به گزارش خبرنگار ایرنا، صدیقه عبداللهی روز یکشنبه به مناسبت هفته سواد آموزی در نشست خبری اظهار داشت: از جمعیت 265 هزار و 104 نفری بیسواد بالای 6 سال استان 182 هزار و 854 نفر بالای 50 سال و خارج از جامعه هدف هستند.
وی افزود: از این تعداد 82 هزار و 250 نفر در جامعه هدف و در رنج سنی 10 تا 49 سال قرار دارند که 92.18 درصد از آنان باسواد و 7.82 درصد نیز بیسواد هستند.
عبداللهی اضافه کرد: در میان جامعه هدف ما شاخص باسوادی مردان 96.33 درصد و زنان نیز 87.9 درصد و شاخص بیسوادی نیز در میان زنان 12.1 درصد و در میان مردان 3.67 درصد است.
وی با اشاره به رشد شاخص های سوادآموزی در استان نسبت به سال گذشته یادآور شد: براساس آمارهای موجود تا اول دی امسال پوشش دوره سوادآموزی در استان به 94 درصد، در دوره انتقال به 108.9 درصد و در دوره تحکیم نیز به 102.72 درصد رسیده که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

** بیشترین درصد بیسوادی مربوط به زنان روستایی است
عبداللهی در ادامه با بیان اینکه بیشترین درصد بیسوادی استان در بین اقشار مختلف، زنان روستایی با 36.6 درصد است، گفت: بیشترین درصد باسواد در بین قشرهای مختلف جامعه نیز مردان شهری با 90.8 درصد است.
وی با بیان اینکه براساس سرشماری سال 95 در جمعیت 6 سال به بالای استان 81.5 درصد باسواد و 18.5 درصد بی سواد هستند، تاکید کرد: میزان باسوادی این رده سنی نسبت به سرشماری سال 90 با 3.8 درصد رشد روبرو شده است.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان افزود: در رده سنی کمتر از 30 سال نیز وضعیت باسوادی استان 98.4 درصد بوده و در رنج سنی 30 تا 40 سال نیز استان با میانگین کشوری برابر است.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی استان در رده سنی 40 سال به بالا قرار دارد، اظهار داشت: حدود 70 درصد بیسوادان جامعه هدف 10 تا 49 سال ما در رده سنی 40 سال به بالا هستند.
عبداللهی همچنین به برنامه های اولویت دار معاونت سوادآموزی استان کردستان اشاره کرد و یادآور شد: ریشه کنی بی سوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال، توسعه مراکز یادگیری محلی سواد آموزی،تقویت مشارکت بین بخشی و افزایش ظرفیت همکاری دستگاه ها از جمله برنامه های اولویت دار در این استان است.
وی بهبود توانمندی و شایستگی های آموزش دهندگان، تقویت نظارت مستقیم و غیر مستقیم بر فرآیندهای آموزشی و تقویت نقش شورای پشتیبانی سواد آموزی در راستای بهره گیری از ظرفیت های استان را از دیگر برنامه های اولویت دار اعلام کرد.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزی و پرورش کردستان به طرح های در دست اجرا نیز اشاره کرد و گفت: راه اندازی حلقه های کتاب و کتابخوان، تشکیل حلقه های 10 نفره برای تثبیت و تحکیم سواد در بین سواد آموزان و آموزش اولیای بیسواد دانش آموزان از جمله این طرح ها و برنامه ها است.
وی اضافه کرد: اجرای طرح خواندن با خانواده را از دیگر طرح های استان است و براساس آن کتاب های کاربردی برای تقویت مهارت خواندن و نوشتن در اختیار سواد آموز قرار می گیرد.
در حال حاضر بیش از یک هزار و 400 نفر آموزش دهنده در راستای آموزش بی سوادان در استان کردستان فعالیت می کنند.
هفتم دی سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی(ره) است، یکم تا هفتم دی به عنوان هفته نهضت سوادآموزی نامگذاری شده است.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.