محمد شفیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هفت هزار و 500 دفترچه کولبری در بین روستاییان مرزی این شهرستان توزیع شده که روزانه مبادله کالا را از معابری مرزی انجام می دهند.
وی با اشاره به اینکه قرار بود دفترچه های کولبری به کارت پیله وری تبدیل شود، افزود: با مساعدت های استاندار کردستان تا انجام این تغییر و تحول ها، معابر مرزی همچنان باز و فعالیت ها در آنها ادامه دارد.
فرماندار مریوان با قدردانی از کمک و مساعدت استاندار کردستان برای باز بودن معابر کولبری تاکید کرد: هر کدام از این دفترچه های کولبری به یک خانوار مرزی داده شده که می توانند کالاهایی را در معابر مرزی مبادله کنند.
به گفته شفیعی، هم اکنون 2 معبر کولبری پیران و خانم شیخان در این شهرستان فعال است و ساکنان روستاهای تا شعاع 20 کیلومتری نوار مرزی با کارت های خود به انجام مبادلات کالا مشغول هستند.
شفیعی یادآور شد: سکونت در روستاهای مرزی و داشتن کارت پایان خدمت سربازی تنها شرایط صدور دفترچه کولبری برای سرپرستان خانوارهای ساکن در روستاهای مرزی است.
وی اضافه کرد: هیات دولت با تصویب طرح ساماندهی معیشت ساکنان مرزی بدنبال تسهیل رفع مشکلات این افراد در عمق 20 کیلومتری مرزها بود و قرار است در آینده دفترچه های کولبری به کارت پیله وری تبدیل شود.
بهمن مرادنیا استاندار کردستان در جریان سفر هفته گذشته علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کردستان گفته بود: در جهت تامین بخشی از معیشت مرزنشینان رایزنی‌های صورت گرفتە با مسئولان تصمیم گیرندە، تا معابر کولبری استان همچنان فعال باشند.
شهرستان مریوان دارای 93 کیومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق است و فعالیت مبادله کالا در 2 معبر مرزی پیران و خانم شیخان این شهرستان انجام می شود.
هم اکنون حدود 15 تا 16 هزار سرپرست خانواده در مناطق مرزی کردستان دفترچه کولبری دریافت کرده اند که حدود 50 هزار نفر از آن از این راه امرار معاش می کنند.
شهرستان مرزی مریوان در 130 کیومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان و هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
بر اساس سرشماری سال 95، استان کردستان با جمعیتی بیش از یک میلیون و 603 هزار نفر، دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 روستای دارای سکنه است.
کردستان از استان های مرزی کشور است که 227 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق دارد، در امتداد این مرز، سه بازارچه و یک مرز رسمی ایجاد شده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی ** انتشار: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.