به گزارش خبرنگار ایرنا صنعت فرش در استان کردستان از تاریخچه ای بسیار طولانی برخوردار است اما امروز این صنعت در استان حال و روز خوشی ندارد و پیچ مشکلات موجود بر سر آن موجب شده که نتوان از این صنعت بهره کافی را برد.
در گذشته پیشینیان ما کارهای با ارزشی را انجام می دادند و از جنبه هنری به این صنعت نگاه می کردند و نگاه بازاری به ان نداشتند و هم اکنون آثار بارارزش و باقدمتی داریم که در اکثر موزه های دنیا وجود دارد.
به گفته کارشناسان فرش استان تعداد زیادی از فرش هایی که در موزه های دنیا وجود دارد مربوط به استان کردستان از جمله فرش سنندج و فرش بیجار است که با عنوان فرش آهنین شناخته می شود.
امروزه بسیاری از مردم حالت هنری فرش را فراموش کرده اند و تجاری بودن وسود حاصله از آن را در نظر می گیرند و بدون شک همین امر نیز موجب می شود که از مواد اولیه مرغوب و نقشه های اصیل و با ارزش منطقه استفاده نشود و فرش هایی که تولید می شود با رج شمار پایین و برای رسیدن سریعتر به سود باشد.
فرش دستباف استان کردستان دارای پتانسیل های متعددی است که در درجه اول می توان از مواد اولیه ای نام برد که به صورت خدادادی در این منطقه وجود دارد همانند آب و هوای معتدل که باعث شده استان یکی از بهترین و بادوام ترین پشم ها را تولید کند.
پتانسیل دیگر فرش استان نیروی ماهری است که در این منطقه وجود دارد یعنی کمتر خانواده ای را در این منطقه چه شهری و چه روستایی می توان یافت که با صنعت فرش بافی آشنایی نداشته باشند.
از بعد فرهنگی و هنری نیز هیچ صنعتی در استان وجود ندارد که نمادی همانند فرش داشته باشد، فرش های کردستان در منطقه دارای تصاویر و نماد به خصوص خود هستند حتی می توانیم بگوییم که نقش قالی های کردستان، منطقه به منطقه، قبیله به قبیله و ایل به ایل نمادی از زندگی و نحوه برنامه های روزمره را دارد و این موارد در آن نمایان است.
مدیر عامل خانه فرش استان کردستان عقیده دارد: در بحث هنری فرش بسیار ضعیف عمل شده است اما حدود 10 سالی است که نیاز بازار به ما القا کرده و ما را به این سمت برده که بحث هنری در بازارهای جهانی بیشتر از بحث تجاری خواهان دارد.
اشرف رستم پور افزود: در گذشته چون رقیب هایی در دنیا نداشتیم اکثر فرش هایی که تولید می شد فرش ایران بود و بر این اساس فروش آن نیز بسیار راحت بود اما هم اکنون رقیب هایی جدی همچون ترکیه، نپال، چین و اخیرا هند داریم و امروزه هند یکی از بزرگترین رقیب های ما در بحث تجاری و تیراژ فرش است.
وی اظهار کرد: فرش تولیدی ما اگر قرار باشد در بازارهای جهانی عرضه شود میانگین عرضه ان هزار و 500 دلار است اما هند معادل این نقشه آن هم نه با این کیفیت تجاری را با متری 150 دلار عرضه می کند یعنی یک دهم قیمت تمام شده ما و این مساله معضلی است که ما امروز به آن دچاریم.
مدیرعامل خانه فرش کردستان ادامه داد: موضوع دیگری که امروزه با آن درگیر هستیم عدم حمایت جدی مسئولان است در کشورهای دیگر اگر قرار باشد تولیدی انجام شود مسئولان با تمام معنا از آن تولید حمایت می کنند چون به این نتیجه رسیده اند که بحث اشتغالزایی که در صنعت فرش وجود دارد در هیچ صنعت دیگری وجود ندارد اما مسئولان ما از این پتانسیل غافل هستند.
وی افزود: براساس آمار اعلامی سال 1390 به ازای هر 160 میلیون تومان می توان به ایجاد یک شغل در جامعه اقدام کرد اما در صنعت فرش و و برابر قیمت امروزی به ازای هر 10 میلیون تومان می توان شغلی را ایجاد کرد اما متاسفانه این مساله مورد غفلت واقع شده است.
رستم پور اظهار کرد: ما سابقه دیرینه ای در صنعت فرش و بازارهای جهانی داریم و اینکه چرا مسئولان از موضوع غافل بوده و از آن حمایت نمی کنند جای سوال دارد.
