به گزارش خبرنگار ایرنا کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه پیام نور روز شنبه در این نشست گفت: باید گام به گام تالاب زریبار را به سمت اکوسیستمی طبیعی که در 50 سال گذشته بوده است سوق دهیم.
نبی احسنی افزود: نیاز به مدیریت جامع منابع آب در حوزه آبریز و تامین حق آبه تالاب وجود دارد که اکنون کارهایی در این زمینه در حال انجام است.
وی گام اول را انتخاب تسهیل گرانی اجتماعی و مورد اعتماد مردم دانست و ادامه داد: حفظ کارکرد و ساختار زیست محیطی تالاب اهمیت بالایی دارد.
احسنی اظهار کرد: کنترل ورود فاضلاب در این راستا بسیار تاثیرگذار و مهم بوده است.
وی تامین منابع آب، تاثیر در آب و هوا و اقلیم، وجود گیاهان دارویی، تنوع زیستی غنی و بهره برداری از آبزیان را برخی از ارزش های تالاب زریبار بیان کرد.
وی در رابطه با ایجاد پالایشگاه در نزدیکی زریبار نیز گفت: اگر با دقت و استاندارد مطالعات و ارزیابی ها صورت گیرد و از آخرین تکنولوژی بهره گرفته شود می توان صنعت را در این منطقه پذیرفت.
وی ادامه داد: آتش سوزی در برخی پالایشگاه ها به دلیل بهره نگرفتن از متخصصین اقلیم بوده است.
وی افزود: به راحتی و با کمی بالا رفتن دمای منطقه مخزن پالایشگاه ها منفجر شده است و در پالایشگاه آتش سوزی راه افتاده است.
احسنی حمایت مردم کردستان و بویژه اهالی مریوان از محیط زیست را قابل تقدیر دانست.
یک کارشناس و استاد دانشگاه دیگر نیز در این نشست تغذیه گرایی را یکی از عوامل تهدید کننده زریبار بیان کرد و افزود: این شرایط به دلیل غنی شدن تالاب از مواد غذایی صورت می گیرد که علت اصلی آن نیز افزایش میزان نیتروژن و فسفر در آب تالاب است.
سروه حسینی ادامه داد: کود شیمیایی که به خاطر کشاورزی وارد آب تالاب می شود عامل اصلی تغذیه گرایی است.
وی اظهار کرد: بهره برداری غیر اصولی از شن و ماسه کوهی، رودخانه های منتهی به قزلچه سو، چرای غیراصولی دام بر روی پوشش گیاهی و مراتع حوزه تالاب و ایجاد سد دایک بر روی دریاچه برخی دیگر از عوامل تهدید کننده زریبار است.
6108
** خبرنگار: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.