ سیگار نیز کشف شد که پنج درصد بیشتر از پارسال است.
مدیر کل تعزیرات حکومتی کردستان نیز در این نشست از مختومه شدن بیش از 6 هزار و 352 فقره پرونده تخلف در تعزیرات حکومتی استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 586 پرونده موجودی و 6 هزار و 268 فقره پرونده وارده به این دستگاه داشتیم که 6 هزار و 352 پرونده رسیدگی و مختومه شد و 502 پرونده نیز باقی مانده و در مرحله رسیدگی قرار دارد.
سید نجیم حسینی اضافه کرد: این تعداد پرونده در سه بخش کالا و خدمات، قاچاق کالا و ارز و خدمات بهداشتی برای متخلفان تشکیل شد و متخلفان به پرداخت 389 میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شدند.
فرماندار قروه نیز در این نشست گفت: تقویت اقتصاد بویژه در این سال ها، دغدغه مسئولان نظام بوده است و یکی از مولفه های تقویت اقتصاد مقاومتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
پرویز کولانی با اشاره به اینکه شاید در دید عام کالای قاچاق در اقتصاد، توانمندی جامعه و شکوفایی اقتصاد تاثیر بسزایی نداشته باشد، افزود: یکی از مخرب ترین عوامل بنیان های اقتصادی در سطح جامعه پدیده قاچاق کالا است.
وی اظهار کرد: با ورود هر کالای قاچاق یک نقص در حوزه تولید بوجود می آید و با توجه به اینکه رونق اقتصاد، اشتغال و افزایش رفاه مهمترین مولفه های تولید هستند در این شرایط در جامعه شکل نمی گیرد و شکاف هایی در جامعه ایجاد می شود.
کولانی یادآور شد: اقدامات ارزشمندی توسط دستگاه های مربوطه در راستای مبارزه با کالای قاچاق در شهرستان انجام شده است.
فرماندار قروه تاکید کرد: قاچاق کالا و مبارزه با آن یک بخش پیشگیری و بخش دیگر فرهنگی است و عدم آگاهی جامعه از مضرات کالای قاچاق در بحث سلامت و ضربه به اقتصاد کشور موثر است.
خبرنگار: سارا صالحی**انتشار: مجید سلیمانی
/9102/7345
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.