به گزارش خبرگزاری ایرنا، هومن قصری روز سه شنبه در جلسه کمیته استانی ارزیابی زنجیره تزریق خون در مراکز درمانی در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اظهار داشت: چگونگی و میزان مصرف خون یکی از چالش مهمی است که واحدهای درمانی با آن مواجه است.
وی با بیان اینکه تامین خون سالم و کافی به ویژه در فصول سرد وظیفه ای سنگین بر دوش مراکز انتقال خون است، افزود: استان کردستان در تامین خون و فرآورده های مورد نیاز مراکز درمانی موفق عمل کرده است.
قصری گفت: هم اکنون فرصت مناسبی برای افزایش پژوهش در فرآیند انتقال خون و اجرای طرح های نوین و مبتکرانه ای همچون مدیریت خون بیمار و مدیریت مصرف خون در مراکز درمانی به ویژه مراکز درمانی پرمصرف وجود دارد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، تاکید کرد: راهنمای مدیریت مصرف خون در کنار استقرار سیستم هموویژیلانس به منزله دو بازوی نجات بخش است که می تواند بیماران را از تزریق بی رویه خون و تجویز نا به جا مصون نگه دارد.
قصری ادامه داد: در صورت اجرای طرح مدیریت مصرف خون تعداد واحد درخواستی خون برای یک عمل جراحی کاهش یافته و خون های درخواستی با نظم و نظام بیشتری ذخیره سازی و مصرف خواهد شد.
وی افزود: در برخی مراکز درمانی مشاهده شده است که تعداد زیادی واحد خون برای یک عمل جراحی درخواست می شود و در نهایت نیز به مصرف نمی رسد که این امر هزینه زیادی را به نظام بهداشت و درمان تحمیل نموده و از طرفی سازمان انتقال خون و اهداکنندگان محترم خون را نیز به زحمت می اندازد.
وی خون را محصولی دانست که حساسیت جامعه پزشکی در مورد آن کاهش یافته است و یادآور شد: بسیاری از تجویز کنندگان خون و فرآورده ها این محصول را به مانند کالایی در دسترس می دانند در حالی که تزریق خون نوعی پیوند عضو تلقی می شود و نیازمند نهایت احتیاط و اعمال حساسیت است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان پزشکان تجویز کننده خون را به بهره گیری از داروها، تجهیزات و فناوری های نوین دانش تزریق خون فراخواند و تاکید کرد: سیاست درمان های جایگزین به منظور جبران نیاز بیماران به خون و فرآورده های آن دانش انتقال خون را دچار تحولی بنیادین کرده است.
قصری با بیان اینکه پرسنل بانک خون بیش از پرستاران و پرستاران بیش از پزشکان نسبت به فراگیری دانش انتقال خون و شرکت در دوره های آموزشی رغبت نشان داده اند گفت: معاونت درمان روند آموزش طب انتقال خون به گروه های هدف را بازنگری خواهد کرد و دوره های الزامی بیشتر و هدفمندتری را ارائه و برگزار می کند.
وی با یادآوری اینکه واکنش های ناشی از تزریق خون هیچگاه به صفر نخواهد رسید، اظهار داشت: باید تلاش کرد تا همزمان با کاهش خطرات احتمالی عوارض پس از تزریق خون زمان بستری شدن بیماران و خطر ابتلا به عفونت های بیمارستانی را کاهش داده، هزینه های درمانی بیماران را منطقی تر کرده و هزینه اثربخشی اقدامات درمانی را نیز بهبود بخشید.
قصری با یادآوری اینکه مدیریت خون بیمار یک ادبیات جدید در علوم پزشکی ایران است، اضافه کرد: مدیریت مصرف خون مطالبه اساسی سازمان انتقال خون از مراکز درمانی است و طرح مدیریت خون بیمار نیز جدی ترین اقدام معاونت درمان در راستای این مطالبه بر حق خواهد بود.
9937/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.