به گزارش خبرنگار ایرنا نژاد شهیدی شامگاه یکشنبه در نخستین کار گروه خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان که در سالن جلسات فرمانداری بانه برگزار شد افزود: شهرستان بانه با توجه به شرایط کوهستانی بودن از ظرفیت های کشاورزی در حد گسترده برخوردار نیست و کشاورزی در میزان محدود با امکانات محدود انجام می شود.
او خاطر نشان کرد: محدود بودن کشاورزی در بانه سبب ایجاد مشکلات برای کشاورزان شده و ادارات متولی را با مشکلات و محدودیت های خاص مواجه می کند.
او ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از سیاست های اساسی امسال در بحث شعار سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال توسعه بخش کشاورزی و اشتغالزایی در این بخش است در بانه تلاش می شود که با توسعه باغات زمینه اشتغال زایی فراهم شود.
شهیدی توسعه بخش کشاورزی را یکی از موانع مهاجرت روستاییان به شهرها عنوان کرد و گفت: با توسعه بخش کشاورزی، ایجاد اشتغالزایی و تولید سبب شکل گیری مهاجرت معکوس به روستاها خواهد شد که یکی از اهداف دولت در سال جاری است.
وی افزود: در بخش کشاورزی و باغداری فعالیت خوبی انجام شده و تولید توت فرنگی و سایر محصولات باغی رضایت بخش است.
وی خاطر نشان کرد: انتظار داریم از تسهیلات و امکاناتی که در استان برای حوزه کشاورزی و باغداری فراهم است بهره مند شویم و این ظرفیت ها برای اشتغالزایی استفاده کنیم.
**امسال سه هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تولید می شود
در ادامه این جلسه مدیر جهاد کشاورزی بانه گفت: پیش بینی می شود که امسال بیش از سه هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تولید و توسط مراکز خرید گندم از کشاورزان خریداری شود.
کریم شریفی افزود: سال گذشته یک هزار و 657 نفر گندم کاشته بودند و هر نفر به طور میانگین 2 تن 800 کیلو گندم مازاد بر نیاز تولید کرده بودند.
او خاطر نشان کرد: گندم محصولی استراتیژیک و حساس است که در صورتی که به موقع از کشاورزان تحویل نگیریم سبب بروز نارضایتی کشاورزان می شود چراکه همه سرمایه کشاورزان مقدار گندم کشت شده است.
وی نرخ تحویل هر کیلو گندم را 13 هزار ریال عنوان کرد و افزود: با وجود افزایش 10 درصدی نرخ تورم در سال جاری قیمت گندم افزایش زیادی نسبت به سال قبل نداشته و افزایش گندم نسبت به سال قبل حدود 250 ریال است.
شریفی ورود گندم قاچاق را غیر ممکن خواند و گفت: با توجه به تفاوت گندم تولید شهرستان با گندم های وارداتی تشخیص این محصول ساده است و این امر امکان واردات گندم را غیر ممکن می کند و از طرف دیگر لیست گندم کاران هم مشخص است.
وی اظهار کرد: سامانه اینترنتی خرید گندم در شهر بوئین، کانی سور و روستای شوی فعال است و و ظرفیت ذخیره 18 هزار تُن گندم در انبار سربسته در بانه وجود دارد.
مدیر جهاد کشاورزی بانه اظهار کرد: سطح زیر کشت گندم در بانه چهار هزار و 250 هکتار است که 250 هکتار آبی و چهار هزار هکتار به صورت دیم است.
وی گفت: در بانه 10 کومباین بومی و 6 کومباین غیر بومی عملیات برداشت گندم را انجام می دهند و در فصل برداشت گندم سوخت آنها تامین می شود.
بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.