به گزارش خبرنگار ایرنا، مجتبی زارعی روز یکشنبه در همایش استادان و نخبگان دانشگاهی استان کردستان با محوریت سوانح نفت پایگی توسعه ایران و راه انقلابی کردستان فردا اظهار داشت: انقلاب اسلامی غیر از جنبه سیاسی و دینی، انقلابی فرهنگی و اقتصادی بود که برخی از مراحل و ابعاد آن بسط و توسعه نیافته است.
وی با طرح سوالی با این مضمون که آیا در 40 سالگی انقلاب توانسته ایم آنگونه که وعده داده بودیم عمل و منطبق با پیام های انقلاب حرکت کنیم، افزود: آنچه مسلم است اینکه ما امروز وارث سیستم نفت پایگی هستیم و یک دیوان سالاری به ما به ارث رسیده که بر پایه نفت استوار است.
زارعی تکیه بر نفت را عامل قدرت گرفتن ملاک ها در دوراه رضاشاهی اعلام کرد و یادآور شد: در اواخر عمر این رژیم، نفت به عنوان پایه غالب برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور تبدیل و طبقه اشراف، نظامیان و ملاکان را بوجود آورده بود.
وی با تاکید بر اینکه مردم جایی در این برنامه ریزی های نداشتند، دور زده شدند، تاکید کرد: در این دوران غول های نفتی، سررشته دار عواید نفت بودند.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با هشدار درباره خطری که اکنون جمهوری اسلامی ایران را تهدید می کند، گفت: دور شدن از مردم آفتی است که باعث شکل گیری استبداد نفتی در دوران رژیم پهلوی شد.
زارعی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی قبل از اینکه موقعیتی دینی تفسیر شود، موقعیت جغرافیایی خاصی دارد، اضافه کرد: ایران در حد فاصل چند قاره قرار گرفته و قلب تپنده انرژی است.
وی افزود: باید توجه داشت شکل گیری یک انقلاب دینی در هیچ نقطه دنیا مورد قهر و غضب آمریکا واقع نمی شود و آنچه که باعث شد آمریکا در مقابل ایران جبهه گیری کند، همین موقعیت استراتژیک و خاص است.
زارعی یادآور شد: قدرت های کم برخوردار از انرژی می خواهند تا منطقه را ببلعند و کاری هم با حکومت اسلامی ندارند تا جایی که می توان با همان حکومت در منطقه حجاز رقص شمشیر انجام داد.
وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب نیز کاری کردیم که نفت سیاسی شد و در دام دیوان سالاری نفت افتادیم تا جاییکه همه چیز به نفت گره خورد، اظهار داشت: نظام برنامه نویسی و بودجه ریزی که بین کردستان، سیستان و بلوچستان و ایلام فرق گذاشت، حاوی پیام انقلاب نبود که اگر بود کردستان آخر در قعر این نظام قرار نمی گرفت تا تهران بودجه را ببلعد و هضم کند تا جاییکه تنها برای یک تونل 700 میلیارد تومان هزینه شود.
زارعی با تاکید بر اینکه این مطالب منحصر به یک دولت خاص نیست، تاکید کرد: دولت ها اعم از اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال گرا در برابر نفت آسیب پذیر هستند.
وی به تاثیرگذاری تغییرات قیمت نفت بر بودجه و اقتصاد کشورمان اشاره کرد و گفت: کشور ما در گروگان نفت است و صرف نظر از سلایق در دولت ها، تلاشی برای جداسازی درآمد نفت از حساب بودجه انجام نمی شود.
زارعی خام فروشی را هم آفت دیگری برای منابع کشور دانست و با بیان اینکه هیچ کجای دنیا با منابع خود این کار را انجام نمی دهند، افزود: بارها شاهد تذکر رهبر انقلاب درباره عدم وابستگی به نفت بوده ایم اما همچنان شاهد هستیم نفت مال منطقه ما هست اما در مصرف و قیمت گذاری آن نقشی نداریم و تنها نفت داری می کنیم.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور جریان شبه تکنوکرات با سررشته دار بی نیازی دولت ها از مردم معرفی کرد و یادآور شد: با وجود اینکه تکنوکرات را رد نمی کنم اما باید کار ابزارهایی درست می شد تا محورهای توسعه ای دیگری پدید می آمد تا به سمت تحریم پیش نمی رفتیم و یا حداقل آسیب اقتصادی را می دیدیم.
وی با بیان اینکه نفت موجب تغییر رفتار کارگزاران شده تا جایی که در دولت های مختلف شاهد نگاه از بالا به مردم بوده ایم، اظهار داشت: همین باعث بوجود آمدن سیاست های طبقاتی و رانت خواری شد که ارائه لیست های انتخاباتی و ظهور ژن های برتر که در واردات دست دارند، باعث تبارگرایی و توجه به اشرافیت و شکل گیری طبقه عوام و خواص شد.
