رئیس اداره مرتع و امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای عملیات بیولوژیک آبخیزداری در هشت هزار و ۹۷ هکتار در سطح مراتع کردستان با خرید و ورود بیش از ۱۵ تُن بذر مورد نیاز گیاهان مرتعی آغاز شده است.

بختیار مرادی با بیان اینکه در حوزه آبخیز مطالعه شده و و روستاهای دارای طرح مرتعداری مصوب از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح بوم سازگان زاگرس در سال جاری، توزیه بذر یونجه در ۶ شهرستان انجام می شود، افزود: کار توزیع این بذر در کامیاران، سروآباد، سنندج، دیواندره، بیجار و مریوان آغاز شده است.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح‌ها ۲۲ تُن بذر نیاز دارد که این اداره کل تاکنون موفق به خرید ۱۵ تن آن شده و تهیه بقیه بذور مورد نیاز نیز در دست اقدام است.

وی گفت: امسال سعی شده با استفاده ظرفیت قانونی و مشارکت بهره‌برداران و جوامع  محلی در روستاهای دارای طرح‌های مرتعداری و مطالعات آبخیزداری هستند اقدامات اساسی از جمله تهیه بذر مورد نیاز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح ملی بوم سازگان زاگرس انجام شود.

مرادی یادآور شد: با توجه به حجم عملیات بیولوژیک آبخیزداری و تخصصی بودن آن، برنامه های مصوب ابلاغی در ستاد اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری صندوق توسعه ملی در استان و دبیرخانه بوم سازگان زاگرس، انجام طرح‌های بیولوژیک آبخیزداری در مراتع استان توسط اداره مرتع و امور بیابان  انجام می‌شود.

رئیس اداره مراتع وامور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: عملیات‌ بیولوژیک آبخیزداری با هزینه ۲۸  میلیارد ریالی در سطح مناطق استان بر اساس فهرست بها انجام می‌شود که شامل خرید و نصب آبشخور دام، بذرپاشی، بذرکاری، کپه کاری، تبدیل دیم‌زارهای کم بازده، حفاظت و قرق مراتع با تأمین نهاده است.

مرادی افزود: در عملیات بیولوژیک آبخیزداری جهت غنی سازی مراتع استان، از گونه‌های ماشک، اسپرس، یونجه، خلر، جاشیر، کما، آگروپاپیرون و گیاهان دارویی مانند آویشن، ختمی، کاسنی در اراضی ملی استان استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی عملیاتهای مذکور در سطح  ۹ هزار و ۶۶۱ هکتار از مراتع این استان، با توجه به مشارکت مردم و ظرفیت بالای اجرای آن در استان در سریعترین زمان ممکن و با کیفیت متمایز به اجرا در آمد.

۶۷ هزار خانوار کردستانی بهره‌بردار مراتع هستند که سالانه ۶۰۰ هزار تن علوفه از مراتع استان برداشت می کنند.

کردستان با دارا بودن یک درصد مراتع، ۶ درصد علوفه کشور را تولید می کند.

۹۹۳۷/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.