حمید حسین پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سال مطالعات سد آزاد سال ۹۶ و سد گاران سال ۹۷ پایان یافته است اظهار داشت: نتیجه این مطالعات در همان سال‌ها به آب منطقه‌ای استان برای موافقت با آنها ارسال شده و سازمان جهاد کشاوزی هم اکنون برای تشکیل تعاونی در این سدها منتظر نظر آب منطقه‌ای است.

وی با بیان اینکه تمام مطالعات توسط مشاورانی که در این حوزه تخصص دارند انجام می‌شود اضافه کرد: این ۲ سد با هدف شرب تاسیس شده‌اند و در مطالعات انجام یافته ماهیانی پرورش داده می‌شوند که هیچ‌گونه مشکلی برای سلامت آب ایجاد نمی‌کنند.

حسین پور یادآورشد: تاکنون در هشت سد استان مطالعه در راستای توسعه شیلات انجام شده که در ۶ مورد آنها تعاونی صید و صیادی با ۴۲۵ نفر اشتغال و تولید سالیانه ۶ هزار تن هم‌اکنون فعال بوده و ۲ مورد دیگر همچنان چشم انتظار موافقت هستند.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه براساس مطالعات انجام شده در صورت تشکیل این تعاونی‌ها ۴۴ نفر مشغول بکار می‌شوند گفت: افزایش ۲۲۰ تنی در پرورش ماهی نیز برای این ۲ سد پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان دارای ۲۳۰ مزرعه تولید ماهیان سردابی به مساحت ۶۷ هزار مترمربع و تولید ۴ هزار تن است اضافه کرد: پنج مزرعه تولید ماهیان زینتی با تولید یک هزارو ۳۰۰ قطعه انواع ماهیان زینتی در استان فعال است.

حسین پور خواستار همکاری و مساعدت هر چه بیشتر سایر دستگاه‌های از جمله شرکت آب منطقه‌ای شد و اظهارداشت: براساس برنامه‌های کوتاه مدت افزایش چهار هزار تنی و برنامه میان مدت افزایش ۱۸ هزار تنی پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون تولید آبزیان در این استان به ۲ صورت گرم آبی و سردآبی است که تولید ماهیان گرم آبی در ۶ منبع آبی در قالب ۶ تعاونی صیادی برای ۴۸۷  نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

مصرف میانگین سالیانه حدود پنج کیلو و ۷۳۰ گرم ماهی از سوی هر کردستانی یکی دیگر از محرک ها در اهمیت توسعه فعالیت های شیلات است که برای تحقق این امر مهم باید با برنامه ریزی ها و جلب حمایت دولت در این مسیر گام برداشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.