وی با بیان اینکه حمایت از فرش منجر به استحکام بنیان خانواده ها نیز می شود، گفت: بسیاری از سرپرستان خانواده ها مخالف کار کردن بانوان در بیرون از منزل هستند و حتی گاهی این مساله منجر به فروپاشی بنیان خانواده ها شده که در این میان فرش می تواند در منزل برای بانوان شغل ایجاد کرده و علاوه بر درآمدزایی و کمک به اقتصاد خانواده بنیان خانواده نیز مستحکم تر شده و فرزندان نیز از مهر مادری محروم نخواهند شد.
بدون شک فرشبافی می تواند در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه نشینی آنان نیز جلوگیری کند چرا که وقتی شغلی همانند فرشبافی وارد روستاها شود و روستاییان درآمدی داشته باشند حتی فکر مهاجرت نیز به سر آنان زده نمی شود و می طلبد که مسئولان برای استفاده از این پتانسیل ها برنامه ریزی کنند.

**استان کردستان با تولید سالانه هزار و 600 تن پشم درجه یک فاقد کارخانه ریسندگی
مدیرعامل خانه فرش کردستان در ادامه با بیان اینکه صفر تا 100 فرش استان در خود استان تامین و تهیه می شود گفت: ما در استان در طول سال هزار و 600 تن پشم درجه یک داریم اما متاسفانه این پتانسیل مورد توجه قرار نگرفته و ما حتی یک کارخانه ریسندگی نیز نداریم.
وی افزود: کشور همسایه ما ترکیه، پشم های تولیدی ما را با پایین ترین قیمت از ما خریده و آن را فناوری کرده ریسندگی ان را خام و بدون رنگ انجام می دهند و دوباره با قیمت چند برابری به خود ما می فروشد حال باید دید چرا استانی با این میزان تولید پشم یک کارخانه ریسندگی نباید داشته باشد.
رستم پور دلیل اصلی این امر را حمایت نکردن مسئولان و همچنین ضعیف بودن توان مالی بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: امید می رود مسئولان ما این پتانسیل های موجود در استان را مورد توجه جدی قرار داده و از آن برای رونق اقتصادی منطقه و اشتغالزایی استفاده کنند.
وی اظهار کرد: در استان های دیگر مسئولان با تمام معنا حمایت می کنند به عنوان نمونه، اصفهان به حدی از صنایع فرش و فرشبافان خود حمایت کرده که توانسته است در المپیک 2016 برزیل تمام سالن های المپیک را با فرش اصفهان تزیین کند و بدون شک هزینه آن از عهده بخش خصوصی بر نمی اید و این هزینه ها را دولت و مسئولان استانی انجام داده اند.
وی افزود: نمونه دیگر استان آذربایجان شرقی است و به حدی از فرش و فرشبافی حمایت کرده است که تبریز را به عنوان شهر جهانی فرش ثبت کرده اند و این صنعت به اندازه ای برای انان اهمیت دارد که ستاد ستاد حمایت از فرش دستباف را تشکیل داده اند و هر ماه جلسه تشکیل می دهند.
** زمانی مشخص برای دایر کردن نمایشگاه فرش در تقویم نمایشگاهی کشور ثبت شود
وی ادامه داد: در تقویم نمایشگاهی کشور زمان مشخصی برای دایر کردن نمایشگاه فرش وجود ندارد که براساس آن هر سال در تاریخی نمایشگاه فرش دایر شود و هر ساله در تاریخ و زمانی نامشخص این امر انجام می شود که خود یک ضعف است.
رستم پور افزود: سال گذشته سازمان صنعت، معدن و تجارت وشرکت نمایشگاهی به این توافق رسیدند که با همکاری هم در طول سال یک نمایشگاه برپا کرده و از دایر کردن نمایشگاه های متفرقه جلوگیری کنیم چون تعدد نمایشگاه مردم را از بحث فرش بیزار کرده و دور می کند.
وی اظهار کرد: امید می رود در سال های اینده بتوانیم با تاریخی مشخص در تقویم نمایشگاهی کشور زمانی را برای برپایی نمایشگاه فرش استان در نظر بگیریم و مردم اطلاع داشته باشند که هر سال در زمانی مشخص نمایشگاه فرش دایر خواهد شد.

**اعطای وام 100 میلیون ریالی صندوق کارآفرینی امید برای خریداران فرش دستباف
رستم پور در ادامه گفت: امسال در نمایشگاه فرش شهرستان سنندج، صندوق کارافرینی امید حامی و پشتیبان ما شد و با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از بخش فرش دسسباف در این نمایشگاه حمایت کردند.