زارعی با تاکید بر اینکه نفت می تواند موجب قدرت و یا ضعف دولتی شود، گفت: تکیه بر نفت باعث شد تا مدیر سالاری جای کارشناس محوری را بگیرد ضمن اینکه در سلطه نفت قومیت و مذهب فرقی ندارد و همه گروگان انقلاب هستند.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به قرار گرفتن در فصل بودجه، نبود تفکر علمی و دانشگاهی در کمیسیون تلفیق را نقطه ضعف آن دانست که در همه دولت ها شاهد آن هستیم و افزود: این روزها کسانی در این کمیسیون رفت و آمد دارند که بیشتر می توانند لابی کنند و از قلک نفت سهم بیشتری بگیرند.
زارعی اضافه کرد: طایفه تکنوکرات ها (اصلش به لحاظ میراث بشری رد نمی شود) قرار بود با زبان علم صحبت کند اما علم قایل به خام فروشی نیست و آنگونه که شاهد هستیم در حوزه سنگ گران قیمت کردستان ظرفیت بالایی دارد که خام از استان خارج می شود که مانع اصلی بوجود نیامدن صنایع تبدیلی همین تکیه بر نفت است.
وی یادآور شد: نظیر این تراژدی را در فصل برداشت برنج در شمال داریم سقف مطالبه کشاورزان در این استان اینکه در ایام برداشت محصول، آقایان دلالی که در همه جا دست دارند، برنج وارد نکنند.
زارعی تاکید کرد: خام فروشی هویت ملی ما را هم زیر سوال برده تا جاییکه در مذاکرات شاهد رفتار بی ادبانه آمریکایی ها نسبت به دیپلمات های کشورمان بودیم که امین ما هستند، اما دست شان خالی است.
وی با انتقاد از اینکه آموزش دانشگاهی، مهارت آفرین نیست، گفت: این مساله هم متاثر از وابستگی به نفت است و باعث شده تا مقاله فروش باشیم و رساله های ما متناسب با محورهای توسعه بوم نباشد.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور راه حل عبور از این معضل را بازگشت به فناوری دهه 60 دانست که در آن مردم محور اصلی امور بودند و اظهار داشت: در استانی مانند کردستان، شهیدان بروجردی و متوسلیان رفتاری مردم محور داشتند و اکنون نیازمند بازگشت به همان رفتار هستیم.
وی افزود: در ایام انتخابات با ظرفیت عظیم مردم کردستان، رفتاری بروکارتیک می شود که همان تفکر نفتی است در حالیکه محورهای توسعه کردستان ظرفیت زیادی دارد و باید از طریق منابع درون استان به قدرت، ثروت و سرمایه برسیم.
زارعی تاکید کرد: بسیج اساتید باید روی این نکته کار کند که خلق کُردی، فقه شافعی، زبان و ادبیات کُردی و تفکر اجتهادی شیعی محوری برای مدنیت، قدرت و ثروت شود.
وی گفت: چون بر این مساله تاکید نمی شود و از طرفی هم کارها مردم پایه نیست، جریانی رادیکال و قومیت گرا پدید می آید.
زارعی قومیت گرا و لیبرال تکنوکرات ها را دو لبه یک قیچی داسنت و یادآور شد: تکنوکرات لیبرالها به ظرفیت بومی استان ها توجه نمی کند و با تبلور نیافتن آن، جریان قومیت گرا در صدد تجزیه جدی بر می آید و این دو در کنار هم زایایی ظرفیت استان را از بین می برد.
وی اضافه کرد: بسیج اساتید به دولت، استاندار و فرمانداران از ظرفیت های درون استان از موضع علم راه حل ارائه و مطالبه کند.

** ارتباط دانشگاه و اجتماع تقویت شود
رئیس بسیج اساتید دانشگاه کردستان هم در این همایش گفت: باید ارتباط دانشگاه با مردم و اجتماع با دقت ویژه ای تقویت شود.
مهدی حاتمی معادن، فرهنگ و هنر و کشاورزی را از حوزه های خاص در کردستان دانست و افزود: باید بین بسیج اساتید و دانشگاه تفاهم نامه ای شکل گیرد تا اندیشکده های پای کاری راه اندازی شود و راه حلی علمی برای این حوزه ها ارائه کنند.
وی تاکید کرد: در حوزه فرهنگ و هنر کردستان خود خالق است و نباید به آن از خارج از استان، تزریق شود.
حاتمی خواستار ایجاد فضایی در حوزه کشاورزی شد که بتواند در زمینه کشت انواع محصولات بومی استان فعالیت کند و مزایایی علنی برای استان داشته باشد.
وی مغفول ماندن تکیه گاه های مذهبی در مسایل فرهنگی استان را از آسیب هایی دانست که اگر به آن توجه شود آثار خوبی در پی دارد.
رئیس بسیج اساتید دانشگاه کردستان خواست کردستان استان پایلوتی برای راه اندازی این اندیشکده های خاص شد.
9937/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.