به گزارش ایرنا، انقلاب اسلامی با هدف ارائه خدمات بهتر در بین آحاد مختلف مردم ایران زمین بدون در نظر گرفتن هر گونه تفاوت نژادی، قومی و مذهبی بر طاغوت غلبه کرد و اکنون بعد از گذشت چهل سال از آن دوران در تمام نقاط کشور دستاوردهای متعددی داشته است.
این دستاوردها همچون برگ زرینی در تمام کشور می درخشد اما در استان کردستان بخاطر کم توجهی هایی که به آن شده خدمات انقلاب اسلامی تحت تاثیر عواملی به حاشیه برده شده و با بررسی چندین شاخص های توسعه در این استان می توان فهمید توسعه اش همچون مجاهدت هایش خاموش، است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا مرکز کردستان برای بررسی برخی از شاخص های توسعه و خدمات انقلاب در این استان میزگردی با حضور سه نماینده عالی دولت (فرماندار) در شهرستان های سنندج، بانه و کامیاران برگزار کرد که نظرات آنها را پیرامون خدمات ارائه شده به مردم این استان در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در زیر می خوانیم.

** توسعه در کردستان پس از انقلاب جهش چند برابری داشته است
فرماندار سنندج در این میزگرد گفت: انقلاب اسلامی دستاورهای مختلفی دارد که مهمترین آن آگاهی بخشی جامعه است و نمونه آن توسعه مراکز دانشگاهی و آموزش عالی در استان ها و حتی شهرستان ها است.
محمدابراهیم زارعی اضافه کرد: توسعه آموزش عالی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که باعث افزایش سطح آگاهی علمی مردم بویژه جوانان در عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شده است.
وی یادآور شد: این توسعه در استان که قبل از انقلاب تنها یک دانشکده زیر نظر دانشگاه رازی کرمانشاه داشت در سال های اخیر کردستان را به یکی از مراکز مهم دانشگاهی تبدیل کرده و اکنون فقط در دانشگاه کردستان 11 هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند و این دانشگاه 350 عضو هیات علمی مستقل دارد.
زارعی با اشاره به اینکه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و علمی کاربردی نیز علاوه بر مرکز استان در شهرستان ها هم راه اندازی شده اند، افزود: این امکانات یک توسعه بی نظیر در بخش آموزش عالی کردستان رقم زده که منجر به اعتلای علمی و فرهنگی و تخصصی شدن فعالیت ها و خدمات شده است.

** وضعیت بانه با پیش از انقلاب قابل قیاس نیست
فرماندار بانه با اشاره به اینکه پیش از انقلاب این شهرستان وضعیت نامناسبی در تمام بخش ها داشت، گفت: بعد از انقلاب و پایان جنگ تحمیلی، بانه مورد توجه نظام و دولت های مختلف قرار گرفت و کارهای خوبی در بخش های عمرانی و بهداشت، درمان و تجارت و تولید آن انجام شد.
محمد فلاحی اظهار داشت: دشمنان تبلیغات منفی زیادی علیه کردستان و از جمله بانه (به دلیل مرزی بودن) انجام دادند چون می خواهند با فضاسازی رسانه ای مردم را از نظام و انقلاب نا امید کنند.
وی از پوشش 99 درصدی آموزش در مقطع ابتدایی شهرستان بانه خبر داد و افزود: 32 روستای این شهرستان کمتر از هفت دانش آموز دارد اما تلاش کردیم هیچ دانش آموزی از تحصیل باز نماند.
فرماندار بانه با اشاره به اینکه سه واحد دانشگاهی و 2 هزار و 500 دانشجو در این شهر وجود دارد، تاکید کرد: در تلاش هستیم واحدهای دانشگاهی دیگری را نیز در این شهرستان راه اندازی کنیم.

** انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ ایران است
فرماندار کامیاران با بیان اینکه تفاوت ایران بعد از انقلاب با دوران طاغوت غیر قابل تصور است، یادآور شد: انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ کشورمان از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و دینی است.
مسعود الماسی اضافه کرد: گاهی اوقات دیدگاه انتقادی شدیدی علیه نظام و دولت شکل می گیرد که اعتماد به نفس و امید به زندگی را در مردم به مخاطره بیندازد.
وی شاخص های توسعه در کشور را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: پیشرفت های موجود در کشور تنها حاصل تلاش های دولت نبوده بلکه مردم نیز نقش بسیار مهمی در تحقق این دستاوردها داشته اند.
الماسی در ادامه از 100 درصد پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی این شهرستان خبر داد تاکید کرد: در سایر مقاطع و به صورت عمومی نیز 90 درصد پوشش تحصیلی داریم.
وی وضعیت آموزش عالی در کامیاران را خوب توصیف کرد و گفت: در حال حاضر این شهرستان دانشگاه پیام نور دارد و مرکز دانشگاه آزاد نیز تازه شروع به فعالیت کرده است.
الماسی با بیان اینکه در عرصه آموزش عالی اتفاقات بسیار خوبی در کشور افتاده است، افزود: بدنه اجتماعی ما در حال بالندگی است و ابن بالندگی به بالا رفتن مطالبات اجتماعی و در نهایت به کاهش رضایتمندی منجر شده است.
فرماندار کامیاران عمومی شدن حجاب را بعد از انقلاب اتفاق بسیار ارزشمندی دانست و یادآور شد: در زمان طاغوت بدلیل مختلط بودن دختران و پسران در مدرسه، تقابلی بین سنت و مدرنیته وجود داشت.
الماسی با بیان اینکه تعداد زیادی از دختران به دلیل حساسیت خانواده ها پیش از انقلاب از تحصیل باز می ماندند، اظهار داشت: بعد از انقلاب وقتی حجاب عمومی شد مردم به حکومت اعتماد کردند و شکاف جنسیتی آموزشی نیز از بین رفت.

** توسعه اقتصادی کارنامه ای برای انقلاب در سنندج است
فرماندار سنندج در ادامه با اشاره به اینکه این شهرستان سه شهرک صنعتی دارد، افزود: این شهرک ها گام مهمی در تحقق شعار توسعه فعالیت های تولیدی، صنعتی و اقتصادی منطقه است.
زارعی اظهار داشت: ایجاد صنایع بزرگ و مادری همچون پتروشیمی به عنوان پیشران توسعه از خدماتی است که توانسته در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب نقش مهمی در رسیدن به شاخص های بالای توسعه استان کردستان داشته باشد.
وی یادآور شد: اکنون با حمایت های دولت و دستگاه ها در حال ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی در سنندج هستیم که امید می رود سرمایه گذاران با حضور پررنگ تر خود رونق بخش این صنعت در استان باشند.
زارعی اضافه کرد: توسعه فعالیت های کشاورزی با تکیه بر فعالیت علمی و تحقیقاتی از دیگر خدمات انقلاب اسلامی در این استان است که با توجه به کمبود زمین های زراعی قابل کشت، در صدد توسعه فعالیت های باغبانی برای افزایش قدرت تولید و درآمد کشاورزان هستیم.
وی گفت: در این راستا 2 هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان به باغ تبدیل شد و با توجه به پتانسیل های منطقه در بخش کشاورزی با طرح های مختلفی از جمله ساماندهی رودخانه های غرب کشور و تامین آب بدنبال توسعه باغات دیم هستیم.
زارعی تاکید کرد: سیاست اصلی دولت تدبیر و امید برای توسعه استان کردستان ایجاد زنجیره تولید بخش کشاورزی، صنعت و صادرات از مرز باشماق و تکیه بر رسمی شدن مرز سیرانبند است.

