استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق با اشاره به اینکه سیاست ما دوری از درگیری های منطقه و استقبال از سرمایه‌گذاری است گفت: حکومت اقلیم پایبند به قوانین عراق و دولت مرکزی است و تاکنون دستوری مبنی بر عدم ارتباط اقتصادی با جمهوری اسلامی به ما ابلاغ نشده است.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، هه‌وال ابوبکر بعد از ظهر امروز شنبه ( ١۵ تیر ماه) در کنفرانس خبری امضای تفاهم‌نامه میان استانداران کردستان و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: امیدواریم مفاد تفاهم‌نامه هر چی زودتر به نتیجه برسد و مدیران دو استان همیشه هماهنگ و در ارتباط باشند.

وی افزود: چند کارگروه در ادامه اجرایی شدن تفاهم نامه برای گسترش کارها و ارتباطات طرفین ایجاد می شود.

استاندار سلیمانیه: با بیان اینکه آماده شدن هیئت های استان کردستان و سلیمانیه در نشست های اخیر هماهنگی دو طرف را نشان می دهد تصریح کرد: در شرایط تحریم ایران، این تفاهم نامه یک فرصت برای طرفین خواهد بود و ما اینجاییم تا دیوارها را بشکنیم و پلی بین دو استان ایجاد کنیم.

وی با ابراز امیدواری از کم نشدن حجم مبادلات دو طرف در مرز باشماق عنوان کرد: پروژه بزرگ سنه سنتر به دست شرکتی سلیمانیه‌ای درحال اجراست و قرار است پروژه احداث راه ارتباطی سنندج به سقز نیز به شرکت دیگری در سلیمانیه‌ واگذار شود.

هه‌وال ابوبکر ادامه داد: طی هماهنگی ها با پلیس مرزبانی جمهوری اسلامی و پلیس پایانه های مرزی سلیمانیه عبور و مرور گردشگران، محصلان و تجار دو طرف با تاخیر کمتری انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه راه آهن سنندج_سلیمانیه می تواند برای توسعه هر دو طرف پرسود باشد.

استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق با اشاره به رسمی شدن مرز سیرانبند در آینده نزدیک گفت: رسمی شدن مرز سیرانبند و بازگشایی مرز سیف سقز از دیگر مفاد تفاهم نامه است که امیدواریم به زودی این مهم به مرحله اجرایی برسد.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی مایل به ایجاد کارگاه های پیشرفته مشابه استان کردستان در سلیمانیه هستیم خاطر نشان : اکنون گمرکات اقلیم کردستان با قوانین دولت مرکزی مشغول به کار هستند و با توجه به کیفیت علاقه مردم عراق به محصولات ایرانی در حال گفت و گو برای افزایش تعرفه های گمرکی به جای قطع کامل واردات به بازار عراق هستیم.

هه‌وال ابوبکر افزود: در خصوص اقامت افراد شاغل در اقلیم کردستان با مسئولان بخش پاسپورت اقلیم در ارتباطات هستیم تا در صورت تایید کارفرما مبنی بر اشتغال فرد در شرکت عراقی نیاز به تمدید ماهیانه ویزا نباشد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در نواحی آرام و مورد اطمینان انجام می شود تصریح کرد: این نشست ها سرمایه‌گذاران دو طرف را از وجود امنیت، بازار پرسود، سیستم بانکی مطمئن و تسهیلگری برای انجام سرمایه‌گذاری مطمئن می سازد.

استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق با ابراز امیدواری از دور شدن سایه جنگ و ناآرامی ها از خاورمیانه عنوان کرد: کارخانه های زیادی در ایران وجود دارد که سرمایه‌گذاران اصلی آن ها را کردهای اقلیم تشکیل دادند پس امیدواریم هرچه زودتر سرمایه‌گذاران دو طرف اقدام به سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه دو استان در سال های گذشته در خصوص احداث شهرک صنعتی مشترک ادامه داد: در ١۰ سال گذشته اتفاقات زیادی در منطقه افتاده که موجب شده تفاهم نامه های قبلی به درستی اجرا نشوند اما اکنون با توجه به گفت و گو دکتر برهم صالح با حسن روحانی، علاقه سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری، وجود مشوق های اقتصادی و تبدیل عراق و سوریه به بازاری بسیار بزرگ تضمینی برای اجرایی شدن احداث شهرک صنعتی مشترک است.

هه‌وال ابوبکر در پایان با اشاره به اینکه سیاست ما دوری از درگیری های منطقه و استقبال از سرمایه‌گذاری است یادآور شد: حکومت اقلیم پایبند به قوانین عراق و دولت مرکزی است و تاکنون دستوری مبنی بر عدم ارتباط اقتصادی با جمهوری اسلامی به ما ابلاغ نشده است.

 

 

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.