مجتبی ورمقانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرحله سوم مایه کوبی تب برفکی از 6 بهمن تا 20 اسفند سال جاری اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه 70 درصد از این دام ها توسط مایه کوبان بخش خصوصی استان واکسینه می شود، افزود: در این مرحله 39 گروه عملیاتی بخش خصوصی و 15 گروه عملیاتی بخش دولتی با 139 مایه کوب با هم مشارکت دارند.
ورمقانی اضافه کرد: کردستان تنها استان کشور است که عملیات مایه کوبی تب برفکی در کاملا رایگان و با استفاده از اعتبارات دولتی انجام می شود که در مرحله دوم برای واکسینه کردن یک میلیون و 380 هزار راس دام حدود 12 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: در سه سال گذشته عملیات مایه کوبی دام های این استان علیه این بیماری کاملا رایگان انجام شد که در نتیجه آن تب برفکی از یک کابوس دامدار به بیماری قابل کنترل تبدیل شده است.
وی افزود: با اتمام این مرحله تعداد دام های واکسینه شده در مرحله های اول تا سوم در این استان در سال جاری علیه بیماری تب برفکی به 2 میلیون و 956 راس دام سبک و سنگین می رسد.
ورمقانی از همکاری خوب و مستمر دامداران استان با ماموران مایه کوبی تحت نظارت این اداره کل قدردانی کرد و از آنها خواست در صورت مشاهده مواردی از این بیماری و سایر بیماری های دامی با شماره تلفن گویای 1512 تماس بگیرند.
به گزارش ایرنا، بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.
کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.
واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه نزدیک به 24 هزار تن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر از این تعداد دام تولید می شود.
جمعیت دامی استان کردستان حدود 2 میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.