به گزارش خبرنگار ایرنا در بند الف ماده چهار این دستورالعمل آمده است: مالکان یا مباشران حمل و نقل محموله‌های دام زنده از مبدا تمام استان‌های کشور به مقصد استان‌های گروه الف و بالعکس و همچنین جابجایی درون استان‌های گروه الف (که یکی از این استان ها کردستان است)، موظفند در هنگام تردد، نسبت به اخذ سند حمل بار(بارنامه برخط) از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و گواهی بهداشت حمل دام از سازمان پزشکی قانونی کشور اقدام کنند.
همانطور که پیدا است این مصوبه جابجایی دام در داخل خود استان را هم با محدودیت ها و ضوابطی مجاز می داند که عدم رعایت این موضوع موجب ضبط برخی از محموله های دام روستاییان و دامداران می شود یا بسیاری از ترس ضبط اقدام به جابجایی نمی کنند.
تاثیرات این مصوبه به موضوع اصلی نشست روز چهارشنبه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان تبدیل شد به شکلی که مقرر شد برای بررسی بیشتر این دستورالعمل نمایندگانی از کردستان به دولت رجوع کنند و موضوع در شورای تامین استان هم مطرح شود.
یکی از نگرانی ها در استان کاهش کشتار دام است به طوری که در این جلسه هم گفته شد میزان کشتار در کشتارگاه صنعتی سنندج به یک سوم کاهش پیدا کرده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در این نشست گفت: می توان با ایجاد شرایط قانونی لازم برای محدودیت جابجایی دام در داخل استان تنها به شهرستان های مرزی و خاص باشد، این مشکل را حل کرد.
حسین خوش اقبال اظهار داشت: تلاش زیادی برای عرضه گوشت در داخل صورت می گیرد که مشکلات در اجرای دستورالعمل جابجایی دام موجب کاهش عرضه می شود.
وی تاکید کرد: اگر مشکلات مرتبط با دستورالعمل جابجایی دام در استان حل نشود می تواند آثار ناخوشایندی در آینده نزدیک در زمینه عرضه گوشت داشته باشد.

**هزینه های کسب مجوز و بارنامه عامل بی رغبتی به اجرای دستورالعمل
مدیرکل دامپزشکی استان کردستان هم یکی از دلایل مشکلات اجرای این دستورالعمل را هزینه کسب مجوز از دامپزشکی و هزینه واکسن و بارنامه دانست و افزود: زمانی برای قرنطینه پس از مایه کوبی لازم است که این مساله به یکی دیگر از دلایل کاهش انگیزه روستاییان و دامداران برای اجرای دقیق دستورالعمل جابجایی دام تبدیل شده است.
مجتبی ورمقانی اضافه کرد: برای اینکه دامی امکان جابجایی داشته باشد حتما باید شناسنامه دار و پلاک گذاری شده باشد.

**روزانه با اعتراض روستاییان برای ضبط دام آنها مواجه ایم
مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان هم در این نشست گفت: رسانه ها به این موضوع دامن زده اند که قاچاق دام از کردستان صورت می گیرد اما این موضوع رد میشود.
سید نجیب حسینی اظهار داشت: برخی از مسئولان بویژه کسانی که در تهران حضور دارند دیگر شهرهای کُردنشین را به نام شهرهای کردستان می شناسند و این سوتفاهم موجب شده همه قاچاق دام از این شهرهای مرزی را به نام این استان بدانند.
وی تاکید کرد: قاچاق دام از کردستان به وسیله خودرو صورت نمی گیرد و اگر قاچاقی وجود داشته باشد باید از طریق چرای دام باشد که با توجه به شرایط برفی مرز این موضوع نیز امکان ندارد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان افزود: دام ایران زمانی قاچاق محسوب می شود که آن را کشف کنیم و محرض شود که هدف از بارگیری آن خروج از کشور بوده است یا اینکه در نقطه صفر مرزی کشف شود.
وی اضافه کرد: 119 پرونده قاچاق دام از سوی نیروی انتظامی به تعزیرات ارسال شد که شامل 2 هزار و 749 دام بود که در نتیجه به کشتارگاه برای ذبح تحویل شد.
وی گفت: روزانه چندین نفر از مردم به تعزیرات مراجعه می کنند که برای جابجایی از شهری به شهر همجوار یا روستایی به روستای دیگر دام آنها ضبط شده است و دچار مشکلات مالی شده اند.
حسینی افزود: می خواهیم شرایطی ایجاد شود که با همکاری نیروی انتظامی دام هایی که به سمت عقبه استان جابجا می شود و به سمت شهرهای مرزی نیست ضبط نشود.

**اجرای دستورالعمل به هدف دولت کمک نکرده است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این نشست گفت: تمامی دام های ما هویت دار و شناسنامه دار نیستند بنابراین در جابجایی ها با مشکل مواجه می شوند.
سید احمد ذکریایی اظهار داشت: هدف دولت از تصویب این دستورالعمل عرضه بیشتر دام در داخل کشور از طریق کاهش قاچاق بوده است اما شرایط کنونی موجب شده در کنار کاهش قاچاق اما عرضه هم کاهش یابد.
وی افزود: دام ها در داخل استان برای سه مکان میادین عرضه دام، کشتارگاه و کلینیک های دامپزشکی جابجا می شوند آیا باید برای این جابجایی ها هم مجوز کسب شود.

**دستورالعمل جابجایی دام بومی سازی شود
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان هم در این نشست گفت: اگر بخشنامه ای مواردی دارد که باید بومی سازی شود ضروری است در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح و استثنائات به آن افزوده شود.
رضا اعظمی با اشاره به اینکه نمی توان یک دستورالعمل را اجرا نکرد اظهار داشت: دستورالعمل نحوه جابجایی دام باید بند به بند مورد بررسی قرار گیرد.
وی یادآور شد: در ورود دام پرواری به استان کردستان مشکل داریم و بسیاری از استان ها مانع خروج دام از استان خود می شوند.
اعظمی با بیان اینکه امروز در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم اضافه کرد: قصور هرکدام از ما خیانت است و نباید میان شهرهای کشور تفاوتی در ارائه خدمات وجود داشته باشد.
6108 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.