طهماسبی در سی و چهارمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان که با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: از حدود یک میلیون و ۲۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کردستان تنها ۱۳۰ هزار هکتار آن آبی بوده که بخش زیادی از میزان اراضی آبی توسط خود مردم منطقه و با بهره‌مندی از آب چشمه‌ها ورودخانه‌های در مسیر  انجام شده است.
وی اضافه با اشاره به اینکه میزان راوناب در کردستان پنج میلیارد مترمکعب و حجم آب سدهای آن هم بیش از ۲ میلیارد مترمکعب است، گفت: با این ظرفیت‌ها می‌بایست ۹۰ درصد اراضی این استان آبی بود.
وی اعلام کرد: سه طرح پیشران بخش کشاورزی در سال‌های گذشته برای کردستان تصویب و تمام کارهای مربوط له اجرای آن انجام شد و حتی مورد  تایید و موافقت رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور وقت و وزاری جهاد کشاورزی قرار گرفت.
معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: در آن دوره آب مورد نیاز این طرح‌ها علی‌رغم اینکه کردستان خود سرچشمه آب بوده تخصیص داده نشد و همین باعث شد این استان از طرح توسعه عقب بماند.
طهماسبی یادآور شد: بعد از گذشت چند سال  وزارت نیرو تخصیص آب را انجام داد ولی دیگر طرح پایان یافته بود و اعتباری نداشت و حال می‌طلبد اگر امکان دارد بار دیگر ردیف اعتباری برای آن در نظر گرفته شود.
معاون وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: سه طرح پیشران شامل  آبی کردن۱۰۰ هزار هکتار،   ۵۰ هزار هکتار گیاهان دارویی و تولید ۱۳ هزارتن گوشت قرمز ارگانیک در این استان است.
طهماسبی اعلام کرد: با اجرای این طرح‌ها ۵۶ هزار شغل جدید ایجاد و سالانه یک میلیون تن به تولیدات استان اضافه می‌شود.

۷۰۰ بهره‌بردار کشاورزی در کردستان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج هم در این نشست  به اهمیت توسعه کشاورزی اشاره کرد و  اظهار داشت: هر کشور توسعه یافته‌ای ابتدا از محور توسعه کشاورزی گذشتند و این بیانگر اهمیت این بخش در پیشرفت هر جامعه‌ای است.
سعید احمدپناه با اشاره به اینکه همه اقشار باید از بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند باشند، افزود: ۱۱۳ هزار بهره‌بردار در کردستان  وجود دارد و بر اساس قانون باید همه این افراد زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند ولی  تنها ۷۰۰ نفر آنها در استان زیر پوشش هستند.
وی اضافه کرد: اختصاص اعتبار لازم برای بیمه یارانه‌ای  کشاورزان از جمله درخواست‌ها و مطالبات این قشر در استان کردستان است که امیدواریم مسئولان کشوری توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

نشست شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی کردستان که با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهوری، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، معاون وزیر جهاد کشاورزی، رئیس کل گمرک کشور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل بانک سپه و جمعی از مسئولان استانی و فعالان اقتصادی برگزار شد بیش از چهار سال به طول انجامید و در این مدت به مباحثی که روز گذشته در کارگروه‌هایی بیمه و بانک، معدن، مرز و گمرک و مالیات مطرح شد، پرداختند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.