مدیرکل هواشناسی استان کردستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پیش‌بینی‌های پاییزه هواشناسی در این استان برای ۹ مهر تا ۱۰ دی سال جاری است افزود: با توجه به پیش‌یابی نقشه‌ها بارش‌ها از ۹ مهر تا ۹ آبان مثبت بوده به طوری که مقدار آن حدود ۱۰ تا ۳۰ میلیمتر بالاتر از میانگین بلندمدت آماری است.

رحیم صدیقی افزود: این افزایش در نیمه جنوبی نسبت به بقیه مناطق استان قابل توجه‌تر پیش بینی شده و برای ۱۰ آبان تا ۹ آذر نیز بی هنجاری بارش حدود پنج تا ۱۰ میلیمتر بیشتر از حد میانگین بلند مدت آماری است.

وی اضافه کرد: از ۱۰ آذر تا ۱۰ دی نیز پیش‌بینی بارش حدود ۱۰ میلیمتر کمتر از میانگین بلندمدت آماری است.

آخر پاییز دما روند افزایشی دارد

مدیرکل هواشناسی کردستان در خصوص پیش‌بینی‎های دمای هوا نیز گفت: انتظار میرود در این مدت روند دما از حد میانگین بلندمدت آماری بیشتر باشد و از ۹ مهر تا ۹ آذر  تغییرات دمایی چندانی نسبت به میانگین بلند مدت آماری وجود نداشته باشد.

وی افزود: بی‌هنجاری دمای هوا از ۱۰ آذر تا ۱۰ دی برای کردستان در محدوده میانگین با تمایل به افزایش دما نسبت به میانگین بلندمدت آماری پیش‌بینی شده است.

صحت پیش بینی های فصلی و ماهانه در حدود ۷۰ درصد است و هر ماه این پیش‌بینی‌ها با داده‌های جدیدتری به روز می‌شود.

در سال زراعی جاری از اول مهر ۹۷ تا ۳۰ مرداد ۹۸ (۱۱ماه) به صورت میانگین ۷۶۹ میلی متر بارندگی در این استان به ثبت رسیده که در مقایسه با ۵۵۵ میلی متر مدت مشابه سال گذشته از ۳۳ درصد رشد برخوردار است.

میزان بارندگی استان در مقایسه میانگین بلند مدت ۳۰ ساله حدود ۵۰۹ میلی متر برآورد شده که در این بخش نیز از رشد ۴۶ درصدی برخوردار شده است.

میانگین سالانه بارش باران در کردستان ۲ برابر میانگین کشوری است.

سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می شود.

۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.