وی افزود: ما در نمایشگاه بحث لیزینگ فرش را داشتیم و خریدارانی که توان مالی نداشتند به صورت نقدی خرید کنند می توانستند تا سقف 100 میلیون ریال از وام خرید فرش صندوق کارآفرینی امید بصورت اقساط سه ساله و با کارمزد بدون بهره استفاده کنند.
مدیرعامل خانه فرش کردستان اظهار کرد: ما اولین استان بودیم که این کار را انجام داده و استان پایلوت شدیم و نتیجه بسیار خوبی نیز در برداشت و بسیاری از تولیدکنندگان ما در این نمایشگاه توانستند فرش های خود را به فروش برسانند و بسیاری از خریداران نیز که توان مالی خرید فرش دستباف را نداشتند از این طرح استفاده کردند.

**فرش دستباف کالایی غریبه در میان خانواده ها
متاسفانه ما امروزه بسیاری از چیزها را فدای صنعت می کنیم زمانی که دولت از فرش ماشینی حمایت کرد و منابع مالی و امکاناتی را به این حوزه اختصاص داد برای فرش دستباف حمایتی نبود.
خود مردم نیز اشتباه برداشت کردند که فرش ماشینی جای فرش دستباف را می گیرد در حالیکه اینگونه نیست و اگر خانواده های ما بدانند فرش ماشینی به چه اندازه برای آنان ضرر دارد قطعا هیچ خانواده ای از فرش ماشینی استفاده نمی کند.
امروزه فرش دستباف در میان خانواده های ها به عنوان کالایی غریبه دیده می شود به گونه ای که حاضر نیستند معادل مبلمان و پرده و لوسترهای لوکس برای فرش هزینه کنند و اینکه فرش کالایی سرمایه ای و هنری است را فراموش کرده اند.
دلیل اصلی آن این است که به عنوان یک نوع کالای سرمایه ای به آن نگاه نمی کنیم و این مساله معضلی است که در داخل کشور با آن مواجه هستیم در حالیکه در کشورهای اروپایی اینگونه نیست و در هر خانه ای حداقل یک تخته فرش دستباف وجود اما در کشور ما همه به سمت فرش های ماشینی گرایش پیدا کرده اند.
بسیاری از خانواده ها معادل فرش دستباف فرش ماشینی رج شمار بالا را تهیه می کنند غافل از اینکه اگر روزی بخواهند این فرش را بفروشند به یک دهم قیمت خود خریدار ندارد چون از نظر ارزش افزوده کالای بی ارزشی است اما فرش دستباف کالایی قیمتی بوده و بر اثر زمان به ارزش آن افزوده می شود.
در گذشته شاید خانواده ها توان مالی امروزی را نیز نداشتند اما همواره از فرش دستباف استفاده می کردند و حتی اگر قدرت خرید نداشتند خود اقدام به بافت ان کرده و مورد استفاده قرار می دادند.
مدیرعامل خانه فرش استان کردستان افزود: متاسفانه دستگاه های متولی در زمینه فرهنگ سازی و تبلیغ ضعیف عمل کرده است و یکی از دلایل اصلی ترغیب نشدن مردم به سمت فرش دستباف همین امر است.
وی گفت: در صداو سیما مدام تبلیغ فرش ماشینی انجام می شود و در سال های گذشته جوایز صادراتی که برای فرش ماشینی در نظر گرفته شده بود بیشتر از فرش دستباف بوده و حمایت هایی که از فرش ماشینی شده هیچگاه از فرش دستباف نشده است در حالیکه کشور های دیگر این مساله را به وفور درک کرده و از آن حمایت می کنند.

**جای خالی تولید کنندگان فرش دستباف کردستان در نمایشگاه ها و بازارهای جهانی
رستم پور در ادامه یکی از ضعف های موجود در حوزه صنعت فرش استان را عدم حضور تولیدکنندگان ما در نمایشگاه ها و فروشگاه ها و بازارهای خارج از کشور دانست.
وی گفت: باید زمینه ای فراهم شود که تولید کنندگان ما در بازارهای جهانی و نمایشگاه های فرش دستباف از جمله دموتکس آلمان، شانگهای چین، دموتکس روسیه، نمایشگاه فرش کره جنوبی و ژاپن که هر سال در سراسر جهان برگزار می شود حضور پیدا کنند.
