به گزارش ایرنا کارآفرینی مفهومی است که به عنوان یک پدیده نوین نقش موثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است؛ به ‌طوری که در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزه، دارای نقش کلیدی است.
این مفهوم به اندازه ای ضروری است که تمامی دولت ها و ملت ها باید بدون در نظر گرفتن هرگونه تعلق و گرایش و به دور از هرگونه قشری‌نگری به ‌طور منسجم و با تمام توان در جهت آموزش، ترویج و توسعه واقعی آن در تمامی سطوح اقشار اجتماع همت گمارند.
در این میان نقش نهادهای علمی، آموزشی و پرورشی در ایجاد، بسط و گسترش نهضت ملی کارآفرینی بسیار حیاتی است.
از آنجا که جامعه ما از جهت اشتغال، بهره‌وری و مهارت یافتگی جوانان دارای کاستی‌ هایی است و به تبع آن از اضطراب و ناملایمات اجتماعی رنج می‌برد باید با ترویج کار آفرینی و به کارگیری کار آفرینان توسط تمامی نهادهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی بیش از گذشته در این راستا قدم برداشت.
طرح اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، می تواند راهکاری برای برنامه ریزی مسئولان در راستای توسعه اقتصادی کشور باشد.
در شهرستان کامیاران بخش کشاورزی از جمله حوزه شیلات و آبزیان به خاطر داشتن ظرفیت اشتغال زایی و کسب درآمد، بستری مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی است و می تواند در توسعه اقتصادی کشور نقش آفرینی کند.
نگاهی به فعالیت یکی از جوانان کامیارانی می اندازیم که طی چند سال اخیر در زمینه اقتصاد مقاومتی و تلاش در راستای کارآفرینی فعال بوده است.
کاوه ماهیجانی جوان مزرعه دار پرورش ماهی یکی از کارآفرینان موفق در این حوزه است.
این جوان 30 ساله اهل روستای آساوله از توابع بخش موچش شهرستان کامیاران با راه اندازی مجتمع پرورش ماهی سردآبی توانسته است خود را به عنوان یکی از ستارگان تحقق اقتصاد مقاومتی استان کردستان معرفی کند.
ماهیجانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه موفقیت در هر زمینه ای نیاز به حمایت از سوی مسئولان و خانواده دارد گفت: حمایت ها و تلاش مسئولان و خانواده برای هموار کردن مشکلات سر راه این کار، به من انرژی ویژه ای برای ادامه کار می داد.
وی با اشاره به اینکه کار خود را از سال 92 آغاز کرده است افزود: با توجه به اینکه زمین کشاورزی و آب چاه مناسب داشتیم با پیشنهاد بنده و استقبال از سوی خانواده، کار پرورش ماهی را شروع کردیم.
وی به تولید بیست تُنی ماهی در سال در این مزرعه اشاره و اضافه کرد: کار پرورش ماهی را با پرورش 2 تُن در سال آغاز کردم.
ماهیجانی اعطای تسهیلات از سوی بسیج سازندگی را کمک بزرگی برای اجرای این طرح دانست و گفت: در ابتدای کار با کمک 250 میلیون ریالی بسیج سازندگی و آورده شخصی 300 میلیون ریالی، مجتمع را راه اندازی کردم.
این کار آفرین روستایی با رضایت از میزان درآمد حاصل از این کار افزود: با درآمدهای به دست آمده از تولیدات مزرعه توانسته ام تاکنون 2 میلیارد ریال برای گسترش و تجهیز این مزرعه هزینه کنم.
به گفته وی همکاری خوبی میان مزرعه داران پرورش ماهی در شهرستان وجود دارد و همین امر سبب شده است تا وضعیت بازار و درآمد سالانه تولید ماهیان سردآبی برای تمامی مزرعه دارن شهرستان بسیار مطلوب و رضایت بخش باشد.
این ستاره تحقق اقتصاد مقاومتی استان توکل بر خدا و پشتکار را 2 عامل مهم برای موفقیت در هر کار دانست و اضافه کرد: جوانان تحصیل کرده برای پیشرفت اقتصادی کشور تفکر پشت میز نشینی را از ذهن خود پاک کنند.
کارآفرین روستای آساوله شهرستان کامیاران با اشاره به اینکه بچه ماهی ها را از مرکز استان خریداری می کند گفت: قصد دارد در آینده نزدیک کار پرورش و تکثیر تخم بچه ماهی را آغاز کند.
وی با اشاره به اینکه نژاد ماهی های که پرورش می دهند قزل آلای فرانسوی است افزود: کمبود پرورش ماهی های با نژاد ایرانی به خوبی در استان احساس می شود.
ماهیجانی در خصوص بازار فروش ماهی های این مزرعه اظهار کرد: بازار فروش آن در تمامی مراکز استان های کشور و بعضی از شهرستان ها وجود دارد.
وی به شغل قبلی خود که مغازه الکتریکی بوده است اشاره و اضافه کرد: سود ماهیانه 80 میلیون ریالی که از راه پرورش ماهی به دست می آورم با درآمد بسیار کمی که در مغازه داری داشتم، قابل مقایسه نیست.
این کار آفرین روستایی با اشاره به اهمیت استفاده درست از آب استخرها گفت: برای استفاده درست و هدر نرفتن آب علاوه بر پرورش ماهی، به باغداری و کشاورزی در نزدیکی مجتمع ماهی مشغول بوده و هر ساله چندین تُن محصولات زراعی و باغی از جمله سیب، گوجه فرنگی، گندم و یونجه تولید می کنم.
ماهیجانی با بیان اینکه کشاورزی پتانسیل ارزشمند اقتصادی است گفت: کشاورزی سرمایه ملی کشور است و توسعه این بخش می تواند به تحول در اقتصاد استان منجر شود.
تولید محصولات کشاورزی می تواند افزون بر تحول و شکوفایی این بخش منجر به اشتغال پایدار در روستا شود و روستاهای استان کردستان به سبب داشتن منابع طبیعی فراوان بستر مناسبی برای ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی است.
نیاز است مسئولان در راه نهادینه‌سازی و تحقق اقتصاد مقاومتی از هیچ کوششی دریغ نورزند و از هرگونه موازی کاری بپرهیزند.
روستای آساوله در 15 کیلومتری کامیاران قرار دارد و این شهرستان با 110 هزار نفر جمعیت در فاصله 65کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7349
خبرنگار: ژاله گرگانی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.