به گزارش خبرنگار ایرنا، اولین بار در مریوان بود که گوشت در قصابی های آن یک شبه ره چند ساله پیمود و قیمتش برای مصرف کننده بالا رفت.
این افزایش قیمت که با نوسان نرخ ارز همراه بود باعث شد تا سودجویان به طمع افتاده و هوای آن طرف مرزها به سرشان بزند البته این بار به جای واردات کالاهای لوکس و الکترونیک، صادرات دام که خود پای رفتن به آن طرف را دارند در دستور کار قرار دادند.
کم کم حتی قشر متوسط هم توان خرید گوشت را از دست داده و گوشت تازه و گرم در سبد خانوار جای خود را به گوشت های منجمد خارجی داد البته این کار دولت توانست بخشی از نیاز پروتئینی خانوارها را تامین کند هر چند در توزیع آن مشکلات بسیاری وجود دارد.
خرداد امسال بود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در سومین نشست کمیسیون تعزیرات حکومتی استان اظهار داشت: گوشت گوساله بر اساس آنالیز قیمتی انجام گرفته باید کیلویی 42 هزار تومان باشد.
همان زمان، گوشت قرمز کیلویی 45 هزار تومان به فروش می رفت و معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان هم این اختلاف قیمت را بدون دلیل دانسته و گفته بود با متخلفان برخورد می شود.
این در حالی بود که متوسط تولید دام در کردستان در همان نشست 2 برابر متوسط کشوری اعلام شد پس افزایش قیمت گوشت از نظر اعضا حداقل در این استان غیر قابل توجیه بود.
از آن روزها چند ماهی گذشته و حالا قیمت گوشت به 2 برابر آن زمان رسیده و حداقل کیلویی 80 هزار تومان است.

** غریبه های خریدار
می گوید: عده ای غریبه هستند و به میدان دام می آیند، دام ها را یکجا می خرند و پول خوبی هم بابت آن می دهند.
چوبدار است و اگر چه سود خوبی از فروش دام به غریبه ها عایدش می شود اما نمی خواهد سفره مردم خالی از گوشت شود.
شنیده است غریبه ها، دام های خریداری شده را به مرز می برند و با خروج غیر قانونی، آنجا دام را به چند برابر قیمت داخلی می فروشند و گوشت سفره عراقی ها را تامین می کنند.
قیمت گوشت آنسوی مرز نزدیک به 2 برابر ایران است و قاچاقچیان به همین خاطر به صرافت افتاده اند تا رزق و روزی هموطنان خود را قطع و به منفعت خویش برسند.
چوبداران از افزایش سرسام آور قیمت ها ناراضی هستند و می گویند: اگر وضعیت به همین منوال باشد بعید نیست قیمت گوشت به 100 و حتی 200 هزار تومان هم برسد.
آنها گوسفند زنده را کیلویی 28 تا 33 هزار تومان از دامدار می خرند و به قیمت 35 هزار تومان به کشتارگاه می فروشند اما قیمت وسوسه انگیز غریبه ها خیلی بیشتر از قیمت کشتارگاه است و همین باعث شده تا گوسفند در بازار کمیاب شود.

** نارضایتی قصابان
شاید در نگاه اول افزایش قیمت گوشت به نفع قصابان به نظر بیاید اما حقیقت ماجرا این است که آنان از اولین قشرهایی بودند که نان شان آجر شد.
رئیس اتحادیه قصابان سنندج می گوید: میزان فروش گوشت در قصابی ها کاهش بسیار زیادی داشته و فروش روزانه هر قصابی از 100 تا 150 کیلوگرم به زیر 50 کیلوگرم رسیده است.
محمد کرمی با بیان اینکه 180 واحد قصابی در سنندج فعالیت دارند، دلیل عمده کاهش فروش گوشت را کاهش ارزش ریال می داند که همزمان به افزایش قاچاش دام نیز دامن زده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله در صورت خرید دام زنده برای قصاب 54 هزار تومان تمام می شود از زمزمه هایی برای افزایش آن خبر داد و افزود: اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوساله 71 تا 72 هزار تومان و گوشت خالص سه تا چهار هزار تومان بیشتر از این مبلغ در بازار سنندج عرضه می شود.
او که خود قصابی دارد، می گوید: صنعت، معدن و تجارت باید قیمت گوشت را هم مانند مرغ شناور اعلام کند تا بنرهایی که به منظور ارائه قیمت مصوب گوشت در قصابی ها نصب می شود، تنها جنبه تزیینی نداشته باشند.
کرمی تاکید کرد: هیچ جای استان کردستان اکنون گوشت گوساله به قیمت کیلویی 42 هزار تومان عرضه نمی شود در حالیکه بنرهای نصب شده این قیمت را به مشتری اعلام می کنند.

** قاچاق عامل گرانی
یکی از دامداران هم که از افزایش قیمت نهاده های دامی گلایه دارد، می گوید: فروردین امسال قیمت هر کیلو نهاده دامی 800 تومان بود که حالا به 2 هزار تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه پارسال در تعاونی های جهاد کشاورزی یونجه عرضه می شد، افزود: امسال خبری از این توزیع نیست و کمبود دام در کنار صادرات و قاچاق آن باعث شده تا قیمت ها افزایش پیدا کند.
دامداران هم دل خوشی از افزایش قیمت ندارند چون می دانند این افزایش بر دیگر بخش های دامداری و دامپرری از جمله تامین نهادهای دامی تاثیر مستقیم دارد.

