به گزارش ایرنا، در 10 روز نخست دی ماه هوای استان کردستان در رنج معتدل و بهاری بود و بسیاری از شهروندان به جای البسه گرم زمستانی که در این فصل معمول است، با پوشش های ویژه فصل بهار در معابر تردد می کنند.
در حالیکه در آذر ماه سال های قبل بارش برف بسیاری از قسمت های استان کردستان را فرا می گرفت ولی امسال طبیعت کردستان هنوز رنگ زمستانی به خود نگرفته و تنها در برخی مناطق و ارتفاعات پوشش نازکی از برف دیده می شود.
این هوای بهاری هر چند در نگاه نخست کردستانی ها را از زمستانی سخت و طاقت فرسا دور کرد اما مایه نگرانی باغداران و احتمال شکوفا شدن درختان شد و خبر از خشکسالی و کاهش منابع آبی استان در سال آینده می دهد.
با توجه به اینکه آب شرب بسیاری از شهری های بزرگ استان از محل سدها تامین می شود لازم است که مدیریت خوبی در این زمینه صورت گیرد تا در ماه های پایانی سال با مشکل کم آبی مواجه نشویم.

**افزایش دما و کاهش بارش های سالانه
رئیس اداره پیش بینی هواشناسی کردستان گفت: در نخستین روزهای دی ماه، دمای هوا در اکثر ایستگاه های هواشناسی استان کردستان نسبت به دوره بلند مدت آماری در همان روزها گرمتر و بی سابقه است.
بهرام چاره خواه افزود: بیشترین دمای روز اول دی ماه در سنندج 19، سقز 16، قروه 15، بیجار 14، مریوان 18 و بانه 15 درجه سانتیگراد بود و در روز دوم دی نیز دمای هوا افزایش یافت و در سنندج به 19، مریوان 18.7 و سروآباد به 21 درجه سانتیگراد رسید.
وی اضافه کرد: این افزایش دما هوا در حالی ثبت شده که در چنین روزی هایی در سنوات گذشته و در ایستگاه های هواشناسی مناطق مختلف این استان، ثبت چنین دماهایی بی سابقه است.
رئیس اداره پیش بینی هواشناسی کردستان در خصوص میزان بارش های استان در سال آبی جاری نیز گفت: امسال در مجموع 90.3 میلی متر بارندگی در استان ثبت شد که این مقدار بارش سال زراعی جاری در مقایسه با 135.4 میلی متر سال قبل 34 درصد کاهش یافته و در مقایسه با میانگین بلند مدت (25 ساله) 48 درصد کاهش نشان می دهد.
چاره خواه افزود: بیشترین میزان کاهش بارندگی استان در بیجار 68.4 درصد بوده و کاهش بارندگی ها در قروه 56.2 و دهگلان 51.3 درصد بوده است.

**نیاز سرمایی درختان باید تامین شود
کارشناسی باغبانی جهاد کشاورزی کردستان گفت: در استان بیش از 17 گونه درختان سردسیری کشت شده که این درختان برای باروری و رشد طبیعی خود به قرار گرفتن 500 تا یک هزار و 400 ساعت در دمای هفت تا منفی چهار درجه نیاز دارند.
رسول امینی افزود: افزایش دما باعث برخی واکنش ها و فعل و انفعالات در درختان می شود که می تواند زمینه را برای شکوفایی آنها ایجاد کند.
وی با اشاره به افزایش دمای هوا دی ماه اضافه کرد: با توجه به اینکه هنوز 2 ماه بهمن و اسفند باقی مانده، هر گونه شکوفایی درختان می تواند آسیب جدی به باغات وارد کند.
امینی تاکید کرد: در صورتی که این روند افزایش دمای هوا در 2 ماه باقی مانده سال تداوم نداشته باشد، این پدیده تنها می تواند خسارات کمی به باغات بادام که زمان شکوفایی آن زودتر است وارد کند.

*مخازن منابع آبی کردستان برای وضعیت کمی آبی مدیریت شده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: با توجه به روند کاهش بارش ها، رها سازی آب از سدهای استان به خوبی مدیریت شده و هم اکنون حجم آب در مخازن سدها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیشتر است.
اقبال شانظری افزود: 21 سد اجرایی و در حال بهره‌برداری در استان وجود دارد و حجم ذخیره آب سدهای استان نیز یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب است.
وی اضافه کرد: بیش از 90 درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود و کشاورزان باید با توجه به کاهش میزان بارش ها، با مدیریت مزرعه از جمله کاشت محصولاتی با نیاز آبی کم و استفاده از روش های نوین آبیاری از میزان مصرف خود بکاهند.
هر چند تغییرات آب و هوایی تنها مختص به استان کردستان نیست و این شرایط در بسیاری از مناطق ایران وجود دارد اما با توجه به اینکه کشاورزی محور اصلی اقتصاد کردستان بوده و بیش از 30 درصد اشتغال و 25 درصد ارزش افزوده (در حدود 30 هزار میلیارد ریال) استان به کشاورزی وابسته است، توجه به بحث تغییرات اقلیمی در این استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.