به گزارش ایرنا، پاییز در طبیعت استان کردستان و شهر سنندج جلوه دیگری دارد، تجمیعی از شاهکارهای نقاش طبیعت در این فصل هزار رنگ به گونه چشم نوازی خود را نشان می دهد و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.
برگ ریزان پاییزی از زیباترین جلوه های طبیعت در این فصل هزار رنگ است و خش خش برگ ها در زیر پای عابران، حسی پر از آرامش به انسان می دهد، حسی که دوست داری ساعت ها روی برگ ها قدم بزنی و آن را لمس کنی.
پاییز علاوه بر حس آرامش، جلوه زیبایی به پارک ها و معابر شهری داده و به محل قرار و مدارهای دوستانه جوانان و نوجوانان برای ثبت لحظه های با هم بودن شان تبدیل شده است.
این روزها از کنار پارک های سطح شهر سنندج که گذر می کنی جمع های دوستانه زیادی را می بینی که دوربین یا گوشی بدست ژست های خود و دوستانشان را در میان برگ های زرد رنگ پاییزی ثبت می کنند.
شهرداری سنندج هم چند سالی است که در این راستا زمینه را برای بهره مندی بیشتر شهروندان از زیبایی های پاییزی فراهم کرده و در اقدامی جالب برگ های ریخته شده در برخی پارک ها را که مردم تردد بیشتری دارند، جمع آوری نمی کند.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج می گوید: ریزش برگ های پاییزی جلوه بسیار زیبایی به فضای شهری بخشیده و منجر به ارتقای روحیه شهروندان بویژه جوانان و نوجوانان شده است.
عبدالسلام سپهر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حدود پنج سال است که برگ درختان برخی بوستان ها و پارک های سطح شهر جمع آوری نمی شود، اظهار داشت: این اقدام شهرداری با استقبال بسیار خوب شهروندان مواجه شده است.
وی افزود: سال گذشته این برگ ها در پارک های ملت، اقاقیا، نسیم و پارک محمدی جمع آوری نشد و امسال این طرح در پارک ملت که بیشترین محل عبور و مرور مردم بخصوص جوانان است نیز اجرا شد.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج یادآور شد: اکثر درختان پارک ملت از نوع جوهر است بنابراین ریزش برگ های پاییزی نمای بسیاری زیبای به فضای این پارک بخشیده است.
وی تاکید کرد: این برگ ها براساس برنامه ریزی های انجام شده تا آخر پاییز در سطح فضای سبز و معابر پارک ها می مانند و پس از آن در یک روز مشخص با کمک مردم جمع آوری خواهند شد.
سپهر به برگ های پاییزی ریخته شده در سطح معابر نیز اشاره کرد و گفت: ریزش این برگ ها در معابر و خیابان ها در زمان بارش باران باعث مسدود شدن دریچه های آب های سطحی شده و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می کند.
وی افزود: در راستای جلوگیری از بروز مشکل برای شهروندان چند اکیپ نیروهای خدمات شهری به صورت ویژه هر روز برگ های پاییزی را از معابر و خیابان های اصلی شهر جمع آوری می کنند.

**برگ های پاییزی در قالب جشنواره
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج نیز معتقد است: در راستای ثبت زیبایی های برگ ریزان پاییزی جشنواره عکس پاییزی با عنوان (ورزی من، گه لاریزانه) با محوریت عکاسی از زیبایی های سطح شهر در فصل هزار رنگ در سنندج برگزار می شود.
شرمین شریفی افزود: هنرهای شهری زیبا، نورپردازی زیبای شبانه، سیما و مناظر زیبای شهری و روستایی، پنجره زیبا، بالکن زیبا، کوچه های زیبا، پارک ها و فضای سبز شهری، مبلمان شهری و طبیعت روستایی از جمله سوژه هایی است که شهروندان می توانند از آن عکاسی کرده و آثار خود را به جشنواره بفرستند.
وی یادآور شد: محدودیتی در نوع ابزار عکاسی برای شرکت در جشنواره وجود ندارد و شرکت برای عکاسان و شهروندان سنندجی در همه رده های سنی آزاد است.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج اضافه کرد: عکس ها باید در قالب موضوع مسابقه و مرتبط با پاییز و بدون ویرایش بوده و فایل عکس ها نیز به صورت خام باشد.
وی با اشاره به اینکه تعداد آثار ارسالی نباید بیشتر از سه اثر باشد، گفت: از این آثار تنها یک اثر به بخش نهایی راه پیدا می کند و بیشترین امتیاز به ایده پردازی داده خواهد شد.
شریفی تاکید کرد: فایل اصلی عکس ها نیز بر روی لوح فشرده با فرمت JPEG و بر روی کاغذ عکاسی و در قطع 21*16 چاپ و به دبیرخانه این سازمان ارسال شود.
وی با بیان اینکه از میان آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره 30 اثر برتر به مرحله شرکت در نمایشگاه (ورزی من، گه لاریزانه) راه می یابند، افزود: به پنج نفر از صاحبان عکس های نفیس هدایایی تقدیم می شود ضمن اینکه آثارشان در تابلوهای سطح شهر سنندج نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج مهلت ارسال آثار را تا 25 آذر ماه اعلام کرد و یادآور شد: علاقمندان به شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره واقع سنندج، بلوار کردستان، بالاتر از رستوران سفیر - سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج ارسال کنند.
شهر سنندج مرکز استان کردستان با حدود 500 هزار نفر جمعیت توسط سه ناحیه شهرداری اداره می شود، در این شهر علاوه بر پارک آبیدر با مساحت بیش از 260 هکتار در مجموع 90 بوستان عمومی و محله در نقاط مختلف شهر به وسعت 2 میلیون مترمکعب وجود دارد.
سرانه فضای سبز در این شهر 6 مترمربع است که این مقدار از میانگین سرانه فضای سبز در کشور (12 متر مربع) کمتر است.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.