مشاور اجرایی معاون آموزش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشور ما ظرفیت های بسیاری دارد که معادن از جمله آنهاست  و می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند.

سید مهدی امینی افزود: بسیاری از کشورهای خارجی از جمله چینی ها پیشنهاد داشتند که معادن خود را به ما بسپارید تا ما به وسیله اداره معادن تان بودجه کشورتان را تامین کنیم، اما خود ما از نظر پژوهشی و فناوری ابتکار خاصی در صنایع  و معادن به درستی پیاده نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اخیرا به دستور وزیر صمت و با شکلگیری معاونت آموزش، پژوهش و فناوری در وزارت صمت راهکارها و چالش ها شناسایی شده است، اضافه کرد: معاونت امور صنایع وزارتخانه به فکر بررسی و بهبود وضعیت است و از طریق طرح های اولویت دار وزارت صنعت معدن از جمله طرح تاپ (توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) پژوهش‌های کشور را به سمت حل  معضلات و مشکلات بنگاه‌های صنعتی و معدنی سوق دهیم.

امینی یادآور شد: در آینده بسته علمی - پژوهشی خاص معادن کشور در سطح کلان و معادن کردستان در زمینه خاص خود تهیه می‌شود و به کمک بهره‌برداری از معادن می‌آید و امیدواریم با این مساله جهش ویژه‌ای را در بهره برداری از معادن شاهد باشیم.

وی با بیان ینکه تا به امروز پژوهش در کشور زیاد بوده اما متمرکز برای صنایع و معادن و رفع مسائل آن نبوده است، گفت: این پژوهش‌ها بر مبنای علم روز دنیا بود که اگر می‌خواستیم برای معادن و صنایع خود پیاده کنیم با توجه به اینکه ظرفیت صنایع و معادن ما برای پیوستن به صنایع و معادن روز دنیا مهیا نبود، کاربردی واقع نمی شدند.

مشاور اجرایی معاون آموزش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: امروز ابتدا مسائل را شناسایی می‌کنیم و پژوهش ها را برای حل مشکلات سوق و بهره برداری درست تدوین می‌کنیم که این مهم در آینده برای کشور نویدبخش است.

امینی با بیان اینکه سنگ مرمر در دنیا قابلیت رقابت دارد اما نه به شکلی که در کشور ما تولید می شود، افزود: تکنولوژی تولید و فرآوری آن به شکل سنگهای زینتی در کشور ما قابلیت رقابت ندارد و باید از طریق ارزش گذاری دانش داخلی و مهندسی معکوس به حل این مشکل بپردازیم که ممکن است چشم اندازی دراز مدت داشته باشد اما قطعا کاربردی خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.