فرهاد سیف پناهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این پرنده شکاری زخمی مدتی قبل توسط دوستداران محیط زیست به این اداره تحویل شده بود.
وی افزود: این پرنده شکاری که بدلیل مجروح شدن قادر به پرواز و ادامه زندگی در طبیعت نبود مدت یک ماه تحت مراقبت و نگهداری قرار گرفت و پس از مداوا در منطقه حفاظت شده بدر و پریشان رهاسازی شد.
پناهی با قدردانی از دوستداران محیط زیست این شهرستان در تحویل پرندگان مجروح و بیمار به محیط زیست تاکید کرد: بازگشت دوباره این پرندگان به طبیعت می تواند در حفظ بقای این گونه های نادر در منطقه مفید باشد.
عقاب طلایی (golden eagle) با نام علمی (Aquila chrysaetos)، از خانواده Accipitrida بوده و یکی از باشکوه ترین پرندگان شکاری در دنیا به شمار می رود و اندازه طول بدن این پرنده 75 تا 83 سانتیمتر و پهنای دو بال آن بین 190 تا 230 سانتیمتر است.
زیستگاه این نوع پرنده کوهسارهای کم گیاه و خشک و گاهی جنگل های کوهستانی، صخره های ساحلی و دشتهاست و روی لبه پرتگاه ها و گاهی روی درخت آشیانه می سازد و از جمله پرندگان در معرض انقراض است.
منطقه بدر و پریشان در سال 1375 به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و بدلیل ظرفیت بالای منطقه از نظر وضعیت زیستگاه و گونه های موجود و به منظور حفاظت و برنامه ریزی بهتر در اوایل سال 1385 نیز به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.
منطقه بدر و پریشان منطقه ای کوهستانی است و از کوه های صخره ای، دره های کم عمق، تپه ماهورها و ارتفاعات به هم پیوسته تشکیل شده است.
بدر و پریشان مجموعه ای از ارتفاعات بهم پیوسته با پوشش گیاهی مناسب و گونه های جانوری مهمی چون کل و بز بوده و دارای چشمه های آب فراوان است.
در این میان می توان به چشمه شاه پسند، چشمه های شمالی کوه بدر، چشمه کبود و چشمه پناهگاه پریشان اشاره کرد.
این منطقه به دلیل شرایط توپوگرافی خاص، تنوع شکل زمین و دارا بودن صخره های متعدد محل امنی برای گونه های مختلف حیوانات است.
بزکوهی، کل، روباه، گرگ، شغال، گراز، خرگوش، تشی، گربه وحشی، انواع جوندگان، لاک پشت، مار و مارمولک و پرندگانی همچون قرقی، طرقه، دلیجه، شاهین، عقاب، سارگپه، کبوتر سانان، جغد، کلاغ نوک سرخ، شبگرد، شانه به سر، دارکوب و کبک است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی ** انتشار: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.