به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، امیر قادری یکشنبه شب در جلسه کمیته مناسب سازی استان اظهار کرد: 10 درصد از جامعه جهانی دچار معلولیت است و در کشور ما این قضیه بدلیل جنگ تحمیلی و تبعات آن سیر صعودی داشت بنابراین دستگاه ها باید به موضوع معلولیت توجه جدی داشته و مشارکت های مردم را بهتر جذب کنند.
وی با تاکید بر اینکه معلولان سرمایه ای برای جامعه هستند، افزود: معلولیت ناتوانی جسمی نیست بلکه یک کم توانی جسمی - حرکتی است و باید با این نگاه به مسائل معلولان بپردازیم.
معاون عمرانی استاندار کردستان با اشاره به اینکه هنوز مشکلاتی در رسیدگی به وضعیت معلولان و مناسب سازی وجود دارد، تاکید کرد: با این وجود، شرایط معلولان نسبت به گذشته تفاوت زیادی کرده است.
به گفته وی، اکنون رسیدگی به وضعیت آنها هم از سوی خود معلولان، هم دستگاه های اجرایی و هم افکار عمومی به یک مطالبه و دغدغه تبدیل شده و لازم است در این زمینه رسانه ها نیز فعالانه تر عمل کنند.
قادری با یادآوری افتخار آفرینی های معلولان در عرصه های مختلف از جمله میادین ورزشی یادآور شد: اگر چه به وضعیت معلولان توجه خوبی شده است اما کسب موفقیت های متعدد از سوی آنان نشان می دهد این توجه و عنایت باید بیشتر استمرار یابد.
وی اضافه کرد: به مساله مناسب سازی در اعتبارات شهرداری ها بویژه در حوزه بهسازی معابر و احداث و باز پیرایی بوستان ها بیشتر پرداخته شود و با توجه به اینکه شهرداری ها در همه مراحل ساخت و ساز نظارت دارند باید این نظارت را در موضوع مناسب سازی بویژه در ادارات نوساز بیشتر اعمال کنند.
معاون استاندار کردستان با تاکید بر ضرورت توجه به مقوله آموزش در این عرصه گفت: اگر چه بهزیستی استان رتبه سوم کشوری را کسب کرد اما لازم است در حوزه مناسب سازی قدرتمندتر و بهتر عمل کند.
اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل است به طوری که افراد معلول قادر باشند آزادنه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی، معابر، محیط شهری و بین شهری و ساختمان های عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهره‌مند شوند.
از یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت استان کردستان، 23 هزار و 175 معلول دارای معلولیت های جسمی - حرکتی، ذهنی، روانی، بینایی، شنوایی، صوت و گفتار و سالمند تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و از خدمات این نهاد حمایتی بهره مند می شوند.
تعداد مجوزهای صادر شده برای انجمن های مردمی فعال در این حوزه از سال 93 که 47 انجمن بود اکنون به 180 انجمن افزایش یافته که نشان دهنده افزایش نزدیک به چهار برابری است.
دریافت و تنظیم: حسن حسین زاده ** انتشار: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.