خه‎بات قمری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سامانه بارشی که از روز گذشته وارد استان شده است اظهار داشت: در این مدت بیشتر نقاط استان شاهدبارش برف و باران بود که مریوان با 23 میلی متر، سقز با 13.7 و بانه با 13.3 میلی متر بیشترین بارش استان را داشتند.
وی افزود: همچنین در این مدت سردترین دمای هوای استان در ایستگاه هزارکانیان دیواندره با هشت درجه سانتی گرا زیر صفر و گرمترین دمای هوا نیز با 14.8 درجه سانتی گراد بالای صفر در کامیاران به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: طبق بررسی نقشه ها و مدل های هواشناسی، این سامانه بارشی تا اویل وقت روز جمعه فعالیت خود را به صورت بارش برف و باران، وزش باد گاهی شدید و در ارتفاعات و گردنه ها بارش و کولاک برف ادامه می دهد.
پیش بین مسئول اداره کل هواشناسی کردستان افزود: میزان بارش های یک روز آینده در نواحی غربی و جنوبی استان نسبت به سایر نقاط بیشتر برآورد شده است و با توجه به وزش باد، کاهش دما و بارش برف در ارتفاعات، احتمال می رود در روز آینده کولاک برف، کندی تردد و مشکلات لغزندگی در مسیرهای مواصلاتی وجود داشته باشد.
قمری اضافه کرد: بعد از عبور سامانه بارشی هوا پایدار بوده و همراه با نفوذ پرفشار از عرض های شمالی از صبح جمعه شاهد کاهش دما خواهیم بود که برای صبح شنبه این کاهش دما تشدید و تا اواسط هفته آینده تداوم سرما ادامه دارد.
وی گفت: به دلیل سرعت زیاد وزش باد بر روی کانون های غبار در عراق و سوریه توده گردو خاک تشکیل شده که در هنگام پخش و گسترش، امکان انتقال بخشی از آن و کاهش دید و کیفیت هوا طی امشب و فردا جمعه در نواحی غربی و مرکزی استان وجود دارد.
به گزارش ایرنا، استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می شود.
میانگین بارش باران در استان کردستان در آمار 30 ساله بیش از 540 میلی متر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشوری است.
در سال زراعی 97 - 96 نیز تراز بارندگی در همه ایستگاه های استان کردستان به نسبت سال گذشته کاملا مثبت بود و به صورت میانگین 555 میلی متر بارندگی داشت.
3034/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.