صادق شهنواز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این سرشماری بمدت 2 شبانه روز و با هدف برآورد وضعیت حیات وحوش بویژه گونه های شاخص و شناسایی گونه های جانوری صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه این سرشماری هر سال 2 بار انجام می شود، افزود: اولین مرحله سرشماری در فصل تابستان و دومین مرحله آن نیز در فصل زمستان انجام شد.
به گفته وی، این کار به منظور جمع آوری اطلاعات آماری، برآورد میزان زادآوری، ترکیب جمعیتی، بررسی وضعیت زیستگاه، نارسایی ها، اتخاذ تمهیدات و تقویت نقاط قوت مناطق توسط محیط زیست انجام می گیرد.
شهنواز تاکید کرد: روش سرشماری به صورت پیمایش خطی و با استفاده از دستگاه GPS، دوربین چشمی، تلسکوپ در مسیرهای تثبیت شده و مقایسه آمار هر مسیر با نتایج آمار مسیرهای سال قبل، بررسی علل و عوامل تغییرات جمعی در هر مسیر انجام می شود و نتایج تجزیه و تحلیل در برنامه فعالیت سایت مد نظر قرار خواهد گرفت.
رئیس حفاظت محیط زیست بیجار از همکاری خوب مردم روستاهای قم چقای، چارق، صلوات آباد، کمر زرد، چشمه سنگین، آغبلاغ علی اکبرخان، قره بلاغ، پنجه علیا و سفلی در حمایت از برنامه حفاظت تقدیر کرد.
وی یادآور شد: 2 انجمن مردم نهاد لاله های نسار و پاکبانان بیجار گروس از همیاران فعال حفاظت و پاسداری از عرصه های زیست محیطی و گونه های جانوری شهرستان بیجار هستند.
به گزارش ایرنا، با توجه به ممنوعیت شکار حیوانات و پرندگان در منطقه حفاظت شده بیجار، مردم، دوستداران و حامیان حیات وحش در صورت مشاهده هر گونه شکار و یا تردد افراد مشکوک از طریق شماره تلفن 38222230 و 38230861 موارد را به محیط بانان اطلاع دهند.
منطقه حفاظت شده بیجار بخاطر تنوع گونه های جانوری، گیاهی، تنوع اقلیمی، زیستگاه پستانداری همچون قوچ، میش ارمنی، گربه وحشی، کفتار، گرگ، پرندگان کبک دری، کبوتر، عقاب طلایی و باقرقره از منحصر بفردترین مناطق حفاظت شده کشور است.
در این منطقه بیش از 19 گونه پستاندار، 11 گونه خزنده، 10 گونه آبزی، 100 گونه پرنده و 137 گونه گیاهی شناسایی و ثبت شده است.
در شهرستان بیجار که با حدود 90 هزار نفر جمعیت در شرق استان کردستان واقع است، سه منطقه بی نظیر و شاخص طبیعی، تاریخی و باستانی به نام های منطقه چنگ الماس در نزدیک روستای حسن تیمور در شرق، مناطق قم چقای و قلاع قوره نزدیک روستاهای قم چقا و چشمه سنگین واقع در شمال است.
خبرنگار: سید باقر سبحانی ** انتشار: مجید سلیمانی
7350/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.