** دولت بدنبال هماهنگی طرح های عمرانی و کشاورزی بانه است
فرماندار بانه گفت: پیش از این به نوعی کارهای عمرانی با تولید در این شهرستان متناسب نبود لذا دولت تلاش می کند زیرساخت ها با بخش تولید حوزه کشاورزی و صنعتی هماهنگ شوند.
فلاحی با بیان اینکه دولت می خواهد سرمایه و سرمایه گذار را به سمت تولید در بخش کشاورزی و صنعت سوق دهد، افزود: تلاش ما این است که در کنار شهرک صنعتی شماره یک، شهرک صنعتی شماره 2 را نیز راه اندازی کنیم تا امکان تولید و اشتغال بیشتری در شهرستان داشته باشیم.
وی با بیان اینکه افقی برنامه محور برای اشتغالزایی پایدار پیش بینی کردیم، تاکید کرد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی یکی از طرح هایی است که اجرای آن در دستور کار جدی است.
فلاحی یادآور شد: ایجاد فاز اول این پروژه از پاییز امسال آغاز شد اما بدلیل آغاز فصل بارش و نامساعد بودن هوا، عملیات اجرایی تا بهبود شرایط جوی متوقف و به ابتدای سال آینده موکول شد.
وی اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی بانه در پنج کیلومتری مرز با منطقه اقلیم کردستان عراق و در مسیر جاده بازارچه سیرانبند در حال احداث است تا تولید با کمترین هزینه تولید برای صادرات آماده شود.
فرماندار بانه به آغاز واگذاری زمین در این منطقه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در صورت اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی شاهد فعالیت تنها منطقه ویژه اقتصادی شمالغرب کشور در مجاورت مرز عراق خواهیم بود.
وی از تلاش برای فراهم کردن امکان تردد مسافر از مرز سیرانبند بانه نیز خبر داد و اظهار داشت: بطور قطع رسمی شدن مرز و امکان تردد مسافر، زمینه حمل و نقل آسان تر تجار و صادرات کالا را بدنبال دارد ضمن اینکه منافع اقتصادی را برای شهرستان بانه به ارمغان می آورد و امنیت ساز است.

** انتقال آب به اراضی دم رونق بخش کشاورزی را بدنبال دارد
فرماندار کامیاران نیز در خصوص برنامه های اقتصادی برای توسعه این شهرستان گفت: امسال یکی از کارهای خوبی که انجام شده استفاده از مازاد آب پایاب سد زیویه برای تامین آب شرب 11 روستا بود ضمن اینکه تصفیه خانه آب شهر کامیاران نیز 22 بهمن امسال به بهره برداری می رسد.
الماسی تاکید کرد: با وجود بحران کم آبی در کشور، به دلیل اینکه سرشاخه حوزه های آبریز اصلی در این شهرستان قرار دارد، تنها شهرستان بهره مند از آب چهار سد در استان هستیم.
وی از خیزش 6 متری سفره های آب زیرزمینی در کامیاران خبر داد و افزود: پنج هزار هکتار زمین زراعی در پایاب سد گاوشان، یک هزار و 100 هکتار در پایاب سد زیویه و یک هزار و 100 هکتار در پایاب سد امیر آباد و رمشت از جمله ظرفیت های اراضی دیم برای تبدیل به اراضی آبی است که ارزش افزوده هشت برابری را برای کشاورزان بدنبال دارد.
الماسی در ادامه ظرفیت گردشگری کامیاران را بسیار عالی دانست و افزود: در صورتی که مزیت نسبی این ظرفیت ها به مزیت مطلق تبدیل شود شاهد توسعه قابل توجهی در استان خواهیم بود.
فرماندار کامیاران یادآور شد: روستاهای پالنگان، تنگی ور، نشور و سرریز از جمله روستاهای دارای پتانسیل بالا در صنعت گردشگری هستند که با تاکید بر توان بخش خصوصی، می توان اشتغالزایی قابل توجهی را در این حوزه ایجاد کرد.
الماسی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و ورزش نیز ظرفیت های بسیار خوبی داریم، تاکید کرد: نداشتن سیستم مشخص برای حمایت از بخش های فرهنگی و ورزشی یکی از مشکلات اساسی در این حوزه ها است.

** مقایسه خدمات بهداشتی قیاس مع الفارق است
فرماندار سنندج با بیان اینکه خدمات بهداشتی بی نظیری در این شهرستان طی 40 سال عمر با برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ارائه شده است، افزودد: مقایسه شاخص های این خدمت در نظام اسلامی با دوران رژیم طاغوت قیاس مع الفارق (مقایسه نادرست) است.
زارعی تاکید کرد: در سایه برنامه های نظام اسلامی در حوزه بهداشت اکنون بزرگترین و تخصصی ترین بیمارستان غرب کشور در سنندج خدمات خود را به مردم و بیماران بخش های مختلف با کادر فوق تخصصی مجرب و امکانات و تجهیزات به روز ارائه می کند.
فلاحی فرماندار بانه هم در این خصوص به امکانات درمانی و بهداشتی این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 2 بیمارستان و هفت مرکز بهداشت در شهر بانه به مردم خدمات می دهند ضمن اینکه در 59 روستا مرکز بهداشت وجود دارد و تمام روستاها تحت پوشش خدمات درمانی، بهداشتی قرار دارند.
فرماندار کامیاران نیز شاخص های توسعه در کشور را بسیار خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: پیشرفت های موجود در کشور تنها حاصل تلاش های دولت نبوده بلکه مردم نیز نقش بسیار مهمی در دستاوردهای نظام داشته اند.
وی اظهار داشت: افزایش شاخص های سلامت و بهداشت و درمان در این شهرستان مثال زدنی بوده و شتاب بسیار زیادی را در این حوزه به ویژه در دولت تدبیر و امید شاهد هستیم.
الماسی با اشاره به اینکه اول انقلاب یک درمانگاه در شهر کامیاران وجود داشت، گفت: در حال حاضر یک بیمارستان 100 تختخوابی، یک درمانگاه تامین اجتماعی و سه درمانگاه در شهر کامیاران و 60 مرکز بهداشت نیز در روستاها مستقر است.

