روشندلان، افرادی که از همان بدو تولد یا مرحله ای از زندگی بدلایلی فروغ چشمان شان به روی زیبایی های زندگی بسته شده و امروز حتی در دستیابی به حداقل های زندگی با مشکل روبرو هستند.
این قشر در جامعه ما خواسته یا ناخواسته با مشکلاتی از نامناسب بودن معابر و مکان های عمومی برای تردد و عبور و مرور گرفته تا عدم رعایت حق و حقوقی قانونی مواجه هستند.
اما در این میان مساله ای که بیشتر از هر مشکلی روشندلان را آزار می دهد، نحوه برخورد افراد سالم با آنهاست، فرهنگی که علیرغم صحبت هایی که همواره از آن می شود، هنوز هم در جامعه ما بدرستی جا نیفتاده است.
متاسفانه تنها مساله ای که در زمینه نحوه برخورد با معلولان از جمله نابینایان در میان آحاد جامعه جا افتاده، حس ترحم است، حسی که نه تنها کمکی به آنان نمی کند بلکه بشدت روح و روان شان را می آزارد.
در میان روشندلان افراد توانمند زیادی هستند که با اراده قوی و باور به توانایی های خود، دنیای تاریک شان را روشن کرده و در بسیاری مواقع حتی بیشتر از افراد سالم در عرصه های مختلف حضور موفق دارند، این افراد نیازی به ترحم و دلسوزی ندارند.
پانزدهم اکتبر که به عنوان روز جهانی عصای سفید شناخته شده فرصت مناسبی است که در باره این قشر از جامعه بیشتر بدانیم و در رفتارهای خود با آنان تجدید نظر کرده و اگر اشتباهی کرده ایم آن را اصلاح کنیم.
بسیاری از ما در زمینه چگونگی رفتار با نابینایان دچار اشتباه شده ایم، چون به ما آموزش نداده اند که این ها نیز با بقیه افراد سالم تفاوتی ندارند، فقط کارهای شان را به نحو دیگری انجام می دهند.
کاش به این باور می رسیدیم که با برخی رفتارهایمان، افرادی که ماه ها و شاید سال ها تلاش کرده اند بر مشکلات خود غلبه و همانند انسان های سالم در جامعه حضور پیدا کنند را ناامید و افسرده نکنیم.
بیایید از همین امروز نحوه برخورد با نابینایان را یاد بگیریم و به اطرافیان نیز یاد دهیم و فرهنگی که تاکنون جا نیفتاده را در جامعه ترویج دهیم و به کودکان خود بیاموزیم معلولیت در هر زمینه ای هیچگاه محدودیت نمی آورد و این افراد نیز همانند ما حق زندگی دارند.
براساس آمارهای موجود، ایران رتبه شانزدهم دنیا را در زمینه آمار نابینایان و کم بینایان دارد و طبق آخرین غربالگری‌های به عمل آمده 115هزار نابینا در ایران زندگی می‌کنند که در میان آنها 600 تا 700 هزار نفر به کم بینایی و اختلال بینایی دچار هستند و تعداد کم بینایان در ایران 6 برابر نابینایان است.
در حال حاضر بیش از پنج هزار نابینا و کم بینا زیر پوشش سازمان بهزیستی استان کردستان هستند که حدود 120 نفر آنان عضو انجمن نابینایان و کم بیینایان این سازمان هستند.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.