** حذف تعرفه ها به مصرف کننده
کشتارگاه صنعتی سنندج در این کش و قوس گرانی ها دست بکار شده و در صدد کمک به کاهش قیمت گوشت و تامین سبد مصرف کننده ها بر آمده است.
مدیرعامل شرکت فرآوری مواد پروتیینی کردستان که کشتارگاه از زیر مجموعه های آن است، حذف تعرفه های کشتار را گامی برای کاهش قیمت گوشت اعلام کرد.
آزاد سعیدی گفت: هدف اصلی ما ایجاد زمینه ای برای کشتار بهداشتی دام و کمک به تعدیل قیمت گوشت بود که این کار سه درصد در کاهش هزینه موثر است.
وی افزود: این تعرفه ها، مبلغی حدود یک تا 2 هزار تومان را شامل می شود اما از آنجا که شیب قیمت ها تند است، تغییری در قیمت را شاهد نبوده ایم.
کشتارگاه هم از ضرر و زیان های این افزایش قیمت بی نصیب نیست و مدیر عامل شرکت فرآوری مواد پروتیینی کردستان می گوید از کشتار 130 تا 140 هزار راسی گوسفند در سال گذشته به زیر 70 هزار راس رسیده ایم و در زمینه دام سنگین هم کاهش 30 درصدی از لحاظ وزنی داریم.
سعیدی با بیان اینکه کشتارگاه برای جبران این ضرر خود، آلایشات غیر خوراکی دام را وارد چرخه ارزش افزوده کرده است، گفت: این آلایشات برای استفاده در صنایع صابون سازی و مواد بهداشتی و آرایشی به کارخانجات مرتبط ارسال می شود.
آلایشات غیرخوراکی پیش از این اجازه خروج از کشتارگاه را نداشت.

** قاچاقچیان در پوستین چوپان
خروج گله های بزرگ دام از مرز کار آسانی نیست و مرزداران تا جایی که در توان دارند با این پدیده مقابله می کنند و این را سودجویان خوب می دانند برای همین، محوله های خود را در قالب گله های در حال چرا از مرز خارج می کنند؛ این را دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کردستان می گوید.
علی خداویسی اظهار داشت: قاچاقچیان محموله های خریداری شده از استان های مرکزی را با خودرو تا شهرهای سقز و دیواندره آورده و از آنجا در قالب گله در حال چرا توسط چوپان نماها از مرز خارج می کنند و آن طرف مرز دام را به دو برابر قیمت داخل کشور می فروشند.
وی از افزایش یک برابری دام قاچاق در مرزهای استان نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و اضافه کرد: هفت هزار راس دام بدون مجوز توسط مرزبانی و نیروی انتظامی توقیف شد که بخشی از این دام ها، اسناد مثبته داشتند و مابقی برای مصرف عموم به کشتارگاه سنندج ارسال شد.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کردستان اجرا و بالاغ تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را گامی مهم برای حل و فصل معضل قاچاق دام می داند و می گوید: با ابلاغ این تبصره و اجرای آن هر نوع محموله دام بدون مجوز و فاقد اسناد، قاچاق محسوب می شود.

** منع صادرات
مدیرکل دامپزشکی کردستان هم درباره صادرات گوشت از استان گفت: از اوایل تیرماه صادرات گوشت ممنوع شده و تنها در سه ماهه اول امسال بیش از سه هزار راس دام سنگین از استان به خارج از کشور صادر شد.
مجتبی ورمقانی با بیان اینکه امسال 87 محموله دام توقیفی شامل چهار هزار و 198 راس دام به اداره دامپزشکی ارجاع داده شده است، افزود: از این میزان 45 محموله به مبدا برگشت داده شده، 29 محموله تحویل اموال تملیکی شده، 6محموله به کشتارگاه رفته و هفت محموله نیز در حال رسیدگی است.
مدیرکل دامپزشکی استان کردستان این را هم گفت که براساس قانونی که اخیرا به ابلاغ شده، محموله های دام بدون مجوزی که توقیف شود، قاچاق محسوب شده و اقدام قانونی درباره آن انجام می شود.

** چشم به راه سامان بازار
صف های طولانی برای خرید گوشت منجمد، کمبود و گرانی گوشت گرم، دیگ های آبگوشتی که حالا خالی از گوشت تازه است، کشف گاه و بیگاه گوشت های فاسد کلانی که رستوران داران انبار کرده اند، همه و همه متاثر از عملکرد سودجویانی است که منفعت خود را در رنگین کردن سفره مردم آن طرف مرز می بینند.
در این میان اقدامات بسیاری برای جلوگیری از این پدیده صورت گرفته است که کشف و ضبط سه هزار راس دام قاچاق در مرزهای کردستان حاکی از همین کنترل و نظارت است.
کشفیاتی که در مقایسه با 300 هزار راس دام قاچاق در کشور، محدود به شمار می رود اما برای مردم کم درآمد کردستان، گوشت 70 و 80 هزار تومانی آنقدر گران است که نه تنها از خیر مهمانی رفتن و مهمانی گرفتن گذشته اند که برخی خانوارها خودشان هم دیگر دست شان به گوشت نمی رسد.
شرایط بد اقتصادی از سویی بر قاچاق دامن زده و موجب شده تا عده ای برای گذران زندگی خود با قاچاقچیان همراهی کنند، گاهی به شکل چوپان و گاهی ...
9937/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.