** انقلاب اسلامی با ایجاد فضای باز سیاسی در جامعه مشروعیت سازی را رواج داده است
فرماندار سنندج در خصوص توسعه فضای سیاسی گفت: انقلاب اسلامی ایران با ایجاد فضای باز سیاسی در جامعه به رواج مشروعیت سازی عرصه های مختلف از جمله مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اقدام کرد.
زارعی اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی در حوزه فضای سیاسی کشور اتفاقات فوق العاده ایی روی داد که اکنون با فعال شدن 32 دفتر حزبی در سنندج و ایجاد یک خانه احزاب در استان نتایج آن ملموس تر شده است.
وی افزود: دومین رکنی که انقلاب توانسته با استفاده از آن فضای باز سیاسی در جامعه ایجاد کند برگزاری انتخابات مختلف به صورت میانگین در هر سال یک دوره است که نشان از توجه به مردم سالاری در جامعه، مشارکت های سیاسی مردم و مشروعیت سازی در کشور است.
فرماندار سنندج گفت: این فضا باعث شد افزایش قابل توجهی در ایجاد سازمان های مردم نهاد کشور داشته باشیم بطوریکه اکنون در این شهرستان بیش از 150 تشکل مردم نهاد داریم و که کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارند.
وی تقسیمات کشوری را از دیگر حوزه های توسعه فضای سیاسی دانست و افزود: از سنندج 2 شهرستان دیواندره و کامیاران مشتق شدند که این مهم نشان از نزدیک تر شدن خدمات در جوامع مختلف در قالب تقسیم بندی های کوچکتر است.
فرماندار بانه هم در خصوص فضای سیاسی همراهی مردم با نظام را عامل خنثی شدن تبلیغات دشمنان دانست و یادآور شد: مشارکت 62 درصدی مردم بانه در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، نشان از وفاداری آنان به نظام و بی توجهی به تبلیغات رسانه ای دشمنان دارد.
فلاحی تاکید کرد: یک رای در مناطق مرزی بار ارزشی و معنایی بسیار بیشتری نسبت به مرکز کشور دارد چرا که هجمه سنگینی خارج از مرزها علیه مردم این منطقه وجود دارد.
وی با بیان اینکه اساس امنیت را شهدا ایجاد کردند، اضافه کرد: مردم این شهرستان قدر امنیت را به خوبی می دانند و تلاش می کنند همراه با دولت در راستای توسعه گام بردارند.
فرماندار کامیاران نیز اظهار داشت: معتقدم کار سیاسی و اجتماعی باید تخصصی باشد و هر کسی به هر طریقی نباید در این حوزه ها ورود پیدا کند.
الماسی با بیان اینکه فعالیت مدنی، سیاسی و اجتماعی احزاب و انجمن ها باید در راستای قوانین و چارچوب اساسنامه باشد، گفت: اگر این موضوع فرهنگ سازی شود، همه مسئولیت پذیر شده و نقش خود را به خوبی ایفا می کنند.
وی بر فعالیت صحیح احزاب در عرصه سیاست تاکید کرد و افزود: باید انجمن ها و احزاب را فعال کنیم همچنان که آغاز فعالیت 32 حزب در کردستان کار ارزشمندی است که اخیرا اتفاق افتاده است.

