به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین فیروزی شامگاه چهارشنبه در جلسه هم اندیشی راهکارهای رونق تولید در استان که با حضور مسئولان اقتصادی، کارآفرینان و سرمایه گذاران استان در دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان برگزار شد، اظهار داشت: تمام مدیران و فعالان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی استان بدنبال توسعه هستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: در موضوع توسعه اقتصادی وقتی نامی از مکانی که دارای پیشینه مثبت است برده می شود، مهم و تاثیرگذار است.
وی افزود: زمانی که نامی از اصفهان و تبریز و یزد برده می شود در ذهن همه جذب سرمایه تداعی می شود چون که مجموعه ای از گزاره ها و تجارب قدیمی این ذهنیت را برای ما ایجاد کرده که این شهرها ساز و کار جذب سرمایه و حمایت سرمایه گذار را فراهم کرده اند.
فیروزی با طرح این سوال که چرا در کردستان همیشه گمشده ما توسعه است، یادآور شد: دهه 60 در کردستان عده ای به نام حمایت از مردم می خواستند با لوله تفنگ با نظام حرف بزنند که این افراد باعث خروج سرمایه های مادی و معنوی از این استان شدند.
وی تاکید کرد: کردستان در آن زمان چون امنیت نداشت مقصد دلارهای هفت تومانی برای سرمایه گذاری قرار نگرفت و امروز هم اگر مواظب نباشیم آن گفتمان دوباره باز تولید می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: رشد و توسعه اقتصادی الزاماتی دارد که شامل انباشت سرمایه، بهره وری و ‌نوآوری است و اگر این سه الزام کنار هم قرار نگیرید توسعه اقتصادی روی نمی دهد.
فیروزی اظهار داشت: افرادی که مدعی سرمایه گذاری در این استان باشند سخنان مدیران اقتصادی را وارونه جلوه نمی دهند و به اشتباه تفسیر نمی کنند.
وی با اشاره به اینکه همه باید به تصویرسازی مناسب ذهنی در مورد استان کمک کنیم، افزود: برجسته کردن نقاط منفی باز هم منجر به ایجاد فضای ذهنی منفی و خروج سرمایه های مادی و معنوی از استان می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: تولید ناخالص داخلی استان سال گذشته 12 هزار میلیارد تومان بود که 65 درصد آن مربوط به بخش خدمات بوده است.
فیروزی یادآور شد: همه معتقدیم باید میزان تولید داخلی استان به 2 برابر ارتقا یابد که تحقق این مهم نیازمند ایجاد فضای مناسب ذهنی و جلب اعتماد سرمایه گذاران است.
وی تاکید کرد: 12 بانکی که به کارگروه رفع موانع تولید گزارش ارائه می دهند سال گذشته 95 هزار میلیارد ریال منابع داشتند که 81 هزار و 900 میلیارد ریال به عبارتی بیش از 81 درصد وام و تسهیلات به متقاضیان دادند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: سال 96، 490 میلیون دلار صادرات داشتیم سال گذشته این میزان به 1.3 میلیارد دلار رسید و به عبارتی صادرات در استان 157 درصد افزایش یافت.
فیروزی یادآور شد: عواقب بیان اینکه کردستان گران ترین استان کشور است، مصرف کنندگان را به خرید از استان های مجاور سوق می دهد و این ایجاد ذهنیت منفی و به ضرر استان است.
وی با اعلام اینکه مرکز آمار ایران شیب گرانی و تورم را اعلام می کند که شیب گرانی با گرانی متفاوت است، افزود: اگر فروردین کالایی در استان با صد تومان به فروش می رفت و امروز قیمت آن به 130 تومان رسیده و همین کالا در تهران از 120 به 130 تومان افزایش یافته در سایت مرکز آمار درصد تغییرات این 2 استان متفاوت است ولی قیمت نهایی کالا یکسان است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان یادآور شد: عده ای آمار شیب گرانی را با گرانی اشتباه می گیرند و این باعث خروج سرمایه از استان می شود.
فیروزی اظهار داشت: ملتی در مسیر توسعه پیروز است که فقط از کمبودها و داشته هایش صحبت نکند بلکه داشته ها را مبنای حل مساله قرار دهد.
وی اضافه کرد: تجار برای تقویت صادرات و کشاورزان برای تنوع کشت و معدنداران فرآوری را برنامه ریزی کنند.
9936 /9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.