به گزارش ایرنا، مشاغل مبتنی بر فناوری های نوین در راستای کاهش هزینه و تردد، سهولت و تسریع در انجام امور، نقشی تاثیر گذار دارند که برای رسیدن به این توانایی ها افراد جامعه و فعالان آن نیازمند آموزش مهارت های ویژه این مشاغل هستند تا تمامی فعالیت های خود را در این مسیر قرار دهند.
استان کردستان در طرح تکاپو به عنوان الگو در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشخص شده تا بتواند با حضور فعال بخش خصوصی در چشم اند سال 1400 شمسی ایران در تجارت الکترونیک سهم عمده ای داشته باشد.
آموزشگاه آزاد الکترونیکی فنی و حرفه ای استادان در استان کردستان به عنوان بخش خصوصی توانسته حضوری موفق در این زمینه داشته باشد که طی یک سال توانسته بیش از 6 هزار نفر-ساعت در حوزه فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات آموزش به متقاضیان خود ارایه دهد.
برون سپاری فعالیت ها به ویژه در حوزه خدمات عمومی به بخش خصوصی از اهداف دولت است که خبرگزاری جمهوری اسلامی به منظور بررسی بیشتر فعالیت های آموزشگاه آزاد الکترونیکی فنی و حرفه ای استادان و اطلاع از حمایت های دولت گفت و گویی با 'شاهو باقری' موسس این مجتمع آموزشی ترتیب داده است:

**سئوال: مهمترین علت انتخاب فعالیت خود در حوزه الکترونیک چیست؟
جواب: قرار گرفتن کردستان به عنوان الگوی کشوری در طرح تکاپوی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباط باعث شد آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای استادان اولین سامانه آموزش الکترونیک مهارت- آموزی کشور در حوزه بازاریاب شبکه ای ( network marketing) را تاسیس کند.
باقری افزود: آموزش های حضوری هم در رشته های فناوری اطلاعات ، فناوری ارتباطات ، امورمالی و بازرگانی ، عمران و خدمات آموزشی در این آموزشگاه ارایه شده و در تلاش هستیم کلیه آموزش هایی که قابلیت آموزش الکترونیک یا مجازی را دارند به رشته های آموزش الکترونیک اضافه نماییم .
موسس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای استادان با اشاره به اینکه شغل بازاریاب شبکه¬ای هم اکنون مورد تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت است افزود: طبق اعلام این وزارتخانه بازاریابی شبکه ای در کشور دارای بیش از یک میلیون نفر و طبق اعلام اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان، این استان حدود 25 هزار نفر مخاطب دارد.

** سئوال: بازاریابی شبکه ای الترونیک را می توان در چه زمینه هایی آموزش داد؟
جواب: بازاریابی شبکه ای مبتنی بر فناوری اطلاعات صنعتی جدید در کشور است که بیشتر مخاطبان آن فاقد مهارت های تخصصی هستند که آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای استادان برای تحت پوشش قرار دادن این افراد اقدام به تالیف دوره های آموزشی تخصصی آن کرده است.
به گفته باقری، این مرکز در زمینه های بازاریابی، فروش و حرفه¬های مرتبط فعالیت آموزشی خود را ارایه می دهد که می توان در بخش های مختلف گردشگری، صنایع کشاورزی و محصولات بومی هر استان در بخش های ملی و بین المللی از آن استفاده کرد.

**سئوال: مهمترین ویژگی متمایز در شیوه آموزش مبتنی فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست؟
جواب: مهارت آموزی در این شیوه بر اساس استاندارهای چند رسانه ای ( Multi Media ) و واقعیت مجازی ( VR ) است که می توان با شبیه سازی محیط کامل رشته مورد نظر در فضای الکترونیکی، علاوه بر کاهش هزینه و زمان در آموزش، می توان هنرجویان را در محیط خانه آنها به سمت آموزش سوق داد.
باقری افزود: هم اکنون در این مرکز دوره های چند رسانه ای ( Multi Media ) به صورت فایل های ویدیویی با کیفیت بسیار بالا و حجم کم و فایل های قابل چاپ نوشتاری و همچنین نرم-افزار آموزشی استادان تحت سیستم عامل آندروید توسط متخصصان فناوری اطلاعات و گروه تولید محتوای آموزشگاه استادان تهیه شده است.
وی گفت: همچنین با مشارکت شرکت ژوری مانگ در آموزش سازنده شبیه ساز تنها دوره آموزش جوشکاری با استاندارهای VR شبیه سازی شده و برخی از هنرجویان این رشته نیز علاوه بر کسب آموزش هم اکنون توانسته اند در راستای کارآفرینی نیز قدم بردارند.

** سئوال: این مرکز چه رشته هایی را می تواند با استفاده از استاندارهای Multi Media ، VR طراحی و ارایه دهد؟
جواب: این مرکز در صورت همکاری مسئولان کلیه مراکز آموزش عالی استانی و کشور به ویژه دانشگاه علوم پزشکی آمادگی طراحی دوره های مختلف پزشکی و دندان پزشکی را دارد که می توان با ارایه این روش، آموزش به دانشجویان ترم های اول را با توجه به کاهش هزینه برای دانشگاه ها و آموزش همزمان، سریعتر پیش برد.
موسس مرکز آموزش فنی و حرفه ای استادان گفت: در حوزه آموزش به دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی نیز میتوان به صورت شبیه سازی دانشگاه را در کاهش هزینه های مواد اولیه و رفع محدودیت های مختلف یاری کرد.