** 90 درصد فاضلاب های روستایی سنندج دفع می شود
فرماندار سنندج معتقد است: با توجه به محرومیت های موجود در روستاها، انقلاب اسلامی فعالیت های خود را به سمت توسعه این مناطق معطوف کرد و در این راستا جمع آوری فاضلاب های روستایی در اولویت قرار گرفت و اجرایی شد.
زارعی یادآور شد: با خدمات انجام یافته علاوه بر اینکه تمام روستاهای سنندج از خدمات آب شرب بهداشتی بهره مند هستند، 90 درصد فاضلاب های این مناطق نیز به صورت کاملا بهداشتی دفع می شود و اینک بدنبال ایجاد تصفیه خانه هایی با روش SBR هستیم.
فرماندار بانه نیز از تحت پوشش قرار گرفتن 80 درصد روستاهای این شهرستان در حوزه آبرسانی خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر 2 سد در بانه در حال بهره برداری هستند و آب شرب این شهر و 100 روستای آن از سد عباس آباد تا افق 1420 تامین شده است.
فلاحی به نبود بستر مخابراتی در این شهرستان پیش از انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: در این حوزه کارهای قابل توجهی صورت گرفته و مردم بیشتر مناطق روستایی هم از امکانات ارتباطی مناسب برخوردار هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه راه 46 درصد روستاهای بانه آسفالت است، تاکید کرد: این شهرستان از لحاظ بافت روستایی بسیار متفاوت تر از بقیه نقاط استان بوده و دارای 200 کوخ و 194 روستا است.
فلاحی با اشاره به اینکه کوخ روستاهایی شامل 2 یا سه خانوار است، افزود: اگر چه این کوخ ها دارای کد روستایی نیستند اما سعی کردیم این مناطق را از خدمات برق، گاز، آب، آسفالت و خدمات آموزشی بهره مند کنیم.

** هیچ روستایی در کامیاران آب شرب آلوده ندارد
فرماندار کامیاران بر سالم بودن آب شرب تمام روستاهای این شهرستان تاکید کرد و گفت: 50 درصد روستاها تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند.
الماسی با بیان اینکه فاضلاب روستاهای این شهرستان جمع آوری و ساماندهی شده است، اضافه کرد: امسال برای تامین آب شرب کامیاران 90 میلیارد ریال اعتبار تخصیص دادیم که تامین آب این شهر از سد گاوشان به 80 درصد افزایش یابد.

** گاز رسانی خدمتی بی سابقه در کشور است
فرماندار سنندج یادآور شد: انقلاب اسلامی در حوزه زیرساخت های خدماتی از جمله آب، برق، تلفن و گاز خدمات مطلوب و ارزنده ای به جامعه ارائه کرده که در بین آنها گاز رسانی به دلیل اینکه خدمتی نوآور بود، بی سابقه است.
زارعی تاکید کرد: کردستان یک استان مرزی است ولی در برخی از خدمات از جمله گاز رسانی پیشتاز بوده بطوریکه مردم ساکن در روستاهای نقطه صفر مرزی نیز اکنون از این نعمت بهره مند هستند و شاخص این برخورداری در روستاهای شهرستان سنندج نیز از میانگین کشوری بالاتر است.
وی با اشاره به اینکه روستاهای این استان جز مناطق صعب العبور کشور هستند، گفت: گازرسانی به این مناطق سه برابر میانگین کشوری هزینه دارد اما برخورداری 95.6 درصدی مردم این استان از این نعمت، نشان از توجه ویژه مسئولان نظام و دولتمردان به مردم کردستان دارد.

** تمام روستاهای بالای 20 خانوار بانه از نعمت گاز بهره مند می شوند
فرماندار بانه با بیان اینکه در حوزه گازرسانی کارهای بسیار خوبی در این شهرستان صورت گرفته است، افزود: تا پایان امسال تمام روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت بانه از نعمت گازطبیعی بهره مند می شوند.
محمد فلاحی، بانه را بسیار متفاوت از سال های گذشته از لحاظ امکانات رفاهی دانست و گفت: گازرسانی به نقطه صفر مرزی یعنی تا فاصله 500 متری با مرز نیز در حال انجام است، ضمن اینکه تمام روستاهای این شهرستان از نعمت برق برخوردار هستند.
استان کردستان با 29 هزار و 137 کیلومتر مربع طبق سرشماری سال 1395 دارای یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت است
7355/3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.