مدیرکل دامپزشکی کردستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از ۱۹ مرداد همزمان با آغاز طرح مایه کوبی دام های استان علیه بیماری بروسلوز دام سبک و طاعون نشخوارکنندگان کوچک تاکنون ۲۲۰ هزار و ۷۳۹ راس دام مایه کوبی شده است.

مجتبی ورمقانی اضافه کرد: ۱۲۰ هزار راس آن مربوط به طاعون نشخوارکنندگان کوچک است که شامل ۱۶.۴ درصد از تعهد داده شده در این استان است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار و ۷۳۹ راس دیگر نیز مربوط به بروسلوز دام سبک که شامل ۱۵ درصد تعهد داده شده در این راستاست افزود: اجرای این طرح در استان کاملا رایگان از سوی نیروهای دامپزشکی انجام می‌شود.

ورمقانی تاکید کرد: این اداره کل در راستای وظایف و سیاست های محوله، اجرای عملیات مایه کوبی رایگان گوسفند و بز علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک و بروسلوز بره و بزغاله را طی ۲۲ روز کاری و تا تاریخ ۱۴ شهریور در مناطق کانون و شعاع انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: مناطق اطراف زیستگاه‌های طبیعی اعلام شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان، مناطق پر خطر نظیر واحدهای پرواربندی صنعتی و نیمه صنعتی تا میادین دام و سایر مناطق دارای اولویت شهرستان مربوطه زیر پوشش مایه کوبی قرار می گیرد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: هم اکنون مرحله اول اجرای طرح مایه کوبی رایگان دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در استان پایان یافته و یک میلیون و ۲۵۸ هزار و ۴۸۹ راس دام علیه این بیماری واکسینه شده است.

وی با بیان اینکه امسال سه میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام در این استان علیه بیماری های مشترک بین انسان و دام و واگیر دامی مایه کوبی می شوند، گفت: طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت دامی استان علیه بیماری های بروسلوز، شاربن و آبله، بت برفکی و طاعون نشخوارکنندگان است.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

۷۳۴۹ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.