گندمکاران کردستان متشکل از 80 هزار بهره بردار هر سال نزدیک به یک میلیون تن محصول تولید و روانه بازار می کنند ولی در سال زراعی گذشته (97 - 96) توانستند با تولید حدود 1.2 میلیون تن رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص دهند.
تولید امسال نزدیک به 6 برابر میزان مصرف 200 هزار تنی مردم کردستان است که همه ساله بخش بزرگی از مصرف مازاد بر نیاز شان در اختیار مردم 15 استان دیگر کشور در راستای سیاست های امنیت غذایی کشور قرار می گیرد.
با نگاه به اهمیت امنیت غذایی در کشور و تاثیر گندم در آن، نمی توان محصول تولیدی در یک استان را صرفا متعلق به آن همان منطقه دانست اما با توجه به اینکه این محصول به صورت خام در کشور مصرف نمی شود می توان با ایجاد صنایع پایین دستی ارزش افزوده حاصل از آن را در استان کردستان بیش از گذشته کرد.
طبق اعلام نمایندگی شرکت بازرگانی استان، مشتری حدود 90 درصد از 200 هزار تن مصرف سالانه گندم استان نانوایی ها و خبازی های سنتی هستند و تنها 10 درصد باقی مانده سرانه در واحدهای صنعتی همانند کارخانه های کیک و شیرینی قرار می گیرد.
سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرده در این استان 31 واحد صنعتی وابسته به محصول گندم با ظرفیت اسمی اشتغال 608 نفری و پذیرش 812 هزار تن از این محصول فعال است که سیلوهای دولتی و کارخانه های آراد عمده این واحدها را تشکیل می دهند.
طبق این آمارها کارخانه های فرآوری آرد و نانوایی های صنعتی در کردستان شاید از تعداد انگشتان دست فراتر نرود و بلای خام فروشی دوباره دامان تولید و محصولات استان را در حالی می گیرد که با اندک توجهی از جانب دست اندرکاران دولتی و فعالان بخش خصوصی می توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.
دولت فراخور شرایط اقتصادی و برنامه های خود بسته های مختلفی از جمله اشتغال پایدار روستایی را برای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در کشور تعریف کرده که بخش خصوصی می تواند با استفاده از این فرصت ها گام های بهتری البته با حمایت بیشتر و جدی تر دولت برای ثمر بخش کردن خوشه های طلایی استان بردارد.
با توجه به سیاست های اصل 44 قانون اساسی و تجربه های موفق بخش خصوصی در عرصه های اقتصادی جای خالی مردم و سرمایه گذاران در توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری کشاورزی کردستان بیشتر از گذشته احساس می شود.
همچنین با توجه به اینکه در سال زراعی گذشته حدود 14 هزار میلیارد ریال از محل خرید تضمینی گندم عاید گندمکاران استان شد جای خالی فعالیت های تعاونی با مشارکت کشاورزان و تاسیس تعاونی های کوچک نیز در این عرصه بیشتر از گذشته احساس شد.
از این رو انتظار می رود سازمان های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و در بسته های سرمایه گذاری خود در شهرستان ها از جمله مناطق گندم خیز استان توجه بیشتری برای جذب سرمایه ها از داخل و خارج داشته باشند و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گام های موثر تری در توسعه فعالیت های تعاونی بر دارد.
خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.