** سئوال: ایجاد رشته های جدید با چه اصولی انجام می شود؟
جواب: دوره های آموزشی این مرکز با توجه به استانداردهای آموزشی سازمان فنی و حرفه ای و با استفاده از نقطه نظرات استادان رشته های دانشگاهی حوزه های مختلف و IT تدوین می شود.
به گفته باقری، سازمان فنی و حرفه ای تمامی رشته های خود را با توجه به بیش از شش هزار استاندارد شغل و شایستگی را در نظر قرار می دهد که در طراحی تمامی حرفه ها این استاندارها رعایت می شود.
وی افزود: رعایت این استاندارها در طراحی و آموزش باعث می شود هنرجویان پس از اخذ مدارک فنی و حرفه ای بتوانند با کمترین حمایت برای خود اشتغال آفرینی کنند.
وی افزود: در رشته های دانشگاهی و آموزش ضمن خدمت کارکنان دولت نیز بر اساس نیازهای مختلف متقاضیان و استانداردهای بین المللی آموزشی تدوین می شود تا کارمندان و دانشجویان در محیط های چند رسانه ای ( Multi Media) و واقعیت افزوده ( VR ) آموزشی مانند دانشگاه را دریافت کنند.

** سئوال: چشم انداز این مرکز برای تحقق طرح تکاپو چیست؟
جواب: در طرح تکاپو ایجاد 6 هزار شغل مستقیم برای دانش آموختگان بومی استان در حوزه IT و ICT هدف گذاری شده که این مرکز دستیابی به حدود آموزش 2 هزار شغل در فناوری اطلاعات و ارتباطات را در چشم انداز خود قرار داده است.
باقری با اشاره به اینکه این چشم انداز در صورتی تحقق می یابد که بتوان علاوه بر ارایه آموزش های در حوزه مجازی و واقعی به آن دست یافت و همچنین حمایت مسئولان از نیازهای اولیه این هدف است.

** هم اکنون آموزش چه رشته هایی را می توانید ارایه دهید؟
جواب: علاوه بر دوره های مختلف بازاریابی الکترونیک، جوشکاری، دوره های آموزش رایانه، می توان دوره های ضمن خدمت کارکنان را بدون محدودیت به صورت الکترونیکی ارایه دهیم.
باقری افزود: در بحث دوره های ضمن خدمت، بروز ترافیک، آمد و شد و سفرهای کوتاه و بلند برای کسب آموزش، گسترش جمعیت، عدم امکان حضور کارکنان در کلاس مهمترین چالش های آموزش کارکنان است که می توان با استفاده از آموزش های مبتنی بر فناوری اطلاعات یا آنلاین آنها را کاهش داد.

** سئوال: حامیان این مرکز برای حرکت به سمت موفقیت کدام نهادها هستند؟
جواب: این مرکز فعالیت خود را از سال 1394 شروع کرده که در این مدت با توجه به دریافت مجوز فعالیت از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان با حمایت های استانداری کردستان در راستای ارائه خدمات آموزشی در فعالیت های حوزه فناوری اطلاعات، فناوری ارتباطات، امور مالی و بازرگانی، عمران و خدمات آموزشی را ارائه می دهد.

** سئوال: قابلیت و اهداف سامانه آموزش الکترونیک آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای استادان چه مواردی است؟
جواب: توسعه قابلیت های آموزشی آموزشگاه و بهره گیری از توان و تخصص مربیان مجموعه در فضای مجازی و محیط الکترونیکی و توسعه و گسترش رشته ها و حرفه های موجود، آموزش های مهارتی با بهره گیری از پیشرفت های فناوری از اهداف این آموزشگاه است.
به گفته وی، دیگر اهداف این آموزشگاه، توسعه کیفی آموزش های ارائه شده در محیط الکترونیکی با تکیه بر شیوه ها و فناوری های نوین، توسعه توانمندی های کمی و کیفی کارآموزان و دانش آموختگان و کارمندان و ایجاد زمینه مناسب برای افزایش دسترسی به آموزش مهارتی حتی با وجود محدودیت های مکانی و زمانی است.
موسس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای استادان ادامه داد: امکان بهره گیری از طیف وسیع تری از مربیان با شکستن مرزهای جغرافیایی، به کارگیری گستره وسیع تری از نظریه های تدریس و یادگیری در فرآیندهای آموزش الکترونیک و فراهم سازی پشتیبانی مشاوره ای آنلاین و آموزشی برای کارآموزان از دیگر قابلیت های این آموزشگاه است.
باقری، بروز رسانی دانش و مهارت نیروی انسانی اعم از مربیان ،کارآموزان ،مدیران و کارمندان در ساعاتی متناسب با فعالیت های شغلی و زندگی مخاطبین، ارتقا قابلیت های محیط های یادگیری الکترونیکی برای گسترش یادگیری منعطف را از دیگر اهداف این آموزشگاه است.
ایران در سال 2020 میلادی (1400 – 1399 شمسی) در آمد 100 هزار میلیارد تومان تجارت ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) را هدف گذاری کرده و استان کردستان نیز در قالب طرح تکاپو به دنبال کسب 2 درصدی این چشم انداز است.
انعقاد 17تفاهم نامه مشترک بین شرکت های بخش خصوصی فعال در این حوزه، ایجاد زیرساخت ها و فراهم آوری سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد 6 هزار شغل مستقیم و بیش از 18 هزار شغل غیر مستقیم در بخش های IT و ICT اهم برنامه های دولت از اجرای طرح تکاپو در کردستان است.
3034/ 3020
**خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.