به گزارش خبرنگار ایرنا، داستان واژگونی تانکرهای حامل مواد سوختی طی چند سال اخیر در جاده های استان کردستان بویژه مسیر مهم و ترانزیتی مریوان - سروآباد - سنندج به یک سریال دنباله دار تبدیل شده و هر از چندگاهی از این دست حوادث در این مسیر ارتباطی روی می دهد.
یک دستگاه تانکر حامل سوخت ازت شامگاه یکشنبه در جاده ارتباطی سروآباد به سنندج نزدیکی روستای نیاباد واژگون شد و محموله سوختی آن نیز در طبیعت ریخت و باعث آلودگی محیط زیست شد.
رئیس حفاظت محیط زیست سروآباد گفت: این حادثه شب گذشته در حالی روی داد که تانکر حامل 25 هزار لیتر مواد نفتی (ازت) بود.
یوسف چشمیدری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اثر این واژگونی مقدار زیادی از مواد نفتی محموله این تانکر بر زمین ریخته و باعث آلوده شدن حاشیه جاده و قسمتی از زمین های کشاورزی منطقه شد.
وی تاکید کرد: با شرکت حمل و نقل مربوطه رایزنی شد و قرار است این شرکت خاک های آلوده در این منطقه را جمع آوری و محل آلوده را پاکسازی کند.
سرگرد داوود ابوالفتحی فرمانده پلیس راه سنندج - مریوان نیز علت اصلی واژگونی این تانکر را لغزندگی جاده و تخطی راننده از سرعت مطمئنه اعلام کرد.
واژگون شدن تانکرهای حامل مواد سوختی از یک طرف باعث بروز حوادثی نظیر انفجار و آسیب رساندن به سایر خودروهای در حال تردد این مسیر ارتباطی می شود که نمونه آن انفجار یک تانکر در نزدیکی روستای نگل بود که در این حادثه پنج نفر جان باختند و چند نفر نیز به دلیل سوختگی و جراحت زیاد به بیمارستان منتقل شدند.
همچنین اینگونه حوادث باعث آلوده شدن منطقه و بروز انواع بیماری های خطرناک در این مناطق می شود به خصوص اینکه در این مسیر ارتباطی رودخانه سیروان خروشان قرار دارد و آلوده شدن آن موجب مرگ و میر آبزیان می شود.
خسارت وارد شده به محیط زیست و طبیعت منطقه در اثر واژگونی تانکرهای حامل مواد سوختی در فصول پاییز و زمستان بیشتر از دیگر ایام سال است چرا که در فصل ها با بارش باران مواد سوختی به سرعت وارد رودخانه شده و باعث آلودگی منابع آبی و در نهایت اراضی کشاورزی مشروب از رودخانه سیروان می شود.
در مسیر ارتباطی سنندج - سروآباد - مریوان که دروازه ورود به مرز بین المللی باشماق است هر روز شاهد تردد صدها دستگاه کامیون و تریلرهای حامل کالاهای صادراتی و تانکرهای مواد سوختی هستیم، می طلبد برای جلوگیری از بروز حوادث تلخ و آسیب رساندن به محیط زیست، این راه ارتباطی مهم هر چه زودتر بهسازی شده و پیچ های خطرناک و نقاط حادثه خیز آن اطلاح شود.
امسال در شهر سنندج و در اثر برخورد یک تانکر حامل مازوت با یک اتوبوس مسافربری که منجر به انفجار و آتش سوزی اتوبوس شد 11 نفر کشته و 9 نفر مصدوم شدند، در این تصادف علاوه بر تانکر و اتوبوس، یک دستگاه پراید و یک دستگاه وانت نیز دچار حریق شده و در آتش سوختند.
جلوگیری از تردد خودروهای حامل مواد خطرناک از جمله مواد سوختی در هنگام شب شاید بتواند در کاهش تصادفات رانندگی این خودروهای سنگین موثر باشد که اینک در بسیاری از راه های ارتباطی از سوی عوامل پلیس راه اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، بیشتر تصادفات و واژگونی تانکرهای حامل سوخت در جاده سنندج - سروآباد - مریوان در شرایطی روی می دهد که مسیر اصلی تردد این تانکرها همین جاده است و شرایط خاص جاده احتمال وقوع حوادث را بالا برده است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان با بیش از 50 هزار نفر جمعیت در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.