اگر در ایام باقی مانده از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ استان کردستان را برای سفر انتخاب کرده‌اید، حتما سری هم به روستا "پالنگان" بهشت پلکانی این دیار بزنید، قطعا پشیمان نمی‌شوید.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: استان کردستان یکی از استان‌های دارای طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی است که در طول سال بویژه تعطیلات نوروزی پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از مناطق مختلف کشور و حتی خارج از  کشور است.

جای جای استان کردستان علاوه بر ایام سال در تعطیلات نوروز مملو از مسافران و گردشگرانی است که از نقاط مختلف کشور به این استان سفر کرده و از زیبایی‌های طبیعی آن لذت می برند.

هر چند در ۲ سال گذشته کرونا این مهمان ناخوانده خود لنگر انداخت و راه را بر روی دیگر مسافران و میهمانان در ایام مختلف سال بست اما نوروز ۱۴۰۱ با کمرنگ شدن این ویروس منحوس بار دیگر اکثر نقاط مختلف کشور از جمله کردستان آغوش خود را برای میزبانی از مسافران و گردشگران باز کرد.

مجموعه های تاریخی و گردشگری، مکان‌های زیارتی، زیبایی‌های طبیعی، آبشارها و چشمه های خروشان، استان کردستان را به منطقه ای جذاب و دیدنی تبدیل کرده و بی شک بازدید از این جاذبه ها برای گردشگران و مسافران خاطره انگیز خواهد بود.

روستای پلکانی پالنگان یکی از این جاذبه های گردشگری است که در ۱۵ کیلومتری شهر کامیاران و ابتدای منطقه هورامان قرار دارد، این روستا یکی از زیباترین روستاهای پله کانی با معماری ویژه و طبیعت متفاوت در فصول مختلف سال است. پالنگان در میان دره ای سرسبز آشیانه کرده وخانه‌های پلکانی و باصفای آن در دامنه کوه نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

آثار به دست آمده از بقایای پل های ساخته شده بر روی رودخانه، قدمت آن را به دوره پیش از اسلام می‌رساند و این روستای پلکانی در میان دیواره ای کوهستانی محصور شده است.

از جمله آثار ارزشمند این روستا می‌توان به قلعه پالنگان، بقایای آتشکده و پل‌های تاریخی رودخانه تنگی ور اشاره کرد که بخشی از این آثار به دوره‌های پیش از اسلام تعلق دارد و برخی نیز از بناهای دوران اسلامی به شمار می رود.

زیبایی های روستا

مناظر تماشایی و شگفت انگیز روستای پالنگان در همان ابتدای ورود شما را شیفته خود می کند.  از رودخانه زلالی که از دل روستا می گذرد و آب مردم آنجا را تامین می کند گرفته تا طبیعت سرسبز و معماری شگفت انگیز منازل آن، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

روستای پالنگان مملو از جاذبه‌های دیدنی  است که شاید در کمتر نقطه‌ای از این کشور یافت شود، باغ‌های سرسبز، چشمه های جوشان، کوه های سر به فلک کشیده، آبشارهای شگفت انگیز و دیگر عناصر زیبای طبیعت دست به دست یکدیگر داده اند و زیبایی‌های این بهشت پلکانی را چندبرابر کرده‌اند.

گشت و گذار در روستا

گشت و گذار و طبیعت گردی در روستای پالنگان و تماشای مناظر بکر آن خود تفریحی لذت بخش برای گردشگران و عاشقان طبیعت به شمار می رود.

گفت و گو با مردم میهمان نواز این روستا، تماشای طبیعت دل انگیز آن و شنیدن داستان ها و روایت های مردم منطقه از لذت بخش‌ترین تفریحاتی است که با بازدید از این تجربه خواهید کرد.

در این روستا برخلاف بسیاری از روستاهای کشور خبری از ساختمان سازی شهری نیست و با اینکه در طول قدمت چند هزارساله بارها ویران و بازسازی شده هنوز همان سسیتم روستایی خود را حفظ کرده است.

زیبایی های زندگی را در پالنگان ببینید

وارد کوچه پس کوچه‌های روستا که می‌شوی صفا و صمیمیت اهالی، زیبایی‌های زندگی روستایی را به نمایش می‌گذارد، در اینجا پشت‌بام یکی از خانه‌ها حیاط خانه دیگری است و صفا و صمیمیت در میان اهالی روستا موج می زند.

برای سهولت در رفت و آمد از کوه از پله‌های سنگی استفاده شده، از پله‌ها که بالا می‌روی دیدن سالخوردگانی که کنار هم جمع شده و سرگرم صحبت بوده، یا خانواده‌هایی که ساده و صمیمی مشغول گذران زندگی هستند ناخودآگاه شما را به وجد می‌آورد.

بعد از گشت‌وگذار در این بهشت زیبا، بوی ماهی کبابی که در فضا پیچیده شما را به صرف غذایی لذید و دلچسپ در دل طبیعتی بکر و خدادادی دعوت می‌کند.

هنگام بازگشت از این بهشت پلکانی می توانید از زیارتگاه "حضرت عکاشه" از اصحاب پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز بازدیدکرده و سفر سیاحتی خود را با عطر ناب زیارت از این مکان مذهبی آمیخته کنید.

پالنگان حدود هزار نفر جمعیت دارد و به زبان هورامی صحبت می‌کنند با اینکه این روستا در یک منطقه کوهستانی قرار دارد اما به دلیل آسفالت بودن مسیر، در تمام طول سال امکان بازدید از آن وجود دارد.

فعالیت یک واحد شیلات در کنار روستا نیز باعث شده تا بهترین خوراک پذیرایی از گردشگران طبخ انواع ماهی و یا همان کباب ماهی باشد.

صنایع دستی از سجاده و جاجیم گرفته تا کفش کلاش، انواع مواد لبنی، انواع خشکبار و میوه های خشک شده به سبک سنتی، عسل طبیعی و محصولات باغی و کشاورزی که بسته به فصل مختلف از دیگر جاذبه های پالنگان است که پای گردشگران را این روستا می کشاند.

پارک آبیدر و موزه خانه کُرد سنندج، دریاچه زریبار مریوان، منطقه هورامان، غار کرفتو دیواندره، روستای پالنگان کامیاران، بازار شهرهای سنندج، بانه و مریوان و قرآن تاریخی نگل از جمله دیگر مکان‌های گردشگری استان کردستان است.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.