به گزارش خبرنگار ایرنا، فردین اخلاقیان روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت چهلمین فجر انقلاب با عنوان «آموزش عالی استان در فراز چهلم انقلاب» اظهار داشت: انقلاب اسلامی را باید در امتداد نهضت پیامبر(ص) ببینیم که اصلی ترین پیام این نهضت، تکمیل و تکامل اخلاق است.
وی با بیان اینکه انسان محور اصلی تعالیم اسلامی است، اضافه کرد: انسان با رسیدن به تقوا در برابر هوا و هوس مقاوم می شود ضمن اینکه انسانیت و انسان سازی از محوری ترین شعارهایی که در اسلام بر آن تاکید شده است.
اخلاقیان با اشاره به اینکه امام راحل دانشگاه را کارخانه آدم سازی توصیف کردند، افزود: این جمله حاکی از ارزش و جایگاهی است که دانشگاه دارد و ما هم باید برای هدف و کار خود ارزش قائل شویم.
وی یادآور شد: انقلاب اسلامی همچون اسلام به ترویج علم و دانش توجه دارد که این را می توان از حجم سرمایه گذاری بسیار زیاد در حوزه علم و دانش بعد از انقلاب دریافت.
رئیس دانشگاه کردستان گفت: تعداد دانشجویان کشور در سال 57 حدود 155 هزار نفر بود که این آمار اکنون بیش از چهار میلیون نفر است البته از نظر تعداد اساتید هم افزایش 24 برابری را شاهد هستیم در عین اینکه در زمینه تحصیلات تکمیلی به خودکفایی رسیده ایم.
وی به جهش علمی کشور هم در خلال 40 سال گذشته اشاره کرد و افزود: از تعداد کمتر از سه هزار مقاله در اوایل انقلاب اکنون به بیش از 50 هزار مقاله چاپ شده در مجلات و نشریات معتبر جهانی رسیده ایم که بیانگر رشد علمی کشور در بُعد جهانی است.
اخلاقیان تاکید کرد: کسب رتبه اول جهان اسلام و خاورمیانه در زمینه رشد علمی توسط جوانان کشورمان از جمله افتخاراتی است که تا دستیابی به رتبه نخست جهان ادامه خواهد یافت.
رئیس دانشگاه کردستان گفت: دانشگاه ها در سیر مراحل تکاملی خود هستند و با تاثیر گذاری بر جامعه و تبدیل علم به ثروت و مهار آفرینی، به ایفای نقش اصلی خود در دهه پنجم انقلاب پرداخته اند.
وی با اشاره به ورود دانشگاه های کشور به عرصه های بین المللی اظهار داشت: دانشگاه کردستان هم تا 2 سال آینده حرف هایی در این زمینه برای گفتن خواهد داشت و در رده های علمی بین المللی وارد ردیف دانشگاه های معتبر خواهد شد.
اخلاقیان به برخی اشتباهات 40 سال گذشته در برخی حوزه ها هم اشاره کرد و افزود: در یک روند انسانی 40 ساله که دچار انواع فشارها بوده و هستیم اشتباه اجتناب ناپذیر است اما مهم این است که از آنها درس بگیریم و آن را اصلاح کنیم.
وی یادآور شد: چالش های طبیعی را باید با برنامه ریزی صحیح علمی به پیش ببریم و در راس همه امور باید به حرکت و آرمان های انقلاب وفادار باشیم.
اخلاقیان به وضعیت آموزش عالی در کردستان هم اشاره کرد و اظهار داشت: قبل از انقلاب در کردستان تنها یک دانشکده وابسته به دانشگاه رازی با 200 دانشجو در سه رشته فعال داشتیم که این تعداد اکنون به 11 هزار دانشجو در 115 رشته کارشناسی، 60 رشته کارشناسی ارشد و 30 رشته دکترا افزایش یافته است.
وی افزود: جمعیت دانشجویی سال 57 در کردستان 200 نفر بود که در حال حاضر بیش از 50 هزار دانشجو در 40 موسسه آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند و به همت انقلاب اسلامی آموزش عالی فراگیر شده است.
اخلاقیان به فعالیت بیش از 360 عضو هیات علمی در دانشگاه کردستان اشاره کرد و یادآور شد: نسبت دانشجو به استاد در این استان 30 نفر است که در تلاش هستیم به کمتر از 25 برسد.
رئیس دانشگاه کردستان تعداد رشته های دائمی در مقاطع مختلف را 213 رشته اعلام کرد و گفت: هشت دانشکده در استان فعالیت دارد که این تعداد به 10 دانشکده ارتقا می یابد.
اخلاقیان اضافه کرد: نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان 33 درصد است که در مسیر رسیدن به 40 درصد هستیم.
وی اظهار داشت: تعداد کتاب های چاپ شده در دانشگاه کردستان 202 عنوان بوده که رشد چشمگیری دارد و تعداد قابل توجهی از این کتاب ها به زبان کُردی است.
رئیس دانشگاه کردستان به چاپ سه هزار و 700 مقاله در مجلات و نشریات معتبر دنیا در دهه 90 توسط اساتید و دانشجویان این دانشگاه اشاره کرد و افزود: 12 فصلنامه و مجله با درجه علمی و پژوهشی بالا در این واحد آموزش عالی منتشر می شود.
وی مساحت کل دانشگاه کردستان را بیش از 94 هکتار برشمرد و گفت: کار احداث کتابخانه مرکزی، سه خوابگاه با ظرفیت یک هزار و 200 نفر و 2 طرح آموزشی در سقز و قروه در دست اجراست که برخی تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
9937/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.