به گزارش ایرنا، با کالبد شکافی عبارت زبان مادری این نتیجه حاصل می شود که حفظ و بقای هر زبان، گویش و لهجه ای نیازمند مادرهای است که ادبیات، گویش ها و لهجه خاس زبان خود را بدرستی فرا گرفته باشد و بتواند بدرستی آن را به فرزندان خود نیز انتقال دهد.
زبان ریشه و هویت هر ملت، قوم و فردی است بطوری که اگر یک فرد را از کاربرد زبان مادری شان محروم کنند علاوه بر اینکه دچار بی هویتی و خود فراموشی خواهد شد، فلسفه حقوق و اخلاق نیز دچار خطا می‌شود.‏
مادران در هر جامعه ای باید آگاه باشند که فرزندان آنها سرمایه های آن ملت هستند و پیشرفت و شکوفایی هر ملتی نیازمند پرورش درست فرزندان آن ملت با زبان، فرهنگ و تاریخ خود است.
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران با همکاری انجمن فرهنگی ادبی شیوا شامگاه دوشنبه محفل ادبی با عنوان هاوینه شیعر (تابستانه شعر) کامیاران برگزار کرد.
در این محفل که با شعر خوانی 20 شاعر توانای استان کردستان برگزار شد با هر بار روی سن رفتن بانوان شاعر برای خواندن اشعار خود این گفته نلسون ماندلا برایم تداعی شد که با فردی با زبانی که می‌فهمد صحبت نکنید، حرف تان به مغزش می‌رسد، اما اگر با او به زبان مادریش صحبت کنید، حرف تان به دلش می‌‌نشیند.
جوابی که از این چهار بانوی شاعر در خصوص علت شعر نگفتن شان به زبان مادری خود گرفتم این بود که آنها به زبان ادبیات کوردی سورانی مسلط نیستند.
چرا یک مادر شاعر به زبان ادبیات مادری خود مسلط نیست؟ جمع جواب این چهار بانوی شاعر به این سوال این بود که احساس نیاز نکردن به یادگیری آن زبان از مهمترین دلیل این امر است.
در حاشیه این محفل ادبی، رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران به خبرنگار ایرنا گفت: این محفل با هدف همگرایی، تعامل و هم افزایی ادیبان و شاعران سطح استان، ارائه آثار برتر، ایجاد فضای ادیبانه جهت بروز و شکوفایی استعداهای نهفته و جذب علاقمندان به هنر زیبا و فاخر شاعری برگزار شده است.
زبیر حسین پناهی با اشاره به اینکه بانوان ریشه های هر ملت برای بقا هستند، افزود: امید است این چنین محافلی راه را برای ورود بیشتر این ریشه ها به دل جامعه باز کند تا آنها بتوانند با برطرف کردن ضعف های خود جامعه ای سالم بسازند.
وی حفظ و ترویج زبان مادری را وظیفه سنگینی بر دوش مادران دانست و اظهار کرد: حفظ زبان هر جامعه ای رابط مستقیم با حفظ فرهنگ آن جامعه دارد.
به گفته وی، این برنامه در تداوم محافل ادبی فصلی شهرستان - بهاره شعر، برگزار شد و با توجه به توانایی اعضای انجمن ادبی شیوا در برگزاری این برنامه، امید است با تامین اعتبار مناسب بتوان در فصول آینده به صورت گسترده تر و با حضور جمع بیشتری از شعرای سطح استان و منطقه برگزار شود.
حسین پناهی با اشاره به استقبال خوب مردم هنر دوست شهرستان از این برنامه افزود: حضور و استقبال تمامی ادب دوستان، اهالی فرهنگ و هنر و مردم فرهنگی کامیاران در این برنامه ها انگیزه و محرکی برای ادامه چنین حرکت های از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی می شود.
در پایان این مراسم به رسم یادبود از دو نفر از هنرمندان توانایی شهرستان کامیاران تقدیر شد.
کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع است.
خبرنگار: ژاله گرگانی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7349/9102
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.