سید آزاد محبت روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح کپه کاری مراتع (عملیات بیولوژیک) در روستای هزارخانی (حوزه آبخیز آلمانه) از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال 97 با موفقیت انجام شد.
وی افزود: این پروژه با بذور جاشیر، ماشک و خلر اجرا و با توجه به بارندگی های مناسب بهاره، رشد بذرهای کاشته شده چشمگیر و قابل توجه است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد یادآور شد: پروژه کپه کاری جهت بهبود و اصلاح مراتع انجام و جهت استفاده حداکثری باید قرُق مناطق اجرایی باید به جد مورد توجه دامداران و بهره برداران باشد.
وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح ها در مجموع 280 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
به گزارش ایرنا، کپه کاری یکی از روش های بذر کاری، تقویت پوشش گیاهی و مدیریت در مراتع است، مراتع کوهستانی به علت فشار چرای دام در دراز مدت از نظر کمی و کیفی تحلیل رفته و گیاهان خوش خوراک آن با گونه های نامرغوب جایگزین می شود.
این پروژه با کندن چاله های کوچک با تراکم سطحی مناسب و کاشت بذور گیاهان مرتعی در آن و پوشاندن آنها با خاک انجام می شود، در این پروژه نیروی کار از جوامع محلی تامین و بالتبع دارای مشارکت مردمی بالایی است.
کپه کاری باعث تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، کاهش فرسایش، افزایش ذخیره آبی خاک و تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه می شود.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان با بیش از 50 هزار نفر جمعیت در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
7354 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.