به گزارش ایرنا، این پایگاه سیار متشکل از یک دستگاه آمبولانس، کادر درمانی ویژه گرفتن آزمایش بود با بنرها و پوسترهای آگاهی بخش در خصوص بیماری ایدز تزیین شده و برای آگاه سازی مردم در همه مناطق شهری و خیابان های اصلی شهر کامیاران حضور یافت.
از توجه و نگاه های مردم به خوبی می توان فهمید این حرکت تا چه اندازه تاثیر گذار بوده تا جایی که یکی از شهروندان در جواب سوال خبرنگار ایرنا در مورد تاثیر این اقدام گفت: این کار باعث شد تا دیگر ترسی در خصوص دادن آزمایش برای شناخت بیماری ایدز نداشته باشم.
کارشناس امور بیماری ایدز شبکه بهداشت کامیاران روز پنجشنبه در حاشیه اجرای این برنامه بهداشتی گفت: این برنامه با همکاری ادارات ذیربط با هدف شکسته شدن تابوی بیماری ایدز در جامعه انجام می شود.
سعید امانی با اشاره به اینکه برای اجرای این برنامه یک هزار کیت تست آزمایش ایدز تهیه شده است، افزود: این پایگاه سیار علاوه بر حضور در تمام نقاط شهری در 3 نقطه حساس نیز چند ساعت برای آگاهی بخشی مردم و گرفتن آزمایش مستقر می شود.
وی هزینه های انجام این آزمایش را رایگان اعلام کرد و اظهار داشت: بعد از گرفتن آزمایش، جواب در کمترین زمان (2 دقیقه) آماده و در اختیار شخص قرار می گیرد.
امانی اضافه کرد: کسانی که نتوانند امروز این آزمایش را انجام دهند در سایر روزهای هفته کارشناسان شبکه بهداشت در پایگاه شماره یک این شهرستان آماده گرفتن این آزمایش از آنها هستند.
این کارشناس بیماری ایدز با بیان اینکه با تشخیص به موقع این بیماری می توان درصد امید به زندگی در فرد بیمار را به صورت چشمگیری افزایش داد، یادآور شد: تاکنون بیش از 50 درصد از بیماران مبتلا به ایدز در شهرستان کامیاران شناسایی شده اند.
وی با دعوت از رسانه ها، هنرمندان، مسئولان و افراد سرشناس برای ترغیب مردم به انجام این آزمایش تاکید کرد: برای داشتن آینده ای با کمترین مشکلات بهداشتی باید فرهنگ سازی در این زمینه جدی گرفته شود.
این اقدام یک روزه شبکه بهداشت و درمان کامیاران چالشی بود برای شکستن ترس های که از این بیماری در وجود تک تک ما نهفته و حرکت زیبایی بود تا به مردم بگوید بیمار مبتلا به اچ ای وی فقط یک بیمار است، این حرف ها را پسر جوانی که برای آزمایش مراجعه کرده بود به یکی از کارشناسان شبکه بهداشت گفت.
اول دسامبر روز جهانی ایدز است روزی که تقریبا همه جهان به این بیماری توجه می‌کنند و کمتر رسانه‌ای در جهان وجود دارد که در این روز به HIV نپردازد.
آنچه بیشتر از روز جهانی ایدز اهمیت دارد، توجه هر روزه و آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در راستای پیشگیری از این بیماری است. بنابراین باید گفت که هر روز، روز جهانی ایدز است.
کامیاران با 102 هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.