مدیرعامل خانه فرش کردستان اظهار کرد: اگر در این نمایشگاه ها غرفه ای اختصاصی با نام کردستان باشد قطعا تمام نمونه محصولات استان در این نمایشگاه ها شرکت داده می شود و تولید کنندگان ارتباط مستقیم با مشتریان می گیرند درآمد بیشتری برای بافندگان و تولیدکنندگان کسب و در اقتصاد کشور نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: لازم است بخش خصوصی و دولتی دست به دست هم بدهند و درنمایشگاه های جهانی و بین المللی که بصورت زنجیره ای دموتکس آن را برگزار می کند یک غرفه به استان کردستان اختصاص پیدا کند.
رستم پور اظهار کرد: متاسفانه در استان تاجر و فروشنده مستقیم نداریم و شهرهای دیگر فرش های ما را می برند و با چندین برابر قیمت می فروشند و گاهی حتی با نام شهر خود به فروش می رسانند و ما در این زمینه واقعا لطمه دیده ایم.
وی گفت: باتوجه به اینکه استان ما زیرساخت های لازم برای استان صنعتی ندارد و بیکاری در این استان به نسبت باقی استان های دیگر زیاد است و بخش خصوصی از توان مالی ضعیف برخوردار است می طلبد دولت بصورت ویژه به بخش فرش توجه کند.
بدون شک اگر این صنعت بصورت جدی مورد حمایت قرار گیرد علاوه بر رونق اقتصادی در منطقه، می تواند منجر به ایجاد اشتغال و درآمد زایی در جامعه شود.
**نمایندگان مجلس ردیف بودجه ای برای حمایت از فرش دستباف تصویب کنند
مدیر عامل خانه فرش کردستان یکی دیگر از معضلات موجود بر سر راه فرشبافی در استان را بیمه قالیبافی عنوان کرد و گفت: در دوره های گذشته بنا به دلایلی کنترلی روی بیمه قالی بافی انجام نمی شد و هر کسی که یک کارت قالیبافی ارائه داده سازمان تامین اجتماعی نسبت به بیمه آن فرد اقدام کرده و هیچ بازرسی نیز در این راستا انجام نشد.
وی افزود: براین اساس حدود 24 هزار نفر بیمه شدند که با توجه به فیلتری که انجام شد با ریزش 6 هزار نفری روبرو شدیم و این امار به 18 هزار نفر تقلیل پیدا کرد و در قبال این ریزش افراد بسیاری خواهان بیمه قالیبافی بودند که در گذشته بدلایلی بیمه نشده و کار اصلی آنها نیز فرشبافی است اما سازمان تامین اجتماعی آنان را بیمه نمی کند.
رستم پور اظهار کرد: از سال 93 به بعد تاکنون سازمان تامین اجتماعی یک نفر را نیز بدلالیل مختص به خود بیمه نکرده است و هم اکنون از حدود 18 هزار نفر بیمه شده فرشبافی در استان فقط 14 هزار نفر فرشباف بوده و مابقی صنایع وابسته هستند که تحت پوشش این بیمه قرار گرفته اند.
وی افزود: یکی از راههای امکان بیمه کردن این افراد این است که نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی زمانی که بودجه سایر بخش ها و دستگاه های دولتی را مصوب می کنند بودجه ای نیز به بیمه قالیبافی اختصاص دهند.
مدیر عامل خانه فرش کردستان ادامه داد: اگر ردیف بودجه مشخصی داشته و منابع در اختیار باشد قطعا سازمان تامین اجتماعی نیز پذیرش می کند چرا که دلیل اصلی این سازمان کمبود منابع است و تنها راه این مهم نیز این است که در ردیف بودجه سال های اینده ردیف بودجه ای برای حمایت از فرش دستباف تعریف شود.
هم اکنون حدود 80 هزار بافنده در سطح استان کردستان بصورت میانگین سالانه 160 هزار متر فرش در استان تولید می کنند.
استان کردستان دارای 138 کارگاه قالیبافی است که 33 مورد از این تعداد متمرکز و 105 مورد نیز غیرمتمرکز است.
در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی استان کردستان بیکاری و نبود اشتغال کافی برای جوانان است و بدون شک می توان از پتانسیل های فرش دستباف در این راستا بیشتر بهره برد و به راحتی با سرمایه گذاری در این حوزه به اشتغال و درآمد زایی کمک کرد.
امید می رود دولت منابعی را برای این صنعت در نظر بگیرد و حمایت های لازم را از تولید کنندگان و بافنده ها انجام داده و همچنین منابعی برای خرید فرش دستباف اختصاص پیدا کند تا حالت قهری که میان خانواده ها و فرش دستباف ایجاد شده است از بین برود و این صنعت جایگاه و موقعیت واقعی خود را پیدا کند.
7348/1904
**گزارش: افسانه گلباغی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.