بهمن مرادنیا شامگاه یکشنبه در حاشیه بازدید از نهمین نمایشگاه کتاب کردستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیش از این ناشران برای چاپ کتاب باید از تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت می‌کردند اما قرار است این کار به برخی استان‌ها واگذار شود.

وی با بیان اینکه از این‌پس قرار است ناشران در کردستان نیز بدون نیاز به وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی مجوز چاپ ارائه شود، اضافه کرد: ظرف یکی ۲ ماه آینده این امتیاز به این استان واگذار می‌شود که کار ارزشمندی است.

استاندار کردستان به پروژه ایجاد فضای جدید نمایشگاه دائمی کردستان اشاره کرد و گفت: آنچه که مربوط به دولت در بحث واگذاری مجوز و اختصاص فضا و زمین مناسب است انجام و کار احداث آن به بخش خصوصی واگذار شده است.

مرادنیا از واگذاری اجرای این طرح به اتاق بازرگانی استان خبر داد و یادآور شد: مجوزها صادر شده و امیدواریم اتاق بازرگانی به تعهدش عمل کرده و در فضایی که با قیمت بسیار مناسب در اختیارشان قرار گرفته است، اقدام به ساخت نمایشگاه کنند.

وی تاکید کرد: اگر اتاق بازرگانی تعلل کرده و تا پایلن امسال در راستای اجرای طرح اقدام نکند، آن را پس گرفته و به بخش خصوصی دیگر واگذار می‌شود، چرا که نیاز استان به ایجاد فضای مناسب نمایشگاه های دائمی اساسی است.

استاندار کردستان از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت برگزاری مناسب نمایشگاه امسال تقدیر کرد و افزود: حضور ناشران مطرح داخلی و بین المللی از جمله اقلیم کردستان عراق، نشان می دهد نمایشگاه در استان برای مردم مهم و مورد علاقه ناشران خارج از استان است.

مرادنیا استقبال مردم از نمایشگاه و خرید کتاب را بسیار خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: با وجود مسائل و مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت کاغذ و نشر و چاپ، حضور مردم در نمایشگاه و خرید کتاب توسط آنان بسیار امیدوار کننده است.

وی با بیان اینکه ۶۲۰ ناشر برای حضور در نهمین نمایشگاه کتاب کردستان اعلام آمادگی کرده بودند، اضافه کرد: به دلیل فضای محدود نمایشگاه، امکان حضور ۳۷۰ ناشر در ۲۴۰ غرفه فراهم شد و بیش از ۸۰ هزار عنوان کتاب در معرض فروش قرار گرفته است.

استاندار کردستان از اقشار مختلف مردم خواست از فرصت نمایشگاه برای خرید کتاب استفاده کنند و گفت: تبلیغات در استان برای حضور مردم در نمایشگاه کم بوده است، بنابراین باید تبلیغات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

مرادنیا تاکید کرد: خانواده ها، والدین و معلمان بابد کودکان و جوانان را به سمت مطالعه کتاب و کتابخوانی ترغیب کنند، ضمن اینکه نیاز است در سطح ملی نیز در نمایشگاه های مهم کشور حضور داشت.

نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان روز چهارشنبه دهم مهر گشایش یافت، ناشران شرکت کننده ۸۰ هزار و ۸۳۷ عنوان کتاب را به نمایش گذاشته‌اند و کتاب‌های آن با ۳۰ درصد تخفیف به علاقمندان عرضه می‌شود.
۲۰ درصد از این تخفیف‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب تخفیف بن کارت خرید تامین اعتبار شده و ۱۰ درصد نیز از سوی ناشران به علاقه‌مندان ارایه می‌شود.
۱۷۹ مورد از ۳۷۹ ناشر حاضر در این نمایشگاه به صورت مستقل، ۱۴۷ مورد به صورت نمایندگی، ۱۱ مورد داخل استان، ۴۲ مورد ناشران بین المللی و هشت مورد نیز فروشگاه کتاب کردستان هستند.
ناشران داخلی ۷۱ هزار و ۴۶۵ عنوان از ۸۰ هزار و ۸۳۷ عنوان کتاب و این نمایشگاه را ارائه کرده اند و تعداد عناوین ناشران خارجی نیز ۹ هزار و ۳۷۲ مورد است.

۷۳۵۵ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.