به گزارش خبرنگار ایرنا، مجتبی محمدی روز چهارشنبه اظهار داشت: جمعی از علما و اساتید کشورهای ترکیه، عراق و ایران در این همایش که امروز در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، حضور دارند.
وی افزود: نگرش های کلامی و عرفانی در آثار مولانا خالد، جایگاه مولانا خالد در زبان و ادبیات کُردی و پژوهش درباره سفرهای مولانا خالد از جمله محورهای اصلی این همایش است.
محمدی تاثیر فکری مولانا خالد برشاعران عارف و تاثیر اهل بیت براشعار مولانا خالد از دیگر محورهای اصلی این همایش اعلام کرد و گفت: محورهای فرعی این همایش هم شامل وحدت وجود در عرفان و تصوف و تطبیق عقیدتی و عملی عرفان کلاسیک با عرفان معاصر است.
وی از ارسال 51 مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد و تاکید کرد: این تعداد مقاله از نویسندگانی از کشورهای ایران، ترکیه و عراق به دبیرخانه همایش ارسال شده است.
دبیر همایش بزرگداشت مولانا خالد شهرزوری یادآور شد: از تعداد مقالات ارسال شده 6 مقاله در قالب سخنرانی و در دو پنل ارائه می شود و در پایان همایش تمام مقالات در کتابچه ای منتشر خواهد شد.
رئیس دانشگاه کردستان نیز در این همایش گفت: کشف، شناخت، ارائه حقیقت و معارف و معرفی بزرگان و ریشه های فرهنگ و مذهبی هر منطقه از رسالت های دانشگاه است.
فردین اخلاقیان با اشاره به اینکه کردستان همواره مهد پرورش بزرگان زیادی بوده است، افزود: شیخ مولانا نقشبندی (خالد شهرزوری) یکی از بزرگان عرفان و طریقت بودند و عالمان زیادی در محضر ایشان کسب فیض کردند.
وی اظهار داشت: امروزه عده ای ظاهری اسلامی به خود گرفته ولی عملکرد غیر مبانی اسلام انجام می دهند، این افراد حقیقت اسلام را درک نکرده به همین دلیل رفتار و گفتار آنها براساس آموزه های دینی نیست.
اخلاقیان تاکید کرد: شرع به تنهایی نجات بخش انسان ها نیست و باطن بشر احتیاج به عرفان و طریقت دارد.
به گزارش ایرنا، ماموستا شیخ محسن مفتی رییس دارالفتوای سلیمانیه اقلیم کردستان عراق، ئاراس محمد و هیمن برزنجی از اساتید دانشگاه سلیمانیه از جمله مهمانان و سخنرانان ویژه این همایش هستند.
خالد نقشبندی لقب خالدبن احمدبن حسین شهرزوری صوفی و عالم بزرگ شافعی مذهب است که او را با القابی چون ابوالبهاء، ذوالجناحین وضیاءالدین نیز خوانده اند و از مشایخ معروف نقشبندیه است و نسب بسیاری از شیوخ این طریقت به او می رسد.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.